شبکه سی. ان. بی. سی برخی محور‌های سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی ایران در نماز جمعه امروز تهران را بازتاب داده و نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران روز جمعه گفت که تصمیم تهران برای حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق، «یوم‌الله» بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از هشت سال به عنوان خطیب نماز جمعه امروز تهران به ایراد سخنانی در خصوص وقایع روز منطقه پرداختند که با واکنش گسترده رسانه‌های خارجی مواجه شد.

به گزارش شرح آنلاین، آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه امروز، به مسائلی همچون شهادت سردار سلیمانی توسط آمریکا، سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین و وقایع رخ داده پس از آن در کشور پرداختند. ایشان همچنین به موضع گیری‌های اخیر کشور‌های اروپایی پرداختند و ضمن یادآوری سیاست‌های پیشین این کشور‌ها در قبال ایران، به شدت از این مواضع آن‌ها انتقاد کردند.

واکنش خبرگزاری‌های آمریکایی

خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» ضمن پوشش لحظه به لحظه نماز جمعه امروز تهران نوشت: رهبر عالی ایران که برای نخستین بار پس از سال ۲۰۱۲ نماز جمعه تهران را برپا می‌کرد گفت که رئیس جمهور دونالد ترامپ دلقکی است که تنها به حمایت از مردم ایران تظاهر می‌کند. این خبرگزاری اضافه کرد که رهبر ایران حمله به پایگاه‌های آمریکایی را ضربه‌ای بزرگ بر وجهه آمریکا دانست.

خبرگزاری «سی ان ان» گزارش خود از سخنان رهبر انقلاب را با تیتری به نقل از ایشان آغاز کرد که حمله موشکی ایران به مواضع آمریکا در عراق را «سیلی به صورت» این کشور تعبیر کرده بودند.

خبرگزاری اقتصادی آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» نیز به نقل از رهبر انقلاب نوشت که اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی نه تنها ماهیت تروریستی این کشور را نشان داد و این مایه ننگ دولت آمریکا است.

خبرگزاری امریکایی «اسکای نیوز» نیز در خبری فوری به نقل از رهبر انقلاب نوشت: «رهبر ایران می‌گوید ایران با همه کشور‌ها بجز ایالات متحده مذاکره می‌کند.»

خبرگزاری «ام اس ان» نیز در گزارش خبطه‌های مقام معظم رهبری در نماز جمعه امروز، با اشاره به سخنان ایشان درباره پاسخ موشکی ایران به آمریکا، نوشت رهبر ایران می‌گوید این حمله «به وضوح دستان خدا را نشان می‌دهد.»

پایگاه آمریکایی «بلومبرگ» در گزارشی در ارتباط با سخنان امروز رهبر معظم انقلاب در نمازجمعه تهران، به سخنان ایشان در ارتباط با «دلقک خواندن» ترامپ توجه کرد. خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به همین موضوع گفت که رهبر ایران در سخنان خود، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را «دلقک» خواند. به گفته بلومبرگ، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران گفت: ترامپ دلقکی است که تظاهر به حمایت از مردم ایران دارد، هرچند آن‌ها اگر هم کنار مردم ایران باشند، کنار مردم هستند تا خنجر زهرآلود خود را وارد سینه ملت کنند.

واکنش خبرگزاری‌های اروپایی

خبرگزاری انگلیسی «رویترز» اعلام کرد، آیت الله «علی خامنه‌ای»، رهبر عالی ایران، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به حملات موشکی ایران بر ضد پایگاه‌های آمریکای گفتند، آمریکا سال هاست که از دست مقاومت ضربه می‌خورد، اما این ضربه بالاتر بود. این ضربه با هیچ چیزی جبران نمی‌شود. این حملات موشکی ایران به مواضع آمریکا در عراق «سیلی به صورت» آمریکا و نشان دهنده حمایت الهی از جمهوری اسلامی است.

نشریه انگلیسی «گاردین» نیز سخنان رهبر معظم انقلاب درباره برجام و فعال شدن مکانیسم حل اختلاف توسط سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان را بازتاب داد و نوشت: رهبر ایران یادآور شد کشور‌هایی غربی بسیار ضعیف‌تر از آن هستند که ایرانیان را به زانو دربیاورند. ایشان یادآور شدند که ایران برای مذاکره آمادگی دارد، اما نه با آمریکا.

خبرگزاری انگلیسی «ایندپندنت» گزارش داد، رهبر ایران در خطبه‌های نماز جمعه امروز (۲۷ دی‌ماه) گفتند که تشییع پیکر سردار سلیمانی و حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد، «یوم‌الله» بوده و با اشاره به حادثه تأسف بار سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی افزودند؛ «عده‌ای سعی می‌کنند ایام الله‌های ملت ایران را به فراموشی بسپارند. یکی همین قضیه تاسف انگیر حادثه سقوط هواپیما بود.» آیت الله خامنه ای در ادامه، برنامه‌های مختلف بزرگداشت یاد کشته‌شده‌ها و همچنین پیگیری‌های بین‌المللی را نقشه دشمن خواندند: «عده‌ای با هدایت تلویزیون‌های آمریکایی و رادیو‌های انگلیسی سعی کردند آن را به نحوی آرایش دهند که ماجرای یوم الله ناشی از شهادت بزرگ این دو شهید عزیز (سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس) را به فراموشی بسپارند؛ افرادی که هیچ علاقه‌ای در آن‌ها نسبت به منافع ملی و مسائل کشور احساس نمی‌شود.»

خبرگزاری «دویچه وله» آلمان، در گزارشی سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص هواپیمای اوکراینی را مورد توجه داد. رهبر انقلاب اسلامی، در خطبه‌های خود با اشاره به سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین، ضمن تشکر از فرماندهان سپاه پاسداران، معترضان و ناراضیان از عملکرد جمهوری اسلامی در این حادثه را محکوم کرد. این خبرگزاری در ادامه به نقل از رهبر معظم انقلاب افزود که ملت ایرانی، آن جمعیت چند میلیونی بودند که در مراسم یادبود سردار سلیمانی ابومهدی مهندس شرکت کردند نه آن چند صد نفری که به این شهیدان توهین کردند.

خبرگزاری «یورو نیوز» نیز با پوشش خبری سخنان رهبر معظم انقلاب به نقل از ایشان نوشت: به اروپایی‌ها اعتماد ندارم، این کشور‌های حقیر پادوی آمریکا هستند. این خبرگزاری افزود، رهبر ایران با اشاره به تهدید کشور‌های اروپایی برای به جریان انداختن مکانیسم حل اختلاف برجام گفت که دولت ایران به خوبی جواب کشور‌های اروپایی را داد. رهبر ایران در ادامه گفت: سه کشور اروپایی همان کشور‌هایی هستند که در دوران جنگ تا توانستند به دشمن کمک کردند و به این کشور‌ها باید به این چشم نگاه کرد. آیت الله خامنه‌ای تاکید کرد: من پیشتر هم گفته بودم که به اروپایی‌ها اعتماد ندارم و این «کشور‌های حقیر» پادوی آمریکا هستند. وی خطاب به سه کشور اروپایی گفت: «آمریکا که ارباب شما بود نتوانست ملت ایران را به زانو درآورد و شما کوچک‌تر از این حرف‌ها هستید که بتوانید ملت را به زانو درآورید». رهبر ایران تنها راه پیش روی ایران را «قوی‌تر شدن» نامید و گفت که کشورش ابایی از مذاکره ندارد، اما نه با آمریکا. به گفته رهبر ایران «جنتلمن‌های پشت میز مذاکره همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند.»

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت که رهبر ایران روز حمله موشکی ایران به پایگاه نظامیان آمریکایی را روز خدا (یوم الله) توصیف کرد. توجه رهبر معظم انقلاب به شهید سردار سلیمانی به عنوان «قدرتمندترین فرمانده در جبهه مقاومت منطقه» نیز از دیگر موضوعاتی بوده است که خبرگزاری روسی اسپوتنیک به آن توجه کرده است.

واکنش خبرگزاری‌های عربی

شبکه خبری سعودی «العربیه» درباره سخنان امروز رهبر انقلاب نوشت: «(آیت الله) علی خامنه‌ای رهبر عالی ایران روز جمعه در اولین خطبه نماز جمعه پس از سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۰) گفت، روزی که ایران به مواضع آمریکا در عراق حمله کرد، «روز خدا (یوم الله)» و «ضربه‌ای به وجهه آمریکا» بود. شبکه الجزیره امروز بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه را به صورت زنده پخش و گزارش کرد که رهبر ایران پس از گذشت هشت سال برای نخستین با در خطبه‌های نماز جمعه به ایراد سخن پرداختند».

شبکه خبری عربی «الجزیره» نیز از قول مقام معظم رهبری گزارش کرد که سیلی که سپاه پاسداران به آمریکا زد، ضربه به ابهت ابرقدرتی آمریکا بود و ترور سردار قاسم سلیمانی ننگ و عاری برای دولت آمریکاست. این شبکه خبری افزود که رهبر انقلاب تأکید کردند که سپاه پاسداران از امنیت ایران حمایت می‌کند و سقوط هواپیمای اوکراینی نیز حادثه تلخ و فاجعه‌بار بود. این شبکه همچنین به سخنان رهبر انقلاب در خصوص سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه نیز اشاره کرد و به نقل از رهبر انقلاب از عدم اعتماد ایران به این سه کشور خبر داد.

خبرگزاری عربی «المیادین» نیز سخنان رهبر انقلاب در خصوص آمریکا را مورد توجه قرار داد و نوشت که رهبر ایران راه ثبات منطقه را در خروج آمریکا و آزادی فلسطین دانستند.

شبکه خبری «المنار» به صورت زنده اقدام به پوشش سخنرانی مقام معظم رهبری و حضور گسترده مردم در نماز جمعه امروز تهران کرد. سایت این شبکه خبری نیز به صورت لحظه به لحظه سخنرانی مقام معظم رهبری را پوشش داد. سایت المنار همچنین به پیام رهبر معظم انقلاب به زبان عربی نیز توجه ویژه‌ای داشت.

پایگاه خبری «النشره» نوشت: رهبر انقلاب اسلامی ایران تاکید کرد که حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکا می‌تواند جزو ایام الله باشد و این روز‌ها روز‌های عادی نیستند.

واکنش خبرگزاری‌های آسیایی

«شینهوا» خبرگزاری رسمی چین هم در گزارشی ضمن بازتاب سخنان آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در نماز جمعه امروز تهران به نقل از رهبری نوشت ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران “عمل ناجوانمردانه”‌ای بود که به اعتبار آمریکا آسیب رساند. گزارش می‌افزاید رهبر ایران تاکید کردند آمریکایی‌ها نتوانستند در میدان نبرد با سردار سلیمانی روبرو شوند به همین دلیل مجبور شدند او را مخفیانه و پنهانی به شهادت برسانند.

نشریه «تایمز او ایندیا» هند روز جمعه در بازتاب سخنان آیت الله خامنه ای، اعلام کرد که دونالد ترامپ یک دلقک است که فقط ادعای حمایت از مردم ایران را می‌کند. وی افزود: ترامپ به ملت ایران خیانت خواهد کرد و از پشت به آن‌ها ضربه خواهد زد. رهبر عالی ایران در خصوص ترور سردار سلیمانی گفت: آمریکا در میدان با او روبرو نشد و سردار سلیمانی را دزدانه و بزدلانه ترور کرد. آمریکا خود به این اقدام اعتراف کرد که این امر سبب روسیاهی آمریکا در منطقه شد.

روزنامه انگلیسی زبان «داون» پاکستان به نقل از اظهارات آیت الله خامنه‌ای در نماز جمعه تهران نوشت: رهبر عالی ایران به پاسخ کوبنده سپاه پاسداران به حمله آمریکا و ترور سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد و حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی را نیز تلخ دانست. در این گزارش به نقل از مقام معظم رهبری آمده است: همان اندازه که مردم ایران از حادثه هواپیما غصه خوردن دشمنان آنان خوشحال شدند.

  • منبع خبر : فرارو