مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری سازمان شیلات ایران گفت: ایران غنی ترین ذخایر شیلاتی جهان را داراست و در بحث خاویار تراپی می توانیم در عرصه بین المللی مانور دهیم.

دکتر عیسی گلشاهی شامگاه دیروز یکشنبه در بازدید از فعالیت های برند« بلوگا » در تبریز با بیان این مطلب ابراز داشت: کشورهای حاشیه خلیج فارس بهترین فرصت برای ارزآوری در بخش شیلات برای کشورمان هستند و با اقدامات انجام شده از سوی این مجموعه در تبریز، شهر اولین ها می تواند مایه مباهات آذربایجان و ایران باشد.

وی افزود: وجود ۱۰ رستوران تخصصی آبزیان در استان آذربایجان شرقی که با هدف تامین سلامت شهروندان فعالیت دارند به سمت تامین امنیت بهداشتی و روانی مصرف کنندگان آبزیان در حرکتند که اتفاق مبارکی است.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری سازمان شیلات اظهار داشت: آبزیان علاوه بر اثرات جسمی مناسب در بهبود روحی و روانی جامعه نیز تاثیر به سزایی دارند به نحوی که برخی کشورها با افزایش مصرف آبزیان و امگا ۳ مقدار خودکشی را در جامعه خود کاهش  داده اند.

رقابت منفی در شیلات وجود ندارد

گلشاهی ادامه داد: به حمدلله آبزی پروری در تمام استان های کشورمان نفوذ دارد و علاوه بر تامین نیازهای داخلی کشور نقش ارزنده ای در ایجاد اشتغال برای علاقمندان به فعالیت در این حوزه ایفا می کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه رقابت منفی در این بازار وجود ندارد و همیشه فعالیت های جدید توام با نوآوری بوده که اتفاق خوبی است و رقابت در این بخش همیشه به نفع افراد خلاق خواهد بود.

گلشاهی تصریح کرد: جنبه های جدیدی از اقتصاد شیلات هم اکنون در دنیا تجربه می شود که الزاما منحصر به بخش خوراکی های آبزی نیستند بلکه از جهت نمایش های سرگرم کننده و همزیستی با آبزیان عواید اقتصادی تحصیل می شود.

وی همچنین بسترسازی برای استفاده عموم از زنجیره رستوران های بلوگا در جهت کمک به افزایش حس عدالت اجتماعی در بین مردم را خواستار شد و گفت: در این فعالیت اقتصادی باید همه اقشار جامعه بتوانند از غذاهای تهیه شده از آبزیان استفاده کنند و همین امر باعث قرار گرفتن تمام طبقات اجتماعی در کنار هم برای بهره مندی از لذت طبخ یک غذای دریایی می شود.

مصرف تیلاپیا جای نگرانی ندارد

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری سازمان شیلات ایران در پاسخ به سوال خبرنگار شرح آنلاین در خصوص استفاده از ماهی تیلاپیا نیز گفت: مصرف این ماهی جای هیچگونه نگرانی ندارد، به ویژه آن که برای ورزشکاران یک منبع غذایی ارزان و غنی از پروئین هم هست.

آذربایجان شرقی پیشرو در آبزی پروری

در این بازدید مدیرکل شیلات آذربایجان شرقی هم گفت: اولویت شیلات استان حمایت از راه اندازی زنجیره تولید اعم از بچه ماهی و خوراک ماهیان است و راه اندازی مراکزی مانند بلوگا می تواند در ساماندهی این بازار سودآور موثر باشد.

جعفروند افزود: هم اکنون ۴۵ مرکز عرضه ماهی به صورت زنده فروشی در استان فعال است و می کوشیم تا ضمن تهیه غذای سالم برای مصرف کنندگان ، مشتری مداری را نیز رعایت کنیم.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی در بین استان های شمالی کشور در بحث طبخ و عرضه آبزیان کارهای بسیار ارزشمندی ارایه داده و در ادامه برنامه های توسعه ای خود بنا داریم تا گردشگری شیلات نظیر احداث آکواریوم های تونلی ، برگزاری مسابقات ماهیگیری با قلاب و سایر موارد را به بهترین شکل ممکن اجرا کنیم.

« بلوگا » زنجیره سالم غذایی از تولید تا مصرف را تشکیل داده است

مدیرعامل اتحادیه سراسری صیادان در آذربایجان شرقی نیز در ابتدای این بازدید با ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده توسط برند « بلوگا » در استان گفت: تلاش ما در این مجموعه تشکیل زنجیره سالم از مزرعه تا میز غذای شهروندان است و به همین منظور تمامی اقدامات خود را با پیوست های فرهنگی همراه کرده ایم.

مختار خوش پیمان افزود: اقدامات ما در هماهنگی با قائم مقام وزیر بهداشت و مرکز ملی مدیریت سلامت کشور در سطح استان پیگیری می شود و دو رستوران زنجیره ای « بلوگا » ۲۳ بهمن در تبریز افتتاح می شود.

وی ادامه داد: در این چرخه، واسطه گری ها حذف و محصولات آبزی با قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد که امیدواریم ما نیز نقشی در تامین سلامت جامعه خود ایفا کنیم.

خوش پیمان بحث خاویار تراپی در حال اجرایی شدن است و به زودی امکان ارایه خدمات بین المللی در حوزه توریسم سلامت را با همکاری برخی از فدراسیون های ورزشی و مراکز علمی سطح استان به گردشگران خارجی فراهم می کنیم.

 

  • نویسنده : رامین فرهودی
  • منبع خبر : شرح آنلاین