رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تبادلات مرزی باید ضابطه مند شود و نفع آن به مرزنشینان برسد.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از فارس، محمدباقر قالیباف در جمع فعالان اقتصادی و کولبران در بانه اظهار کرد: بحث کولبران از بحث های قدیمی کشور است که در سمت جنوب شرق و در کردستان شمال غرب کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: تبادلات مرزی برای مرز نشینان است لذا مرزنشینی و  جامعه مرزنشینی که معیشت اش از این راه است باید تعریف و ضابطه مند شود و بتواند این کار را انجام دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید هر کسی از هرجای کشور برای منفعت بیشتر خود  کالا را به صورت غیرقانونی وارد کند و نفع آن به جای مرزنشین به افراد دیگر برسد.

وی با بیان اینکه متاسفانه افرادی پیدا می‌شوند که می‌خواهند با پولشان منفعت زیادی ببرند یعنی می‌خواهند مرزنشینان بار آن‌ها را بیاورند و آن‌ها منفعتش را ببرند، خاطرنشان کرد: این مهم در حالیست که چنین افرادی کالا را وارد می کنند در نتیجه تولید آسیب می‌بیند و اقتصاد دچار مشکل می‌شود و  نهایتا منفعتش در جیب دلال‌ها می رود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید به گونه ای رفتار کنیم که مرزنشین منفعت اقتصادی خودش را ببرد، افزود: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند کولبری را قاچاق نمی‌دانم، اما این مهم باید برای افراد مرزنشین باشد نه اینکه کالاهای مجاز و کالاهای غیرمجاز با همدیگر تلفیق شود.

قالیباف اظهار کرد: البته موضوع مربوط به سامان دادن و رسمی کردن بازارچه‌ها و ایجاد منطقه آزاد می‌تواند به این بحث کمک کند.

ایجاد مناطق اقتصادی برای رفع مشکل کولبری

وی افزود: باید کاری کنیم که مرزنشینان منفعت اقتصادی این اقدامات را کسب کنند، همانطور که رهبری فرمودند ما هم موضوع کولبران برای مرز نشیینان را قاچاق نمیدانیم، لذا با رسمی کردن بازارچه ها و ایجاد منطقه اقتصادی این بحث حل می شود.

استاندار کردستان هم در این دیدار با بیان اینکه الان در زمینه صادرات و واردات کالا از مرز سیرانبند مشکلی ندارید و مشمول تخفیفات گمرکی هستید.

بهمن مرادنیا گفت: نبود جنس کافی دلیل مشکلات موجود است امیدوایم به مرور زمان این مشکل حل شد.

ورود مجلس به رفع مشکل کولبری

یکی از فعالان اقتصادی در مرز بانه هم گفت: مشکلات عدیده ای وجود داشته تا حالا تصمیم و برنامه ای مناسبی در حوزه ساماندهی مسئله کولبری در این استان انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: کارت مرزنشینی برای مرزنشینان بیش از سه سال است صادر شده اما در زمینه گمرک نتوانستیم اقداماتی انجام دهیم امیدواریم راهکار مناسب و درستی برای بازگشایی معابر کولبری اندیشده و به مرحله اجرایی برسد.

وی تصریح کرد: امیدواریم سفر شما باب فتحی برای رفع این مشکلات باشد و در این جنگ اقتصادی زمینه رفع مشکلات مردم مرزنشین فراهم شود.

این فعال اقتصادی در مرز سیرنبند بانه اضافه کرد: این فرصت زمینه ای برای تنفس بازار ایران اسلامی و ایجاد درآمد برای مرزنشینان باشد.

وی افزود: در ۶ ماهی که مرز سیرانبند فعال شده با وجود پیگیری های مختلف هنوز مشکلات عدیده‌ای داریم و نتوانستیم روستاهای زیادی را زیرپوشش قرار دهیم.