آرتاک داوتیان رئیس ستاد ارتش ارمنستان اعلام کرد که صلحبانان روسی در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان مستقر می شوند.

رئیس ستاد ارتش ارمنستان گفت که در آینده نزدیک تاریخ دقیق و جزییات فنی استقرار صلحبانان روسی در مرز ارمنستان و آذربایجان در استان گغارگونیک مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه این موضوع در مذاکرات بررسی می شود، اظهار کرد: این مساله فقط به طرف ارمنی بستگی ندارد.

رئیس ستاد ارتش ارمنستان این را نیز گفت که شمار نیروهای آذربایجانی که در منطقه مرزی ارمنستان حضور دارند نسبت به گذشته کاهش نیافته است.

گنل سانوسیان استاندار استان گغارگونیک ارمنستان نیز اعلام کرده است که نیروهای روسیه در استان گغارگونیک مستقر خواهند شد و پس از آن نیروهای جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان از این مرز عقب نشینی خواهند کرد.

وزیران دفاع روسیه و ارمنستان روز ۲۷ خرداد ماه در گفت و گوی تلفنی، راه های حل مسائل مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان را بررسی کردند.

به گزارش ایرنا، «سرگئی شویگو» و  «واقارشاک هاروتیونیان» وزرای دفاع روسیه و ارمنستان، در گفت و گوی تلفنی پیرامون حل مسائل مرزی میان ارمنستان و جمهور آذربایجان تبادل نظر کردند.

برپایه این گزارش هاروتیونیان مراتب قدردانی کشورش را از مسکو بخاطر  کمک به حل این مسائل به شکل صلح آمیز، به همتای روس اش ابلاغ کرد. وی در ادامه  افزود با این وجود مواضع  ایروان تغییری نکرده است و ارتش آذربایجان باید حق حاکمیت منطقه ای ارمنستان را بدون هیچگونه پیش شرطی به رسمیت بشناسد.

وزرای دفاع دو کشور همچنین درباره فرستادن گاردِ مرزی مشترک ارمنی- روسی در مناطق سیونیک و گغارگونیک و  فعالیت های حفظ صلح و برقرای ثبات روسیه در منطقه قره‌باغ به بحث و تبادل نظر پرداختند.

حبرگزاری پان ارمنین ارمنستان به تازگی نوشت: نیروهای آذربایجانی در روزهای ۱۲ و ۱۳ مه سال جاری، از چندین نقطه از استان های سیونیک  و گغارکونیک، به مرزهای ارمنستان حمله کردند و هنوز از عقب نشینی سربازان شان از این منطقه امتناع می کنند.

به نوشته این رسانه ارمنی، ‌ همچنین یک سرباز ارمنی  روز ۲۵ مه در جریان تیراندازی نیروهای آذربایجانی کشته و ۶ سرباز در روز ۲۷ مه اسیر شدند. از میان این ۶ نفر تا کنون ۴ نفر به کشور ارمنستان بازگردانده شدند.

جمهوری آذربایجان در جریان درگیری‌های نظامی ۴۴ روزه که از ششم مهر ماه سال گذشته آغاز شد، توانست سرزمینهای اشغالی اش توسط نیروهای ارمنستان را در قره باغ آزاد کند.

این درگیری‌ها ۲۰ آبان ماه گذشته با امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان پایان یافت.

  • منبع خبر : ایرنا