کارشناس علوم سیاسی اسرائیل و موسسه مطالعات امنیت ملی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک از نقش اسرائیل در ایجاد تنش بین آذربایجان و ایران به طور مصنوعی و حفظ آن پرده برداشت.

سیمون سیپس در این باره به خبرنگار اسپوتنیک گفت: هدف اسرائیل مقابله آذربایجان با ایران و در نتیجه تضعیف ایران با کشاندن آن به درگیری غیر ضروری است. چگونه این موضوع شکل می گیرد؟ اسرائیل فعالیتهای اطلاعاتی فعال و مهمتر از همه، تظاهرات (عمداً مخفی نمی کند) را در خاک آذربایجان انجام می دهد، به این کشور تسلیحات ارسال می کند، علیه ایران در خاک آذربایجان عملیات شناسایی انجام می دهد و دارای امکانات اطلاعاتی الکترونیکی زیادی در خاک آذربایجان است.

ترکیه به خاطر سوریه علیه ایران در آذربایجان حضور دارد

وی افزود: دولت ایران از این امر آگاه است و خواهان پایان این فعالیت های خرابکارانه علیه تهران در مرزهای خود است. اسرائیل همچنین ترکیه را به حمایت از آذربایجان در درگیری های آینده تشویق می کند و ترکیه تلاش می کند به صورت پنهان (که به خوبی نمی تواند آنرا مخفی کند) با ایران مخالفت کند و این را فرصتی برای پیروزی بر تهران به خاطر سوریه می داند.

اسرائیل در پی جنگ نیابتی علیه ایران است

این کارشناس اسرائیلی ادامه داد: طرح اسرائیل این است که جنگی را بدون مشارکت خود در آن، ایجاد کند. روسیه مخالف این موضوع است و نمی خواهد چنین اتفاقی رخ دهد، به این دلیل که کل آسیای مرکزی را که با روسیه هم مرز می باشد را متشنج می کند. اسلام گرایی رادیکال (سلول ها و جنبش های افراطی مذهبی رادیکال) در آسیای میانه (جمهوری های شوروی سابق) بر نگرانی های ارتش روسیه می افزاید. علاوه بر این، سقوط افغانستان به دست طالبان نشان دهنده “طوفان کامل” برای یک جنگ بزرگ و طولانی مدت در نزدیکی روسیه است.