استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه صنعت، موتور محرکه توسعه در جامعه است، از افتتاح ۶۰۰ واحد تولیدی جدید طی سال گذشته در آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، محمدرضا پورمحمدی گفت: تراکتور سازی و صنایع پایه استان ما با فناوری دهه‌های ۴۰ و ۵۰ فعال بودند که در سال‌های گذشته چند خط تراکتور سازی بهینه سازی و به روز شد و در صنایع دیگر نیز نوسازی و بهسازی انجام گرفت، ضمن اینکه بیش از ۶۰۰ واحد جدید در سال گذشته در بخش‌های مختلف در استان افتتاح شد.

وی افزود: در صنعت شیرینی و شکلات به ۸۰ کشور صادرات داریم و تبریز به عنوان پایتخت شیرینی و شکلات کشور شناخته شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۳۵ درصد قطعات خودروی کشور در این استان تولید می‌شود، گفت: اخیراً کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های ایدم، چرخشگر، سیبا موتور و انجمن سازندگان ماشین، قطعه و مجموعه‌های صنعتی و خودرو آذربایجان شرقی ایجاد شد تا کشنده‌ها و خودروهای تجاری با توجه به ظرفیت‌های موجود در داخل استان تأمین شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی از نظر معادن بسیار غنی بوده و رتبه دوم کشوری را داراست، افزود: از این ظرفیت در گذشته کمتر استفاده شده، اما اکنون در بخش معدن اهتمام جدی وجود دارد و فاز دوم تغلیظ مجتمع مس سونگون عملیاتی شد و فاز سوم را شروع می‌کنیم و بحث ذوب و پالایش نیز در مرحله نهایی شدن است.

پورمحمدی ادامه داد: معدن نفلین سینیت سراب نیز بیش از ۵ میلیارد تن ذخایر مکشوفه دارد که سال گذشته عملیات اجرایی آن با دستور ریاست جمهوری شروع شد و اکنون در مرحله نهایی کردن قرار داد با قرارگاه خاتم الانبیا هستیم.

وی اظهار کرد: مزایده ۳۵۰ معدن در استان انجام شده و در مرحله انتخاب سرمایه گذار هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: به جز معدن مس سونگون، معادن مس متعددی در سطح استان از جمله در شهرستان‌های اهر، هشترود و بستان آباد داریم.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم در کنار استخراج معادن شهرک‌های صنعتی مرتبط با آن معدن و در واقع صنایع پایین دستی هر کدام از معادن را ایجاد کنیم تا هم ایجاد اشتغال و درآمد کرده و هم از ارزش افزوده این منابع بهره مند شویم.

پورمحمدی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی در حوزه کشت گلخانه‌ای، رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده‌ایم، اظهار کرد: در تولید محصولات باغی و گلخانه‌ای از لحاظ سطح زیر کشت و بازده محصول در واحد سطح افزایش بسیار خوبی داشته‌ایم.

وی افزود: در بخش کشاورزی فقط وسعت زیرکشت را افزایش نداده‌ایم، بلکه علم، دانش و تکنولوژی را وارد این عرصه کرده‌ایم و با علم نوین، اصلاح بذر و شیوه‌های آبیاری نوین وارد گود شده‌ایم؛ به دلیل سرمایه گذاری‌های خوبی که صورت گرفته، اکنون در تولید مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ، مازاد تولید داریم.