وزیر امور خارجه روسیه از همتایان ارمنستانی و آذربایجانی خود دعوت کرده تا در مسکو به رایزنی درباره راه‌های حل و فصل مناقشه قره باغ بپردازند و رئیس جمهوری روسیه نیز از هر دو طرف این مناقشه خواسته به درگیری‌ها پایان دهند.

دفتر کاخ کرملین شب گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تاریخ ۹ اکتبر (جمعه/۱۸ مهر ماه) به مسکو دعوت شده‌اند تا با میانجیگری “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه، در این زمینه رایزنی کنند.

کرملین همچنین یادآور شده است، “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه از هر دو طرف ارمنستانی و آذربایجانی خواسته است تا به درگیری ها در قره باغ کوهستانی پایان دهند.

در همین رابطه، “ماریا زاخارووا” سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه در این رابطه توضیح داد:«موضوع نشست روسای دستگاه‌های دیپلماسی روسیه، ارمنستان و آذربایجان در مسکو، با مشارکت روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در حال بررسی است وطرح‌های مختلفی از اقدامات در دست کار است که از جمله آنها، بستر شدن مسکو برای حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی است. ما در حال رایزنی با طرفین در خصوص تاریخ‌های احتمالی برای شروع مذاکرات در این قالب هستیم.»

 زاخارووا تأکید کرد: «فدراسیون روسیه، هم به لحاظ ظرفیت ملی خود و هم در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، همچنان به تلاش‌های فعالانه برای میانجی‌گری در این مناقشه ادامه می‌دهد. هدف از این تلاش‌ها، توقف فوری درگیری‌ها در قره باغ و پیرامون آن، از سرگیری روند مذاکرات صلح بر اساس اصول اساسی موجود و اسناد بین المللی مربوطه است.»

این دیپلمات یادآور شد: «اگر ما واقعاً صادقانه بخواهیم به کاهش تنش در منطقه قره باغ برسیم، حتی یک سخن تهاجمی و تند، هرگز به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.برای حل و فصل موفقیت آمیز مناقشات، ترجیح دادن اقدامات مشخص به جای سخنان خصمانه ضروری است.

وی افزود: «اگر اظهارات پرخاشگرانه و تند بتواند کارساز باشد، احتمالاً بسیار آسانتر بوده و هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. واقعیت امر این است که آنها نه تنها در رسیدن به هدف نقشی ندارند، بلکه از بسیاری جهات می توانند شرایط را بدتر کنند.»

پوتین پس از چند مکالمه تلفنی با “الهام علی‌اف” رئیس جمهوری آذربایجان و “نیکول پاشینیان” نخست وزیر ارمنستان، خواستار پایان دادن به درگیری‌ها به دلایل انسان دوستانه و به منظور مبادله اجساد کشته شدگان و اسرای طرفین شد.

رئیس جمهوری روسیه چند روز قبل، در مصاحبه‌ای گفته بود که حوادث کنونی در قره باغ یک فاجعه واقعی است و ابراز امیدواری کرد که درگیری‌ها به زودی پایان یابد. وی گفت، مسکو طرفین را به آتش بس فرا می‌خواند.

  • منبع خبر : ریانووستی