با بروز درگیری های نظامی جدید میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در برخی محورهای مرز مشترک دو کشور ، تلاش های دیپلماتیک برای جلوگیری از تداوم مناقشه مشاهده می شود .

به گزارش ایرنا به نقل از واحد مطبوعاتی ریاست جمهوری آذربایجان ، شارل میشل رییس شورای اتحادیه اروپا امروز ( سه شنبه ) در تماس تلفنی با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان  نگرانی خود در رابطه با رویدادهای اخیر در مرز این کشور و ارمنستان را ابراز کرد  .

رییس جمهوری آذربایجان  در این گفت و گوی تلفنی یادآورشد که ارمنستان بارها با توسل به تحریکات نظامی در محورهای مناطق آزاد شده شوشا ، لاچین و کلبجر این کشور در قره باغ امروز نیز حملات گسترده در این مناطق داشته است .

علی اف با یادآوری اینکه بر اثر این حملات تنی چند از نظامیان آذربایجانی زخمی شدند ، ادامه داد که  پاسخ مناسب به تحریکات ارمنستان داده شده است .

وی همچنین افزود: مسوولیت این شرایط پیش آمده بر عهده مسوولان سیاسی و نظامی ارمنستان  است .

به گزارش منابع خبری باکو ، همچنین سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه امروز با ذاکر حسن اف همتای آذربایجانی تماس تلفنی داشته و طرفین وضعیت جاری در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان را بررسی کردند .

وزیر دفاع روسیه آمادگی برای کمک به پایان دادن به درگیری های نظامی و برقراری ثبات در منطقه را اعلام کرد .

شویگو همچنین در تماس تلفنی با سورن  پاپیکیان وزیر دفاع جدید ارمنستان درگیری های نظامی اخیر در مرز این کشور و آذربایجان را بررسی کرد .

درگیری های نظامی مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تماس تلفنی نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز مورد  بحث و بررسی قرار گرفت .

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ارمنستان و آذربایجان را به خویشتنداری دعوت کرد .

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با ابراز نگرانی از بروز درگیری‌های نظامی جدید در مناطق مرزی جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو کشور را به خویشتنداری و پرهیز از گسترش دامنه نزاع دعوت کرد.

‌خطیب زاده با تاکید بر لزوم احترام کشورها به مرزهای شناخته شده بین المللی، دو طرف را به حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو و راه های مسالمت آمیز فراخواند.

وی تنش‌های جاری را برای روند تدریجی رسیدن به صلح و پیشرفت در منطقه خطرناک توصیف و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته آماده کمک به طرفین برای حل و فصل اختلافات و برقراری ثبات و امنیت در منطقه است.

منابع رسمی جمهوری آذرربایجان امروز درباره  وقوع درگیری های نظامی میان نیروهای این کشور و ارمنستان در مسیر شهرستانهای آزاد شده کلبجر و لاچین در مرز دو کشور  گفتند.

  • منبع خبر : ایرنا