پایبندی به شعارها، اولویت دادن منافع ملی به منافع گروهی و جناحی، داشتن ارتباط مستمر با موکلان و توجه به مشکلات و معضلات حوزه انتخابیه و برنامه‌ریزی عملیاتی برای رفع آنها از جمله مطالبات مردم از نامزدهای مجلس یازدهم در آذربایجان‌شرقی است.

فراموش نکردن رای دهندگان، نگاه همه جانبه به ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حوزه انتخابیه، داشتن تخصص، تمرکز روی وظایف قانون گذاری و اجتناب از دخالت در امور قوه مجریه و صیانت از آرای مردم به عنوان امانت از دیگر مطالبات مردم آذربایجان شرقی از ۱۹ نماینده آتی این خطه در خانه ملت است.

یک شهروند تبریزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نامزدها وفادار مردم و موکلشان باشند و پس از راه یافتن به مجلس وعده ها و مردم را فراموش نکنند.

حسن کوه اسدی که شغل آزاد دارد، ادامه داد: نامزدها از هر جناحی که هستند، فقط منافع ملی را در نظر بگیرند و به فکر منافع شخصی و مصالح حزبی نباشند، چون آنها را از هدف متعالی که پیشرفت و توسعه کشور است، دور می کند.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در انتخاب اصلح، افزود: ایمان، تقوی، تخصص و عرق به ایران ویژگی هایی است که باید نماینده آینده مجلس شورای اسلامی داشته باشد تا بتواند در پیمودن گام های توسعه به کشور کمک بکند.

کوه اسدی ادامه داد: نماینده قانون گذار است پس نباید در انتصابات فرمانداران، مدیران کل ادارات و سایر مسوولان دخالت کند و از بیان حقایق در جهت دفاع از حقوق مردم و جامعه ترسی نداشته باشند.

یک معلم بازنشسته نیز به ایرنا گفت: نماینده واقعی کسی است که پس از انتخاب، امانتدار رای مردم باشد، یعنی مصداق خیانت در امانت نبوده و حق مظلوم را بستاند.

رحیم جبارپور پاکدل اظهار کرد: داشتن ارتباط موثر و مستمر با موکلان از جمله مطالبات مردم از نامزدهای انتخابات است؛ آنان از نامزدها انتظار دارند که پس از برگزیده شدن به نمایندگی، مردم را فراموش نکنند، چون مردم با امید به آینده به آنان رای می دهند.

وی افزود: پرهیز از ریخت و پاش در هزینه های تبلیغاتی از جمله انتظارات مردم از مجلس یازدهم است؛ برای من به عنوان شهروند جای سووال است که چگونه نامزدی که در صورت انتخاب به نمایندگی مجلس حقوق دریافتی او در طول چهار سال بیش از ۱.۵ میلیارد تومان نیست،  برای تبلیغات انتخاباتی اش ۲ تا سه برابر هزینه می کند.

جبارپور ادامه داد: هر چند مجلس شورای اسلامی همان گونه که از نامش پیداست، نهادی تصمیم ساز در سطح ملی است، اما بالاخره نمایندگان هر حوزه انتخابیه باید دغدغه نخست شان استخراج مشکلات، موانع و تلاش عملی برای رفع آنها باشد.

وی گفت: به عبارت دیگر رسیدگی به مسائل و مشکلات جاری حوزه انتخابیه و برنامه ریزی برای کمک به توسعه آن از وظایف اصلی نامزدهای انتخاباتی در صورت انتخاب به نمایندگی مجلس است.

بانوی ۶۰ ساله مرندی نیز گفت: انتخاب نماینده عصاره نظرات ملت بوده و به قول اندیشمندان از آنجا که خرد جمعی اشتباه نمی کند، از نمایندگان دوره آینده ملت انتظار می رود با توجه به شرایط حساس کشور با عقلانیت و به دور از احساسات برای رفاه مردم، توسعه کشور و حفظ منافع ملی گام بردارند.

رباب امامی که بازنشسته آموزش و پرورش است، اظهار کرد: به نظر من نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ۴ حوزه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی وظیفه قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین و نظارت بر حسن اجرای قوانین مصوب را دارند؛ از این رو از نمایندگان مجلس پیش رو انتظار می رود در همه این حوزه ها فعالیت فراگیر و همه جانبه ای داشته باشند و از بخشی نگری و اقدامات جزیره ای خودداری کنند.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده که متاسفانه نمایندگان مجلس بیشتر روی مسائل اقتصادی و سیاسی تمرکز می کنند و از بذل توجه کافی بر حوزه های فرهنگی و اجتماعی غافل می شوند.

دانشجوی دانشگاه مراغه نیز به ایرنا گفت: امیدوارم نمایندگان مجلس یازدهم توجه کافی به مسائل فرهنگی داشته باشند، زیرا تجربه کشورهای توسعه یافته ثابت کرده است که فرهنگ زیربنای عمران و آبادی و رفاه جوامع است و تا زمانی که مسائل و مشکلات مربوط به فرهنگ رفع نشود، هر گونه فعالیت اقتصادی و معیشتی به مانند خانه ای بر روی آب ساختن است.

احمد پورخانلی اظهار کرد: فرهنگ زیرساخت حوزه های دیگر است و باید از حالت شعاری خارج و به طور واقعی از آن حمایت شود؛ البته مسائل رسانه ای و حمایت از آن نیز به نوعی در داخل همین حمایت ها باید در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: زمانی که از بخش فرهنگ و رسانه های کشور انتظارات مطرح می شود، باید به عقب برگردیم و ببینیم نمایندگان مجلس چه بسترهایی را برای آنها مهیا کرده اند که دوره های قبل نشان دهنده ضعف در این حوزه است و باید بازنگری جدی شود.

یک دانشجوی دانشگاه تبریز نیز گفت: در کنار حفظ شأن فرهنگ باید نمایندگان مجلس از طرح ها و اختراعاتی که محققان و پژوهشگران دانشگاه زحمت کشیده اند، حمایت جدی و قانونی شود تا این طرح ها که زمان زیادی برای آنها صرف شده است، به هدر نرود.

عفت ایزدی ادامه داد: توسعه علمی و تکنولوژیکی در کشور با حمایت های قانونی و مادی امکان پذیر است والا هر طرح ابتکاری ابتر بماند نه فقط دانشجویان، پژوهشگران و مخترعان سرخورده خواهند شد، بلکه انگیزه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی هم از بین می رود؛ بر این اساس باید نمایندگان راهکارهای قانونی حمایت از تجاری سازی طرح های پژوهشی را مورد توجه قرار دهند.

وی همچنین گفت: نمایندگان مجلس یازدهم همچنین باید مبارزه با انواع فساد به خصوص فساد مالی را مورد توجه قرار دهند و در قانون گذاری راه هر گونه تخلف مالی را از سوء استفاده کنندگان بگیرند تا جامعه به سمت شفافیت حرکت کند تا جامعه را بیشتر به آینده کشور امیدوار کنند.

  • منبع خبر : ایرنا