تعداد زیادی از مردم لبنان امروز با تجمع در مقابل پارلمان این کشور، خواستار محاکمه مقصران انفجار بیروت شدند.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از رویترز، لبنان باردیگر شاهد برگزاری اعتراضات خشونت آمیز ضد دولتی است و در این ارتباط برخی منابع اعلام کرده‌اند که معترضان با برپایی اعتراضات وارد ساختمان وزارت خارجه این کشور شده اند.

ارتش معترضان را از ساختمان وزارت خارجه بیرون خارج کرد

شبکه المیادین شامگاه شنبه گزارش داد که نیروهای ارتش لبنان افراد مهاجم به ساختمان وزارت خارجه این کشور در بیروت را از محل این وزارتخانه بیرون کردند و مشغول خارج کردن معترضان از ساختمان وزارت انرژی هستند.

حمایت آمریکا از آشوب‌های بیروت

سفارت آمریکا در لبنان از آشوب‌های امروز در بیروت و حمله عناصر خرابکار به چندین وزارتخانه و مراکز دولتی و به آتش کشیدن و تخریب آنها حمایت کرد.

سفارت آمریکا در لبنان با صدور بیانیه‌ای درباره اعتراضات و حمله مهاجمان به نهادها و مراکز دولتی در بیروت، اعلام کرد که آمریکا حق ملت لبنان برای تظاهرات مسالمت آمیز را به رسمیت می‌شناسد و از همه می‌خواهد که از خشونت دوری کنند.

سفارت آمریکا در این بیانیه مدعی شد: مردم لبنان رنج زیادی برده‌اند و سزاوار رهبرانی هستند که صدای شفافیت خواهی را می‌شنود.

واکنش محافل سیاسی و نظامی لبنان

«مصطفی حمدان» دبیر کمیته رهبری جنبش ناصری‌های مستقل لبنان در گفتگو با شبکه المیادین گفت که برخی فرصت طلبان می‌خواهند تظاهرات را به سمت و سوی دیگری بکشانند.

حمدان افزود: کسانی که وارد وزارت خارجه شدند باید مسئولیت اقدام خود را بپذیرند و مورد بازخواست قرار گیرند. این افراد کیان لبنان را تهدید می‌کنند و نظامیان بازنشسته باید از کسانی که وارد وزارت خارجه شدند، تبری بجویند.

وی ادامه داد: هدف افرادی که به وزارت خارجه حمله کردند تقسیم لبنان است و بخشی از این سیرک جنایی فاسد هستند. آنچه در وزارت خارجه روی داد بسیار خطرناک است و دستگاه قضایی باید وارد عمل شود.

«شارل ابی نادر» سرهنگ بازنشسته ارتش لبنان هم اظهار داشت که بیشتر افراد مهاجم به وزارت خارجه از عناصر خرابکار هستند.

وی گفت: من یقین دارم کسانی که به وزارت خارجه حمله کردند با بیگانگان در خارج ارتباط دارند. کسانی که دست به اقدامات تخریبی می‌زنند نمی‌خواهند تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت ادامه پیدا کند.

نشست فوق العاده اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا اعلام کرد که در مورد لبنان یک نشست فوق العاده برگزار خواهد کرد.

کشته شدن یک نیروی ضد شورش

تاکنون خبر از کشته شدن یکی از نیروهای ضد شورش لبنان توسط آشوبگران منتشر شده است. بر اساس اعلام صلیب سرخ لبنان ۱۸۰ نفر مجروح شده اند.

تصرف چهار وزارتخانه خارجه، اقتصاد، محیط زیست و انرژی

همچنین معترضان در بیروت تاکنون چهار وزارتخانه خارجه، اقتصاد، محیط زیست و انرژی را به علاوه انجمن بانک‌ها به تصرف درآورده اند.

معترضان با حمله به این وزارتخانه‌ها به تخریب اسباب و اثاثیه آنها پرداختند و پرونده‌های آنجا را کاملاً به هم ریخته یا از طبقات بالا به بیرون پرت کردند.

اعتراضات امروز در لبنان از ساعات عصر آغاز شد و در ادامه به خشونت کشیده شد.

پیشتر نیز معترضان تلاش کرده بودند وارد ساختمان پارلمان در مرکز بیروت شوند، که پلیس مانع آشوب بیشتر شده بود.

با این حال گفته شده پلیس لبنان با هدف متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

این اعتراضات کمتر از چند روز پس از انفجار بزرگ در بندر بیروت صورت می‌گیرد که بخش‌هایی از این شهر را به صورت کامل ویران کرد.

وقوع آتش سوزی در مجاورت پارلمان لبنان

به گزارش منابع خبری در مجاورت پارلمان لبنان در بیروت آتش سوزی بزرگی رخ داده است.

براساس آخرین آمار در انفجار بزرگ بیروت حداقل نفر ۱۵۸ کشته و ۶ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

همچنین گفته شده در انفجار بزرگ بیروت حدود ۶۰ نفر نیز ناپدید شده‌اند.

  • منبع خبر : رویترز