مقام‌های منابع آبی عراق از برگزاری نشست سه جانبه میان بغداد ، آنکارا و دمشق درباره سهمیه آب خبر دادند اما به زمان برگزاری آن اشاره نکردند.

تارنمای «العربی الجدید» دیروز (سه شنبه) نوشت که مقام های منابع آبی عراق در باره سهمیه آب این کشور از دجله و فرات با مسوولان ترکیه ای و سوری دیدار خواهند کرد.
به نوشته این پایگاه خبری این دیدار و رایزنی با ترکیه و سوریه یک روز پس از اظهارات رسمی عراقی ها مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی سطح رودخانه های دجله و فرات انجام شده است.
روز دوشنبه، وزارت منابع آب عراق گزارش داد که تصمیم گرفته شده است که بحث ها و نشست های فنی با  کشورهای ترکیه و سوریه در زمینه تامین آب خروجی از رودخانه های دجله و فرات ادامه داشته باشد.
بر پایه اعلام عراق، آخرین دیدار و رایزنی در باره سهمیه آب با مقام های وزارت آب سوریه انجام شد که شامل توافق برای برگزاری نشست سه جانبه عراق، سوریه و ترکیه  بود، اما تاریخ برگزاری آن تاکنون مشخص نشده است.
خبرگزاری رسمی عراق (اینا) نیز به نقل از سخنگوی وزارت منابع آبی، نوشت که گفت و گوها و مکاتبه های مستمر با طرف ایرانی نیز برای بحث در باره خروجی آب رودخانه های مرزی و مشترک در جریان است.
«علی راضی»افزود که قرار بر این بود با طرف ایرانی در این زمینه دیدار و نشست برگزار شود، اما به علت همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری ایران انجام نشد.
سخنگوی وزارت منابع آب عراق گفت که یک هیات عراقی، اوایل سپتامبر به ترکیه سفر می کند تا در مورد سهمیه آب دو کشور بحث و گفت وگو کند و تلاش می شود که یک نشست سه جانبه مشترک در مورد موضوع سهمیه آب دجله و فرات برگزار کند.
با وجود کمبود بارندگی و کاهش ۵۰ درصدی ورودی آب در هم سنجی با سال گذشته، ذخیره آب موجود در مخازن و رودخانه ها، نیازهای عراق را در تابستان جاری و فصل زمستان آینده تأمین می کند.
فرات و دجله شاهرگ و نماد زندگی عراق به شمار می روند ، اما سدسازی و پروژه های آبی ترکیه منجر به کاهش سهم عراق از این دو رودخانه شده است.
دهه ها پیش، عراق با توجه به معاهده های بین المللی، ۴۰ تا ۵۰ میلیارد متر مکعب آب از دجله دریافت می کرد اما اکنون این مقدار  به ۱۵ تا ۲۰ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.
سهم سالانه دریافتی از رود فرات ۳۰ تا ۳۵ میلیارد متر مکعب بود که امروز به کمتر از ۱۵ میلیارد متر مکعب رسیده است.

کم آبی و کاهش سطح دو رودخانه دجله و فرات که تامین کننده ۵۰ درصد منابع آبی عراق است در چند سال گذشته تامین آب کشاورزی و آشامیدنی این کشور را با چالش مواجه کرده است.
در همین راستا بود که اواخر تیر ماه «برهم صالح»، رییس جمهوری عراق از مقام های مرتبط با منابع آب کشورش خواست که در پرونده آب با ترکیه و سوریه بر اساس منافع مشترک به توافق برسند.
صالح در دیدار با وزیر منابع آبی عراق گفته بود که ضروری است  عراق در زمینه پرونده آب بر اساس اصول حسن همسایگی و مراعات منافع مشترک همه طرف ها، به توافق برسد.
وی در این دیدار تاکید کرد که نباید این قضیه به منافع عراق آسیب برساند.
صالح و «مهدی رشید» وزیر منابع آبی عراق در این دیدار درباره وضعیت آب کشور و کاهش سطح آب رودخانه های دجله و فرات و سهمیه آبی و پشتیبانی آن بحث و بررسی کردند.
رییس جمهوری عراق گفت که پرونده آب یکی از ستون های امنیت ملی عراق است و با توجه به تغییرهای زیست محیطی شدید که کشور، منطقه و جهان با آن مواجه است باید به این پرونده اهتمام ویژه داده شود.