نیروهای مقاومت سوری شب گذشته ضربات مهلکی را بر پیکره ارتش ترکیه در «ادلب» وارد آوردند و شبی تلخ و خونین را برای «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر این کشور رقم زدند.

شب گذشته بود که ارتش سوریه به یک کاروان نظامی ترکیه در منطقه جبل الزاویه که درصدد تدارک هجومی علیه نیروهای سوری بود، حمله کرد. به دنبال این عملیاتِ ضد تروریستی ارتش سوریه بیش از ۳۰ نظامی ترکیه که به نظر می‌رسد در صفوف تکفیریها فعال بودند، کشته شدند.

وزارت دفاع ترکیه تا کنون کشته شدن ۲۹ سرباز خود را تأیید کرده است اما بنا به گفته دیده‌بان نزدیک به نیروهای مسلح شمار کشته‌ها بیش‌تر از تعداد اعلام شده، برآورد می‌شود. تحرکات دیپلماتیک ترکیه در ساعات گذشته به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است. چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با یانس ستولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت‌وگو کرد. سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه هم با مشاور امنیت ملی آمریکا درباره تحولات ادلب گفتگو کرد.‌

از طرفی ارتش ترکیه مدعی شد که پایگاه‌های ارتش سوریه را مورد هدف قرار داده است. ترکیه با تاکید بر ادامه فعالیت‌های خود در اراضی سوریه مدعی است که انتقام خون سربازان خود را خواهد گرفت. وزارت دفاع سوریه هم خبر داده است که سامانه پدافند هوایی این کشور دو موشک را که از داخل خاک سوریه به سمت لاذقیه شلیک شده بود، منهدم کرده است. منابع سوری نیز می‌گویند تاکنون هیچ تلفاتی در پی حمله ترکیه به تل‌رفعت و لاذقیه گزارش نشده است.

در همین حال، آخرین خبرها حاکی از آن است که ترکیه در بحبوحه گزارش‌هایی از کشته و زخمی شدن شمار زیادی از سربازان این کشور در حومه استان ادلب سوریه دسترسی کاربران به فضای مجازی را محدود کرده است.

منابع خبری می‌گویند سرویس‌دهنده‌های اینترنت در ترکیه دسترسی به توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام و سایت «Ekşi Sozluk» (یک دیکشنری مشارکتی در ترکیه) را محدود کرده‌اند. دسترسی به این سایت‌ها از طریق فیلترشکن هنوز امکان‌پذیر است.

در این میان اما، ترکیه به ناتو متوسل شده است تا شاید بتواند از رهگذر کمک ناتو به توفیقاتی در ادلب دست پیدا کرده و شکست‌هایش را جبران کند. در همین ارتباط، پس از رایزنی‌های گسترده مقامات ترکیه با دبیرکل ناتو، «ینس استولتنبرگ» سخنانی را علیه دولت دمشق مطرح کرد و آن را عامل اصلی حوادث ادلب معرفی کرد. استولتنبرگ طبق خواسته آنکارا خواستار توقف عملیات نظامی دمشق در ادلب شد.

از سوی دیگر، ترکیه برای همراه سازی ناتو با خود در ادلب، اقدام به اعمال فشار بر این سازمان نیز کرده است که رسانه‌های مختلف بر این اقدام ترکیه صحه گذاشته‌اند. درهمین راستا، «میدل‌ایست‌آی» مدعی شده ترکیه، اروپا و ناتو را تهدید کرده مرزهای خودش را به روی مهاجران سوریه خواهد گشود و تمامی موانع برای ورود سیل مهاجران به سمت اروپا را از میان برخواهد داشت.

علاوه بر ناتو، مقامات ترکیه به تروریست‌های آمریکایی نیز برای نجات خود از باتلاق ادلب متوسل شده‌اند و تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا سردمداران تروریست ایالات متحده به فریاد آنها در ادلب برسند. درهمین ارتباط، منابع خبری گزارش داده‌اند سخنگوی دولت ترکیه با مشاور امنیت ملی آمریکا درباره ادلب گفت‌وگو کرده است.

برخی مقامات آمریکا در کنگره نیز خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در ادلب برای کمک رسانی به ترکیه شده‌اند. از سوی دیگر، «کی بیلی هاچیسون»، سفیر آمریکا در ناتو هنگام انتشار اخبار مربوط به کشته شدن سربازان ترکیه‌ای در یک کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران حضور داشت. او تلاش کرد این موضوع را به خرید سامانه پدافند اس -۴۰۰ نسبت دهد. وی گفت: «امیدوارم اردوغان ببیند که متحد گذشته و آینده ترکیه ما هستیم. الان دارند می‌بینند روسیه چیست و چه کارهایی انجام می‌دهد. امیدوارم ترکیه از خرید اس -۴۰۰ از روسیه منصرف شود.»

طبق نوشته برخی از خبرنگاران حاضر در این کنفرانس خبری، این مقام آمریکایی از پاسخ مشخص به سوال خبرنگاران درباره فعال‌کردن ماده ۵ پیمان ناتو (اصل دفاع جمعی) خودداری کرده است. با تمامی اینها رایزنی‌های مقامات ترکیه با سران ایالات متحده آمریکا و همچنین ناتو برای کمک به آنکارا جهت خروج از باتلاق ادلب همچنان ادامه دارد.

تحولات کنونی در سوریه و به ویژه در ادلب درحالی است که ترکیه بدون مجوز دولت مرکزی دمشق و برخلاف قوانین و قطعنامه‌های بین المللی در خاک سوریه حضور دارد و این اقدام به مثابه اشغالگری واضح و آشکار تلقی می‌شود. بنابراین، اقداماتی که دمشق در حفاظت و حراست از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود می‌کند در چارچوب قوانین بین المللی می گنجد و مقامات آنکارا عملاً نمی‌توانند اعتراضی به این اقدامات داشته باشند.

مقامات روسی نیز پیشتر هشدار داده بودند که نظامیان ترکیه در صفوف تروریست‌های تکفیری در ادلب فعالیت می‌کنند و به همین دلیل ممکن است در جریان عملیات‌های ضد تروریستی ارتش سوریه مورد هدف واقع شوند. در همین ارتباط، مسکو به کشته و مجروح شدن نظامیان ترکیه در حملات هوایی به عناصر مهاجم به ارتش سوریه واکنش نشان داد. مسکو اعلام کرد: «آنکارا درباره حضور نظامیان خود در ادلب به ما اطلاع نداده بود. نظامیان ترکیه در میان عناصری بودند که روز گذشته در حملات هوایی به ادلب هدف قرار گرفتند».

وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه جنگنده‌های این کشور به نظامیان ترکیه در ادلب حمله نکرده‌اند، گفت: «روسیه بعد از مطلع شدن از کشته شدن نظامیان ترکیه، هر کاری می‌توانست برای اعمال آتش‌بس در ادلب انجام داد». در این گیرودار اما «رجب «طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه تلاش می‌کند تا ضمن سرپوش گذاشتن بر شکست‌های مفتضحانه ترکیه و تروریست‌های تحت‌الحمایه‌اش در ادلب، واقعیت را به صورت وارونه انعکاس دهد.

رئیس جمهور ترکیه اخیراً در سخنانی مدعی شده است که اوضاع در ادلب به نفع ترکیه پیش می‌رود! این درحالی است که وی برای نجات ترکیه از باتلاق ادلب تاکنون به هر طرفی در عرصه بین الملل که ممکن بوده، متوسل شده است؛ از آمریکایی‌ها گرفته تا غربی‌ها و سازمان ناتو.

در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که نیروهای مقاومت سوری شب تلخ و سختی را به «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه تحمیل کردند و موجب شدند تا وی به این نتیجه برسد که ترکیه به تنهایی عملاً از قدرتی که بتواند به وسیله آن مقاومت در سوریه را از پای درآورد، برخوردار نیست. از همین روی، آنکارا دست به دامان متحدان خود شده است و البته در این زمینه نیز راه به جایی نخواهد برد.

  • نویسنده : رامین حسین آبادیان
  • منبع خبر : مهر