اقدام اخیر آمریکا در خارج کردن مخفیانه بمب‌افکن‌های استراتژیک خود از جزیره گوآم آن هم در میانه همه‌گیری کرونا، بحث‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته؛ بسیاری از تحلیلگران نظامی ترک خاموش واشنگتن را پیامی به متحدان شرقی و تغییر وضعیت راهبردی آمریکا تفسیر می‌کنند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان روز شنبه در یک گزارش تحلیلی درباره خروج مخفیانه بمب افکن‌های هسته‌ای-راهبردی آمریکا همچون بمب افکن «بی-۵۲» از جزیره گوآم در ابعاد نظامی و سیاسی پرداخت.

ابعاد نظامی 

سی‌ان‌ان در این گزارش تحلیلی نوشت: آمریکا برای نخستین بار در ۱۶ سال گذشته هیچ بمب افکن راهبردی در گوآم ندارد، زمانی که مطابق طرح موسوم به «سی بی‌پی»، پنج فروند بمب افکن بی-۵۲ پایگاه هوایی خود در این جزیره را ترک و به خاک اصلی آمریکا بازگشتند، پایانی بر ادامه حضور بمب افکن‌های راهبردی آمریکا دراین جزیره بود. ژ

براساس طرح سی بی‌پی، بمب افکن‌های بی-۵۲ و بمب افکن‌های رادارگریز «بی-۱» و «بی-۲» برای یک دوره متناوب شش ماهه در پایگاه هوایی اندرسون واقع در جزیره گوآم، اعزام می‌شدند، این امر به این خاطر بود تا آمریکا از قدرت نظامی هوایی خود برای پروازهای راهبردی در مدت زمان چند ساعت بتواند خود را در نواحی دریای جنوبی چین و کره شمالی، برخوردار شود.

پایگاه هوایی گوآم در تیررس قدرت موشکی چین و کره شمالی

سی‌ان‌ان در ادامه می‌نویسد: جزیره گوآم و پایگاه هوایی آمریکا اکنون با توجه به تحولات اخیر نظامی در دو کشور چین و کره شمالی، با خطر بالقوه توان موشکی این دو کشور مواجه است.

این گزارش می‌افزاید تاکنون طرح «سی بی‌پی» از مساله «غیرقابل پیش بینی بودن» عملیات هوایی از این جزیره علیه متخاصمان آمریکا و هم پیمانان آن در فراسوی آب‌ها بهره برد.

«تیموتی هیث»  (Timothy Heath) پژوهش گر ارشد حوزه دفاع بین الملل از اندیشکده آمریکایی «رند»(RAND Corp) دراین باره می‌گوید: حضور مدوام و قابل پیش بینی بودن اعزام بمب افکن‌ها به جزیره گوآم، این عملیات را بسیار آسیب پذیر ساخته بود، برنامه ریزان نظامی چینی می‌توانستند با آشنایی کامل از حضور این بمب افکن‌ها آن‌ها را به راحتی شناسایی و نابود کنند.

موشک بالستیک دانگ فنگ؛ قاتل گوآم

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش تحلیلی خود می‌نویسد: در واقع یکی از موشک‌های بالستیک چین موسوم به «دی اف -۲۶»  (DF-۲۶، دانگ فنگ) با توجه به قابلیتی که در سال ۲۰۱۵ میلادی از آن مشاهده شد به «قاتل گوآم» شهرت یافته است، چراکه این موشک توان هدف قرار دادن مراکز نظامی در قلمرو آمریکا از خاک چین را دارا است.

موشک هاوسانگ کره شمالی 

این گزارش در ادامه نوشت: از سوی دیگر کره شمالی با آزمایش موشک «هاوسانگ -۱۲» در سال ۲۰۱۷ موشک بالستیکی را به آزمون گذاشت  که به گفته رسانه‌های آن کشور با قصد هدف قرار دادن جزیره گوآم در نظر گرفته است.

ادعای نظامی آمریکا

درحالی که تحلیل‌های نظامی از خروج مخفیانه بمب افکن‌های راهبردی آمریکا از جزیره گوآم تهدیدهای نظامی کره شمالی و چین عنوان شده اما طرف آمریکایی ادعاهای دیگری دارد.

«کارل شوستر»  (Carl Schuster) مدیر سابق عملیات نظامی آمریکا در «مرکز اطلاعات مشترک اقیانوس آرام» دراین باره می‌گوید: خروج بمب افکن‌ها از گوآم «هدف قرار گرفتن ملموس» آن‌ها را که از سوی موشک‌های بالستیک کره شمالی و چین تهدید می‌شدند را کاهش داده است.

در همین حال» فرماندهی راهبردی» آمریکا مدعی است که این بمب افکن‌ها با برخاستن از خاک اصلی آمریکا همچنان در انجام عملیات هوایی موثر هستند.

سرگرد «کیت آتاناسوف» (Kate Atanasoff) سخنگوی فرماندهی راهبردی آمریکا در بیانیه‌ای درخصوص خارج کردن بمب افکن‌های استراتژیک آمریکا از جزیره گوآم اعلام کرد؛ این بمب افکن‌ها درصورت نیاز می‌توانند به منطقه اقیانوس آرام اعزام شوند، اما این بمب افکن‌ها همچنین قادرند به سرعت از خاک آمریکا به سایر نقاط بحران خیز جهان از جلمه منطقه خلیج فارس اعزام شوند.

سی‌ان‌ان می‌نویسد: اما واشنگتن در تلاش است تا متحدان فرا اقیانوسی خود همچون «سئول» و «توکیو» را از ادامه حمایت‌های نظامی و استراتژیک خود با این اقدامی که صورت داده، مطمئن و متقاعد سازد.

ابعاد سیاسی ماجرا 

این رسانه خبری آمریکایی در ادامه گزارش افزود: اما قضای از بعد سیاسی طور دیگری است و گمانه زنی‌هایی دراین مورد وجود دارد چراکه این اقدام نگران کننده در خارج ساختن بمب افکن‌ها از گوآم آن طوری نیست که واشنگتن بیان می کند.

سی‌ان‌ان نوشت: خارج کردن بمب افکن‌های راهبردی از گوآم در زمانی صورت می‌گیرد که دولت ترامپ از متحدانش می‌خواهد تا هزینه حضور نظامی آمریکا در خاک کشورهایشان را تقبل کنند.

این گزارش می‌نویسد: پس از ملاقات «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی با دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ در سنگاپور، درباره هزینه بمب افکن‌های آمریکایی حاضر در جزیره گوآم که برای رزمایش‌های نظامی با طرف کره جنوبی به کار گرفته می‌شد، به طور علنی پرسش کرد؛ ترامپ گفته بود «بازی جنگی» بسیار پرخرج است، وقتی که بمب افکن‌ها را به پرواز در می‌آوریم هزینه بیشتر آن‌ها را آمریکا می‌پردازد.

سی‌ان‌ان نوشت: چنین اظهار نظرهایی و سایر گفته‌هایی ازاین قبیل، تعهد شخص رئیس جمهوری آمریکا در مورد منطقه فرا اقیانوسی، بخصوص با خروج اخیر این بمب افکن‌ها را زیر سئوال می‌برد.

پیام واشنگتن به متحدانش- زمانه تغییر کرده است

سی‌ان‌ان نوشت: این اقدام آمریکا پیامی واضح به متحدان منطقه‌ای است.

«پیتر لیتون»(Peter Layton) افسر سابق نیروی هوایی استرالیا و تحلیلگر موسسه «گریفیث اشیا»  (Griffith Asia) دراین باره می‌گوید: پایان بخشیدن به برنامه «سی بی‌پی» یک پیام راهبردی روشن به متحدان فرااقیانوسی آمریکا است، آمریکا اندک اندک درحال ترک منطقه است.
وی افزود: این قضیه اطمینان بخشی به متحدان آمریکا ندارد، بلکه در عوض بیشتر این را به طرف مقابل یاد آور می‌شد که زمانه درحال تغییر است.

رسانه های غربی هفته گذشته گزارش کردند که آمریکا تمامی بمب‌افکن‌های راهبردی خود را  بدون هیچ سروصدایی و مخفیانه از جزیره گوآم خارج کرده است.

نیروی هوایی آمریکا ۲۸ فروردین ماه پنج فروند بمب‌افکن راهبردی با قابلیت هسته‌ای خود (بمب‌افکن بی-۵۲) را از جزیره گوآم خارج کرد و عملا به ۱۶ سال حضور مداوم استقرار این بمب‌افکن‌ها در گوآم پایان داد. در حالیکه هنوز هیچ بمب افکنی جایگزین این هواپیماهای بی‌-۵۲ آمریکایی در جزیره گوآم نشده، پنتاگون توضیحی در مورد دلیل بازگرداندن این بمب‌افکن‌ها به آمریکا نداده است.

آمریکا از سال ۲۰۰۴ تاکنون ماموریت موسوم به “سی بی‌پی” یا استقرار مداوم جنگنده‌ها در جزیره گوآم را اجرایی کرده بود.

  • منبع خبر : ایرنا