استاندار آذربایجان شرقی، میزان نرخ بیکاری در آذربایجان‌شرقی را 9 درصد اعلام کرد و گفت: پایین بودن نرخ بیکاری نه به خاطر شرایط خوب استان از لحاظ اشتغال، بلکه بیشتر به خاطر مهاجرت نیروی کار از استان است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا پورمحمدی در دیدار رئیس هیأت مدیره بانک توسعه تعاون با وی، به فعالیت پنج هزار واحد تولیدی و صنعتی در استان اشاره کرد و افزود: با وجود این حجم از فعالیت اقتصادی و تولیدی، میزان فعالیت و سرمایه‌گذاری بانک‌ها در آذربایجان شرقی، زیبنده جایگاه و نام این استان نیست.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی دروازه ورود به بازار ۳۵۰ میلیون نفری اوراسیا است، افزود: ۳۵ درصد قطعات خودروی کشور در این استان تولید شده و آذربایجان شرقی پایتخت تولید شیرینی و شکلات کشور است؛ همچنین وجود شهرک‌های صنعتی متعدد به ویژه شهرک سرمایه گذاری خارجی با ۴۰ درصد سرمایه گذار خارجی از دیگر ظرفیت‌های استان است.

پورمحمدی ادامه داد: در کنار حمایت از اشتغال، ورود بانک‌ها در حوزه سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها نیز بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است و زیرساخت‌های محوری از جمله راه، راه آهن و صنایع پایه از جمله فولاد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی، محافظه‌کار شدن بانک‌ها را یک آسیب جدی در مسیر فعالیت‌های مالی بخش تولید دانست و گفت: به نظر می‌رسد برخی برخوردهای قضایی و ورود دستگاه‌های نظارتی، عامل این امر بوده است که صدمات فراوانی به حمایت از تولید و کارآفرینی می‌زند.

استاندار آذربایجان شرقی به میزان صادرات غیرنفتی استان اشاره کرد و افزود: امسال میزان صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد افزایش داشته و با وجود شیوع کرونا میزان تعدیل نیروی کار در استان نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

وی همچنین از اقدامات و تلاش‌های مدیران و کارکنان بانک توسعه تعاون در استان قدردانی کرد و گفت: تحقق ۱۱۰ درصدی نسبت منابع به مصارف از سوی بانک توسعه تعاون در استان بی‌نظیر است و همان طور که نام و برند این بانک نشان می‌دهد بانک توسعه تعاون تامین کننده مالی توسعه است و باید در مسیر توسعه پیشگام باشد.

به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، رئیس هیأت مدیره بانک توسعه تعاون نیز در این دیدار گفت: این بانک در برابر هر ۱۰۰ واحد جذب منابع در استان ۱۱۰ واحد تسهیلات پرداخت کرده است که در مقایسه با سایر بانک‌ها بسیار متفاوت است.

سیدباقر فتاحی با بیان اینکه بانک توسعه تعاون به عنوان یکی از جوان‌ترین بانک‌های استان تنها بانک تخصصی بخش تعاون کشور است، اظهار کرد: در طول ۱۱ سال گذشته نگاه بانک توسعه تعاون به بخش تعاون ویژه بوده و از این حیث در بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای از جمله طرح اشتغال فراگیر و توسعه روستایی همواره یکی از بانک‌های عامل بوده است.

وی با بیان اینکه بانک توسعه تعاون یکی از پنج بانک عامل صندوق توسعه ملی کشور به شمار می‌رود، افزود: این امر فرصتی مغتنم برای فعالان اقتصادی و کارآفرینان استان است که از آن بهره کافی را ببرند، اما میزان بهره مندی از این ظرفیت، به مدیر استانی و تعامل با سایر مدیران بخش دولتی و خصوصی بستگی دارد.

  • منبع خبر : ایسنا