سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، با بیان اینکه آموزش مجازی به هیچ وجه تعطیل نشده است، گفت: تصمیم گیری درباره بازگشایی احتمالی مدارس اول و دوم ابتدایی به دو هفته آینده موکول شد.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، علیرضا رئیسی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دوم سیما، افزود: همه شهرهای کشور برای جلوگیری از پیک دوباره کرونا، شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: وضع استان گیلان از قرمز خارج شده است و اکنون هیچ شهری در این استان قرمز نیست و روند بیماری کرونا رو به کاهش است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد: از ۱۶ شهرستان گیلان، ۶ شهرستان زرد و ۱۰ شهرستان نارنجی هستند.

وی گفت: در استان گیلان شهر تالش نارنجی است و نیاز به مراقبت دارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین با بیان اینکه آموزش مجازی به هیچ وجه تعطیل نشده و هیچ مجوزی در این باره از طرف ستاد ملی کرونا صادر نشده است، افزود: آزمون‌های مدارس برای برگزاری با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نیاز به مجوز دارد.

وی گفت: تصمیم گیری درباره بازگشایی احتمالی مدارس اول و دوم ابتدایی به دو هفته آینده برای بررسی همه جوانب موکول شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد: مطالعه همه گیری بیماری کرونا درس‌های بسیاری برای ما و دنیا داشته است از جمله اینکه این ویروس شناگر ماهری است و هر زمان زمینه آن فراهم شود تاخت و تاز می‌کند.

وی علت بروز پیک جدید بیماری کرونا در اروپا را سرد شدن هوا، باز شدن غذاخوری‌ها و مکان‌های شبانه دانست و افزود: قدرت سرایت ویروس کرونا نیز افزایش یافته است و در ۳ روز گذشته در آمریکا روزانه بیش از ۳ هزار نفر می‌میرند و در آلمان نیز در یک روز ۷۹۰ نفر فوت کردند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از شب یلدا به بعد وارد زمستان می‌شویم و اگر دورهمی‌ها را لغو نکنیم دچار موج بعدی بیماری کرونا خواهیم شد.

وی افزود: اگر شب یلدا رعایت نکنیم احتمال دارد دو هفته دیگر خیزش مجدد کرونا را ببینیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در اروپا دورهمی خانوادگی ۷۵ درصد و در ایران ۵۱ درصد عامل شیوع کرونا است.

وی افزود: مترو و نظام حمل و نقل عمومی و مراکز تجمعی نگرانی بسیار جدی ما در شیوع کرونا است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: زدن ماسک کافی نیست بلکه فاصله گذاری اجتماعی و تهویه مناسب نیز باید وجود داشته باشد.

وی درباره واکسن کرونا افزود: واکسن داخلی در حال ورود به مرحله انسانی است و باید ارزیابی شود تا بتوان آن را وارد مرحله تولید انبوه کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسن کرونای داخلی باید در زمینه اثر بخشی و ایجاد ایمنی آزمایش شود و این روند چند ماه برای تولید واکسن مورد تأیید، زمان لازم دارد.

وی افزود: رایزنی‌هایی نیز برای واردات واکسن‌های مورد اعتماد و اطمینان برای گروه‌های آسیب پذیر در حال انجام است، اما تولید و واردات واکسن به معنای رها کردن شیوه نامه‌های بهداشتی نیست و برای رسیدن به سطح ایمنی، زمان لازم داریم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: هیچ واکسنی اثر بخشی صددرصد ندارد و باید شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شود.

وی افزود: اگر واکسن داخلی آزمایش‌های خود را به خوبی پشت سر بگذارد اواخر بهار در دسترس قرار می‌گیرد و تولید انبوه می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تا آن زمان ۵، ۶ ماه فاصله است و باید شیوه نامه‌ها را رعایت کنیم.

وی افزود: از ابتدای مهر تعداد تست‌های کرونا را به بیش از ۴۰ هزار رساندیم و با ایجاد محدودیت‌ها از پنجم آبان ماه، در یک آذر ماه برای ۱۶۰ شهر محدودیت ایجاد کردیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اکنون نمی‌توانیم نتیجه طرح شهید حاج قاسم سلیمانی را ارزیابی کنیم و برای این کار زود است، اما این طرح بسیار به ما کمک کرد و می‌تواند با این روش جلوی بروز پیک بعدی کرونا را به علت تشخیص زودرس، ایزوله کردن بیمار و حمایت از نیازمندان بگیرد.

وی افزود: به عنوان نمونه در گیلان با اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی حدود ۴۰۰ هزار نفر آزمایش دادند که هزار و ۶۵۰ نفر مثبت شدند و از این تعداد ۵۶۳ نفر از خانواده‌های مستضعف بودند که امکانات قرنطینه، معیشتی و حمایتی برای آن‌ها فراهم شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت تردد از ساعت ۲۰ را برای شنبه و یک شنبه دانست و گفت: پس از آن، تردد به روال گذشته باز می‌گردد و اگر شهری نارنجی باشد از ۹ شب تا ۴ صبح تردد در آن ممنوع است.

وی افزود: ممنوعیت تردد بر اساس آمار در کنترل کرونا بسیار موفق بوده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در تهران در مقایسه با سال گذشته ۸۰ درصد کاهش بین شهری داریم و تردد بین استانی نیز در این مدت ۲۶ تا ۳۱ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: از اظهارات مقامات کاخ سفید برداشت انسان دوستانه نداریم و حرف‌های آن‌ها جنبه سیاسی دارد، زیرا حتی اجازه انتقال پول به ما نمی‌دهند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اخیراً ۵ میلیون واکسن آنفلوانزا که می‌خواستیم از ترکیه وارد کنیم آمریکایی‌ها جلوی آن را گرفتند.

وی افزود: آمریکایی‌ها برای شرکت‌ها در معامله با ایران ترس و رعب ایجاد کرده‌اند و کشور ما را در تحریم قرار داده‌اند که حتی یک خیریه در آمریکا نمی‌تواند یک بسته قرص به ایران بفرستد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: آزمون استخدامی در موعد مقرر برگزار می‌شود.

رئیسی افزود: با توجه به اینکه صد هزار نفر منتظرند جذب ادارات دولتی شوند آزمون استخدامی در دی ماه، با رعایت همه شیوه نامه‌های بهداشتی در ۲ هزار و ۷۰۰ حوزه برگزار می‌شود.

  • منبع خبر : مهر