" المار محمدیاراف " و "سرگئی لاوروف" وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و روسیه روز دوشنبه در تماس تلفنی اوضاع جاری در مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان را بررسی کردند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، روز گذشته در بیانیه ای خبر داد، درگیری های روز یکشنبه و شب گذشته میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مرز دو کشور در مسیر شهرستان “تاووز ” جمهوری آذربایجان منجر به تلفات جانی هر دو طرف شده است.

به گزارش منبع آذربایجانی، در جریان این درگیری ها یک  افسر و سه سرباز این کشور کشته و تنی چند نیز مجروح شدند .

اما آنگونه که رسانه های بین المللی گزارش کرده اند، طرف ارمنی، نیروهای جمهوری آذربایجان را در وقوع این درگیری ها متهم کرده است. ارمنستان کشور همسایه خود را متهم کرده که با حملات توپخانه‌ای قصد داشته است مواضع نیروهای ارمنی را تصرف کند. منابع ارمنی همچنین گفته‌اند که ارتش آذربایجان به عقب‌نشینی وادار و متحمل خسارات انسانی شده است.

به گزارش وزارت خارجه جمهوری آذربایجان ، لاوروف در گفت و گوی تلفنی با همتای آذربایجانی خود بر ضرورت جلوگیری از افزایش تنش و کنترل اوضاع در منطقه تاکید کرده است .

محمدیاراف نیز با ارائه گزارشی در باره اوضاع  متشنج در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان ، این کشور را به دامن زدن به تنش و  تلاش برای جلب طرف ثالث به این مناقشه متهم کرد .

در پی بروز تنش و درگیری های میان نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان ، الهام علی اف رییس جمهوری این کشور امروز (دوشنبه) جلسه  شورای امنیت جمهوری آذربایجان را برپا و طی سخنانی در آن اوضاع در مرز این کشور با ارمنستان را متشنج خواند.

به گزارش خبرگزاری رسمی آذرتاج ، علی اف در این جلسه نیروهای ارمنی را به خرابکاری و حمله به مواضع واحد های نظامی جمهوری آذربایجان متهم کرد و افزود: مسوولیت وضعیت متشنج در منطقه بر عهده مسوولان نظامی و سیاسی ارمنستان است.

به گزارش وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ، واحد های نظامی ارمنستان روز  یکشنبه  دست به خرابکاری در مسیر شهرستان مرزی  “تاووز ” جمهوری آذربایجان زده و با نقض رژیم آتش بس و با  استفاده  از توپخانه ها مواضع  واحدهای ارتش آذری را  مورد هدف قرار دادند.

بر این اساس ، در جریان دفع تهاجم نیروهای ارمنستان دو تن از نظامیان آذربایجانی کشته و پنج نفر نیز مجروح شدند .

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان افزود که اکنون درگیری ها در مرز مشترک دو کشور ادامه دارد و شرایط عملیاتی در کنترل نیروهای آذری است .

مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ به درگیری نظامی کشید، در نتیجه این مناقشه منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن به اشغال نیروهای ارمنستان درآمد.

در ماه می سال ۱۹۹۴ میلادی میان طرفین مناقشه، رژیم آتش بس برقرار شده ولی میانجیگری بین المللی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه ای نداشته است.

 

  • منبع خبر : ایرنا