بازیکن ایرانی تیم فوتبال برایتون انگلیس با تاکید بر اینکه شرایط برگزاری مسابقات در دو کشور پس از کرونا قابل مقایسه نیست گفت: عکس‌هایی که از ایران دیدم شوکه‌ام کرد.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرنگار مهر، دوران تعطیلی رقابت‌های فوتبال باشگاهی و ملی در کشورهای مختلف باعث شد تا جایگاه برخی فوتبالیست‌ها دچار تزلزل شود. یکی از این بازیکن‌ها علیرضا جهانبخش هافبک ملی پوش برایتون انگلیس بود. او که قبل از تعطیلی فوتبال جزیره با برایتون خوش می‌درخشید در دو بازی گذشته این تیم پس از شروع دوباره بازی‌ها بازی نکرد.

جهانبخش که بدون شک یکی از موفق ترین بازیکنان تیم ملی با انتقال به لیگ برتر انگلیس محسوب می‌شد هنوز تصمیمی برای ماندن یا رفتن از برایتون نگرفته است.

هافبک تیم ملی فوتبال ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به این موضوع درباره شروع دوباره رقابت‌های لیگ برتر انگلیس و همچنین فوتبال باشگاهی در ایران راجع به اتفاقات اخیر پیرامون تیم ملی و فدراسیون فوتبال شرکت کرد و به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

* خبرگزاری مهر: به نظر می‌رسد دوران کرونا یکی از سخت‌ترین دوران فوتبالی‌ات است.

– علیرضا جهانبخش: دوران قرنطینه خانگی به خاطر شیوع بیماری کرونا موارد مثبت و منفی بسیار زیادی از لحاظ ورزشی و شخصی داشته است. فکر می‌کنم ابعاد این بیماری به موضوعات اجتماعی نظیر برخوردهای افراد و معیشت آنان از لحاظ اقتصادی نیز نفوذ کرد. بنابراین با هیچ دوره دیگری قابل مقایسه نیست.

* پس به نظر می‌رسد چندان هم دوران بدی را پشت سر نگذاشتید؟

– واقعیت این است که برای خودم به شخصه چیزهای مثبتی را به همراه داشت. خوشبختانه خانواده ام اینجا در انگلیس بودند و روزهای خوبی را با آنها سپری کردم. ضمن اینکه سعی کردم تمرینات بیشتری داشته باشم و شرایط جسمانی خودم را ایده آل نگه دارم.

* حوصله‌ات سر نمی‌رفت؟

– نه. بازی‌های رایانه‌ای می‌کردم، فیلم می‌دیدم و کتاب می‌خواندم. گروه‌هایی را با دوستانم که در قطر، آلمان، هلند، انگلیس و ایران بودند در فضای مجازی تشکیل دادیم تا ضمن حفظ روحیه خودمان به کارهای جانبی نظیر بازی‌های کامپیوتری بپردازیم.

* چه فیلم و کتاب‌هایی در دوران قرنطینه خواندی؟

– یکی از فیلم‌هایی که اتفاقاً منتظر بودم تا فصل جدیدش را ببینم سریال «MONEY HEIST» بود. طبق معمول هم کتاب‌های روانشناسی می‌خواندم. کتاب «چیزهایی که با پول نمی‌توان خرید» را خواندم که تاثیر زیادی در افکار من داشت ضمن اینکه کتاب معروف به زندگینامه «الکس فرگوسن» را می‌خوانم.

* در بازی‌های رایانه‌ای هم حتماً فوتبال بازی می‌کردی؟

– اتفاقاً با دوستانم بازی‌هایی نظیر Call of duty انجام دادیم!

* شروع تمرینات پس از اتمام قرنطینه چطور بود؟

– خیلی خوب. فوق‌العاده آماده بودم و اکنون نیز این شرایط را دارم. سعی کردم در تمام تمرینات آنلاین و حضوری که باشگاه در نظر گرفته بود شرکت کنم تا بتوانم به حقم برسم.

* قبل از اینکه درباره غیبتت در دو بازی گذشته برایتون صحبت کنیم راجع به کمک‌های خیرخواهانه‌ای که در دوران کرونا به مردم گیلان و قزوین داشتی صحبت می‌کنی؟

– اتفاقی که در مورد این بیماری رقم خورد را هرگز ندیده بودم. همین امر باعث شده بود تا قدر همدیگر را بیشتر بدانیم و درباره سلامت زندگی فردی و اجتماعی اطلاعات بیشتری کسب کنیم. به هر حال فکر می‌کنم کسانی که وجهه اجتماعی دارند باید با توجه به جایگاهشان تاثیرگذاری مثبتی برای جامعه خود داشته باشند. پیش خودم فکر کردم اگر مسئولیتی در قبال هموطنانم داشته باشم باید آن را ایفا کنم. وظیفه ام بود که کمک داشته باشم و از این اتفاق خوشحالم.

* گویا کمک‌های مالی ات چند صد میلیون تومانی بوده است؟

– هیچکدام از مبالغی که به بیرون درز کرد صحت ندارد. به خاطر اصالت گیلانی ام تصمیم گرفتم ابتدا به مردم رودبار و سپس رشت کمک کنم؛ چون به خوبی یادم هست بیماری کرونا وقتی وارد ایران شد خیلی زود در استان‌های شمالی کشور شیوع پیدا کرد. قزوین را هم به خاطر اینکه آنجا زندگی کرده بودم و پدر و مادرم همچنان در آن شهر سکونت دارند انتخاب کردم.

* گویا همراه با هم تیمی‌هایت در باشگاه برایتون هم بخشی از دستمزد خود را صرف امور سلامت کردید؟

– بله، همینطور است. در باشگاه هم تصمیم گرفتیم درصدی از قرارداد خود را به این موضوع اختصاص دهیم، یک ماه حدود ۴ درصد و ماه دیگر ۶ درصد از دستمزد هر بازیکن صرف امور خیریه شد.

* قبول داری کرونا باعث شد از ترکیب برایتون باز هم دور شوی؟

– از زمانی که فرصت بازی پیدا کردم تلاش داشتم شرایطی را رقم بزنم که در هفته‌هایی که شاید حقم نبود و نیمکت نشین شدم آنها را جبران کنم و برای برایتون تاثیرگذار باشم. فکر می‌کنم دوره کرونا خیلی مناسب بود که توانستم فرم ایده آل خودم را حفظ کنم. خیلی تمرین کردم و الان اصلاً دوست ندارم درباره دو بازی اخیر که نبودم صحبت کنم.

* چرا؟

– قطعاً در زمان مناسب به طور مفصل در مورد این موضوع صحبت خواهم کرد. نمی دانم چه اتفاقی افتاد که دوباره بازی نکردم. شرایطم در تمرینات و بازی‌های تدارکاتی اینقدر خوب بود که فکر می‌کردم در هر دو بازی از همان ابتدا به میدان خواهم رفت. فکر می‌کنم هیچکس هم نداند که چرا بازی نمی‌کنم. قطعاً در زمان مناسب درباره این موضوع صحبت خواهم کرد.

* با این تفاسیر فصل بعد در برایتون می‌مانی؟

– این فصل برایم پر از فراز و نشیب بوده است. روزها و هفته‌های متفاوتی را پشت سر گذاشتم. ۷ بازی باقی مانده و هنوز زود است درباره فصل آینده تصمیم گیری کنم. می‌خواهم با توجه به زمان و اتفاقاتی که می‌افتد تصمیم گیری کنم. قطعاً تصمیم احساسی نخواهم گرفت.

* منتظر بازگشتت به فوتبال باشگاهی هلند باشیم؟

– غیر از هلند از کشورهای دیگر هم پیشنهاد داشته‌ام ولی فکر می‌کنم الان باید به قرارداد حرفه‌ای خود به برایتون فکر کنم. من بازیکنی نیستم که نظر و سلیقه شخصی یک نفر روی آینده ام تاثیر بگذارد. این همه مسیر نیامده‌ام که متوقف شوم. هنوز در شرایط سنی خوبی هستم که بتوانم با در نظر گرفتن آن تصمیم خوبی بگیرم.

* حتماً می‌دانی لیگ برتر فوتبال ایران نیز از چهارشنبه شب گذشته مجدداً شروع شد.

– بله؛ خبرهای فوتبال ایران را گاهی اوقات پیگیر می‌شوم. برایم توجه به پروتکل‌های بهداشتی در فوتبال باشگاهی ایران جالب است.

* قطعاً می‌خواهی بگویی شرایط برگزاری بازی‌های لیگ برتر انگلیس در شرایط کنونی با ایران تفاوت زیادی دارد.

– خیلی سعی می‌کنم همه چیز را تیره نبینم. چنین روحیه‌ای را در فوتبال و زندگی شخصی‌ام را هم ندارم اما می‌خواهم درباره زیرساخت‌ها و نرم افزارهایی که در فوتبال انگلیس موجود است و تصمیماتی که برای برگزاری بازی گرفته‌اند صحبت کنم. همانطور که می‌دانید انگلیس از لحاظ زیرساخت زبانزد کشورهای اروپایی است. امکاناتی که برایمان در نظر گرفته‌اند تا تمرین کرده و بازی کنیم در کمترین کشوری از جهان موجود است. البته شرایط در آلمان از انگلیس هم بهتر بود. آنها با توجه به فرهنگ همگانی خود خیلی زود توانستند مقابل کرونا تصمیمات قاطع بگیرند و سپس بازی‌های باشگاهی خود را با بالاترین ضریب اطمینان در حوزه سلامت برگزار کنند.

با وجود اینکه چنین تصمیمات سختگیرانه ای در فوتبال انگلیس حاکم بود باز هم مقامات اتحادیه فوتبال و باشگاه‌ها شک داشتند که بازی‌ها را از سر بگیرند. آن وقت از ایران عکس‌هایی را می بی نم که واقعاً شوکه می‌شوم.

* آیا با باشگاه‌ها برای برگزاری لیگ برتر انگلیس مذاکره شد؟

– به طور کاملاً فشرده این اتفاق رخ داد. مدیران باشگاه‌ها در ارتباط تنگاتنگ با مسئولان برگزاری لیگ هستند. بازیکنان موظفند طبق پروتکل هفته‌ای دو بار تست کرونا بدهند. ماشین‌هایمان ضدعفونی می‌شود. تمرینات را در گروه‌های کوچک آغاز کردیم. به طور مثال یک روز مدافعان بودند و روز دیگر هافبک‌ها و مهاجم‌ها در قالب‌های ۳ الی ۴ نفره تمرین کردند. تغذیه روزانه‌مان کاملاً بهداشتی است. برای سفرهایمان از هواپیمای شخصی باشگاه‌ها استفاده می‌شود. آن وقت عکس بازیکنان استقلال را در پروازشان به اهواز دیدم که متاسفانه بسیار ناراحتم کرد.

* شاید مشکلات مالی در فوتبال باشگاهی ایران مانع از پروازهای چارتر تیم‌ها می‌شود؟

-به هر حال مسئولان سازمان لیگ تصمیم گرفته‌اند این بازی‌ها برگزار شود. اصلاً هم ایرادی نمی‌توان به آن گرفت اما وقتی صحبت از رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌شود باید به آن هم تمکین کنند. برای بازیکنان استقلال واقعاً ناراحت شدم که به صورت فشرده در صندلی‌های پرواز خود نشسته بودند. این نوع مسافرت‌ها برای خانواده بازیکنان و افراد عادی که در پرواز هستند هم خطرناک است.

* تراکتوری‌ها هم به این موضوع اعتراض داشتند و همچنان منتظر تضمین سازمان لیگ برای حضور در بازی‌ها هستند.

– این را هم شنیده بودم. به هر حال باید به آنها هم حق داد. البته دوستانم در تراکتور می‌گویند شرایط این باشگاه با توجه به اینکه مالک این تیم خطوط هوایی دارد بهتر از برخی از باشگاه‌های لیگ برتری ایران است. البته این را هم باید بگوییم که واقعاً تضمینی نمی‌توان داد که چه اتفاقی در آینده با توجه به شیوع این بیماری خواهد افتاد.

* البته تیم‌ها با توجه به شرایطی که در جدول دارند هم اظهار نظر می‌کنند.

– فکر می‌کنم چیزی مهمتر از سلامتی نباشد که بخواهیم آن را با جایگاه در جدول بسنجیم. عزیزتر از جان برای هیچکس وجود ندارد. اگر یکی از بازیکنان دچار بیماری کرونا شود و به هم تیمی‌هایش انتقال دهد، چه تصمیماتی گرفته می‌شود. متأسفانه از هر طرف که به این موضوع نگاه می‌شود باز هم به عدم مدیریت برخورد می‌کنیم.

* قبول دارید وضعیت فدراسیون هم آشفته است؟

– من نمی‌خواهم در مورد یک موضوع خاص صحبت کنم چون مشکل مدیریت در ایران کاملاً ریشه‌ای است. همین بحث کرونا را می‌خواهم مثال بزنم. چرا نباید الگوهای مناسبی از فوتبال باشگاهی جهان داشته باشیم. در انگلستان مدیران باشگاه به طور مرتب با مسئولان بازی‌ها در ارتباط هستند و در خصوص جزئی‌ترین مسائل تصمیم گیری می‌کنند. این گونه است که هیچ تصمیمی به صورت فردی و دل بخواه نیست.

* شاید همین موضوع در تغییر کادر فنی تیم ملی تأثیرگذار بود؟

– درباره تیم ملی هم چنین سبکی از تصمیم گیری را شاهد بوده و هستیم. تصمیم‌ها باید توسط مشورت با چند گروه و انجمن فوتبالی شکل بگیرد. اما شاهد هستیم سلایق شخصی دخیل می‌شود.

* درباره انتخاب اسکوچیچ چه نظری دارید؟

– بارها گفته‌ام دیگر زمان آن نیست راجع به انتخاب سرمربی جدید تیم ملی صحبت کنیم. شرایط تیم ملی مناسب نیست. پس اگر حمایت بازیکن، فدراسیون، اهالی رسانه و هواداران فوتبال ایران نباشد اسکوچیچ موفق نمی‌شود. باید همه از او حمایت کنند تا تیم ملی موفق شود.

* خیلی‌ها می‌گویند اسکوچیچ با بازیکنان تیم ملی به خاطر عدم مدیریت به مشکل می‌خورد؟

– من یک بار بیشتر او را ندیدم اما نگاه ایشان و شناخت او بابت حضور در فوتبال ایران قطعاً به کمک اش می‌آید.

* بازیکنان تیم ملی ازاسکوچیچ حرف شنوی خواهند داشت؟

– من فکر می‌کنم حمایت همه بازیکنان همراه آقای اسکوچیچ خواهد بود. نسل جوان و پویایی در تیم ملی حضور دارد. از لحاظ استعداد و توانایی بهترین بازیکنان را داریم. تیم ملی به یک سرمربی که مدیریت را بلد باشد، نیاز داشت. فکر می‌کنم شناخت آقای اسکوچیچ از فوتبال ایران به کمک او بیاید.

* دوره ویلموتس چنین مشکلی داشتید؟

– یکی از چیزهایی که در دوران سر مربیگری او در تیم ملی نبود، مدیریت رختکن بود. آن طور که باید رختکن و تیم را نتوانست کنترل کند. این موضوع را در دوران کی روش به طور کامل داشتیم اما در دوران ویلموتس گم کردیم. البته من دوست ندارم درباره کسی که الان در فوتبال ایران نیست صحبت کنم ولی به نکته‌ای اشاره کردید که نیاز بود آن را بیان کنم.

* گفته می‌شود شما از مخالفان جدی حضور برانکو ایوانکوویچ به عنوان جانشین مارک ویلموتس بودید؟

– اصلاً این طور نیست؛ من هرگز مخالف برانکو نبودم. من گفتم اگر کسی می‌آید باید در آن برهه از زمان، راه تیم ملی را با کی روش ادامه دهد. در شخصیت من نیست که در جایگاه یک بازیکن با آمدن یا رفتن یک مربی مخالفت کنم.

* جدیداً بحثی پیش آمده که کارلوس کی روش به جای ۱۰ درصد از پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی، ۲۰ درصد گرفته است. در این باره چه نظری دارید؟

– یک بار درباره این موضوع واکنش نشان دادم و باز هم می گویم آقای کی روش و کادر فنی اش در حال حاضر ایران نیستند. چرا این صحبت‌ها را همان موقع مطرح نکردند تا او بتواند نظر خودش را بدهد.

به هرحال همه از حضور کی روش خوشحال نبودند. شاید صحبت‌هایش و رفتارهایی که انجام می‌دهد چنین تصوراتی را در برخی از افراد ایجاد می‌کرد. البته من معتقدم همین موضوع نیز قابل کنترل بود. حالا که او نیست نباید مشکلات را گردن شخصیتی مثل کی روش انداخت. خدمتی که کی روش به تیم ملی کرد هیچکس در تاریخ فوتبال ملی انجام نداد.

* اما کی روش رفته است و ما پسرفت داشته‌ایم.

– متأسفانه همین طور است؛ می‌گویند کی روش پاداش ۲۰ درصدی گرفته است من می گویم نوش جانش! اگر صد درصد هم پاداش صعود را می‌گرفت حقش بود. جایگاهی که همین الان هم در جهان داریم مربوط به دوران مربی گری کی روش است. همگان از حضور درخشان تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه صحبت می‌کنند. اینها برای من لذت بخش است. حالا دیگر جالب نیست درباره نبودن او صحبت کنیم.

* آیا شخصی به اسم «بهروز زنجانی» را می‌شناسید؟

– نه؛ او دیگر کیست!؟

* گفته می‌شود دوست صمیمی کی روش بوده و برخی از هماهنگی‌های تیم ملی با نظر وی انجام می‌شد.

– اولین بار است اسم او را می شنوم و هیچ شناختی از این فرد ندارم.

* در مجموع کی روش شخصیتی داشت که از کسی خارج از حیطه فنی الهام بگیرد و روی او در امور فنی تأثیر بگیرد؟

– کی روش!؟ دیسیپلین و جنتلمنی کی روش فوق العاده بود. چندین سال با او بودیم و خیلی بعید می دانم با توجه به اتفاقاتی که از نزدیک لمس کردیم، چنین چیزی وجود داشته باشد.

* فکر می‌کنی چه کسی باعث رفتن کی روش و آمدن مارک ویلموتس شد؟

– واقعاً نمی دانم؛ فقط می‌توانم بگویم برخی تصمیمات در فوتبال ایران شخصی است و به گروه و انجمن‌های فوتبالی ختم نمی‌شود. این موضوع در افکار عمومی که عاشق فوتبال هستند هم تأثیر منفی می‌گذارد. شاید در تاریخ فوتبال ملی یک یا دو باخت مقابل عراق و بحرین مهم نباشد اما از ذهن هواداران آن نسلی که این باخت را دیده است و بازیکنانی که در آن باخت سهیم بوده‌اند، هرگز پاک نمی‌شود. یادم می‌آید همین باخت اخیر به عراق در تیم ملی نبودم اما سخت‌ترین روزهایم بود.

* در پایان حرف خاصی نداری؟

– برای مردم ایران و تمام جهان آرزوی سلامتی دارم. امیدوارم بیماری کرونا هرچه زودتر دوره خودش را بدون آسیب رساندن به عزیزانمان طی کند و باز هم بتوانیم در کنار هم بدون هیچ‌گونه منعی زندگی کنیم.

  • منبع خبر : مهر