با توجه به توصیه‌های فراوان در خصوص قرنطینه خانگی رعایت اصول بهداشتی در منزل و ضدعفونی کردن سطوح بسیار حائز اهمیت است.

در حالی که ویروس کرونا استرس و نگرانی زیادی در بین مردم ایجاد کرده است، اما توصیه‌های فراوانی مبنی بر این موضوع است که «پیشگیری از گسترش کرونا باید از خانه شروع شود.» درست است که زدن ماسک، استفاده از ژل‌های ضدعفونی کننده، پوشیدن دستکش و عدم حضور در اماکن عمومی بسیار مهم است، اما رعایت نکات بهداشتی و پاکسازی سطوح منزل در برابر کرونا بسیار مهم است که باید جدی گرفته شود.

در خصوص مواد ضدعفونی کننده اگر می خواهید ضدعفونی سبک، ساده در عین حال موثر داشته باشید، صابون و آب اصلی‌ترین پاک کننده سازگار با ویروس کرونا است. صابون ترکیبی دارد که قادر است روغن و آب را به گونه‌ای مخلوط کرده، ذرات کثیف را به خود جذب کرده و آن‌ها را از بین برد.

همچنین به دلیل خاصیت لیپیدی سطح ویروس کرونا ترکیب آب و صابون بهترین روش برای از بین بردن چربی‌ها است.

برای ضدعفونی سطوح منزل می‌توان از وایتکس به عنوان پاک کننده استفاده کرد (۱ واحد وایتکس را در ۴۹ واحد آب حل کنید، یا ۱۰۰۰ppm، یا طبق توصیه‌ی تولید کننده عمل کنید). توصیه می‌کنیم که سطح آلوده را حداقل ۱۰ دقیقه در تماس با این محلول قرار دهید.‌

می‌توان از الکل برای ضدعفونی کردن سطوحی که استفاده از وایتکس روی آن امکان پذیر نیست، استفاده کرد.

از دیگر روش‌های ضدعفونی قابل اجرا در منزل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. دستگیره درب خانه را تمیز کنید

دستگیره درب‌ها یکی از کانون‌های اصلی ویروس کرونا در محیط منزل است. به این دلیل که هر زمان که وارد خانه شدید، دست‌های کثیف خود را روی آن‌ها قرار می‌دهید. به همین منظور پاکسازی و ضدعفونی کردن دستگیره درب‌ها را جدی بگیرید و در صورت امکان یک بسته از دستمال مرطوب ضد ویروسی (پد الکل) را در کنار درب قرار دهید تا مطمئن شوید که مرتباً بعد از باز کردن درب، دستگیره را تمیز می‌کنید.

۲-آشپزخانه را فراموش نکنید

آشپزخانه یکی دیگر از مکان‌هایی است که امکان گسترش ویروس کرونا در آن وجود دارد. هر سطحی که در حین تهیه غذا لمس می‌شود، می‌تواند ویروس را منتقل کند؛ بنابراین حتماً همه وسایل آشپزخانه (ظروف، قاشق و چنگال، لیوان و موارد دیگر) و میز ناهارخوری را به طور مرتب با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید تا عاری از ویروس شوند.

۳. گوشی موبایل و وسایل شخصی خود را ضدعفونی کنید

کرونا می‌تواند ساعت‌ها یا حتی روز‌ها روی سطوح سخت زندگی کند. اگر از مترو یا بی‌آرتی یا هر مکان شلوغ دیگری عبور می‌کنید، تلفن و وسایل شخصی شما می‌تواند اثرات ویروسی را بر روی خود ثبت کنند. عادت داشته باشید گوشی خود را مرتباً با دستمال مرطوب ضدعفونی کنید.

۴- مرتباً لباس‌های خود را بشویید

وقتی به خانه می‌آیید، کاپشن و لباس‌های بیرونی خود را برای شستن کنار بگذارید. پس به طور مرتب لباس‌های خود را بشویید و هر بار که به بیرون از خانه می‌روید، سعی کنید با افراد و سطوح، برخورد فیزیکی نداشته باشید. اماکن شلوغ همانند مترو، اتوبوس و موارد دیگر، می‌توانند به سرعت ویروس را به پوشاک شما منتقل کنند.

۵. کفش‌ها را بیرون از منزل قرار دهید

دانستن این موضوع ضروری است که کفش‌ها می‌توانند انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها همانند کرونا را حمل کنند. حتماً کفش‌ها را از محیط داخل خانه دور نگه دارید و دستان خود را بعد از لمس کفش‌هایتان به خوبی بشویید و مرتباً از ضد عفونی کننده بر روی سطوح جاکفشی استفاده کنید.

از آنجا که ویروس کرونا می‌تواند حداقل ۲ تا ۳ روز بر روی سطوح مختلف زنده بماند، رعایت نکات بهداشتی و پاکسازی سطوح منزل در برابر کرونا امری ضروری است؛ بنابراین با توجه به موارد بیان شده در بالا سعی کنید از گسترش ویروس در محیط خانه خود جلوگیری کنید وحتماً این موارد را جدی بگیرید.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران