سفر یک‌روزه وزیر خارجه ترکیه به ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ترکیه داشت؛ توافق برای توسعه همکاریهای بلند مدت و تکرار مخالفت با تحریم‌های یکجانبه علیه ایران برجسته‌ترین عناوین خبری این رسانه‌ها از گفت‌وگوی آنکارا و تهران در جریان این سفر بود.

روزنامه جمهوریت، سه‌شنبه عنوان «چاووش اوغلو در سفر به تهران مخالفت با تحریم‌ها علیه ایران را تکرار کرد» را برای گزارش خود انتخاب کرد و نوشت: این نخستین سفر وزیر خارجه ترکیه پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به تهران بود.

این روزنامه ترکیه ای نوشت: در شرایطی که تمامی نگاه‌ها متمرکز بر تحولات افغانستان، سوریه و عراق است، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه، دیروز به تهران پایتخت ایران سفر کرد. در جریان این سفر که در شرایطی صورت گرفت که نگرانی‌ها در خصوص هجوم مهاجران به ایران و از آنجا به ترکیه ادامه دارد، پیام هدف این سفر، توسعه همکاری‌های دوجانبه آنکارا – تهران بود.

چاووش اوغلو ابتدا با حسین امیر عبدالهیان همتای ایرانی خود سپس با ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران دیدار کرد و پس از دیدار هیات‌های ایرانی و ترکیه ای، به سرپرستی وزرای خارجه دو کشور، کنفرانس خبری مشترک برگزار کردند.

وزیر خارجه ترکیه بار دیگر مخالفت آنکارا با تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد و گفت: تحریم‌های یکجانبه علیه ایران باید برداشته شود.

چاووش اوغلو گفت ما می‌خواهیم روابط ریشه‌ای خود را با ایران در مسائل جهانی و همچنین در منطقه توسعه دهیم.

وزیر خارجه ترکیه که پس از ایران، امروز به لبنان سفر خواهد کرد، در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی با اشاره به تشکیل دولت جدید در لبنان گفت که تصمیم برای این سفر از حدود دو ماه پیش گرفته شده است.

خبرگزاری آناتولی هم گزارش داد، وزیر خارجه ترکیه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص مسیر ترانزیتی امارات، ایران و ترکیه گفت ترکیه از تمامی پروژه‌هایی که منجر به افزایش تجارت در منطقه می‌شود حمایت می‌کند. امیرعبدالهیان وزیر خارجه ایران هم تاکید کرد که دو کشور بر سر تهیه نقشه راه همکاری‌های بلندمدت، به توافق رسیدند.

بازتاب سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران؛همکاری بلند مدت و مخالفت با تحریم

وزیر خارجه ترکیه همچنین با اشاره به زمین‌لرزه‌های اخیر  هرمزگان گفت که کشورش آماده کمک به کشور ایران است .

روزنامه ملیت ترکیه هم به نقل از مولود چاووش اوغلو نوشت که ما به دنبال بهبود همکاری‌ها با ایران هستیم. وزیر خارجه ترکیه با بیان این که کشورش خواهان توسعه همکاری‌ها با ایران است گفت: مایلیم در صورت فراهم‌شدن مقدمات، هفتمین نشست شورای عالی همکاری‌ها دو کشور در سال جاری برگزار شود.

چاووش اوغلو در نشست خبری مشترک با حسین امیر عبدالهیان با اشاره به بررسی برگزاری این نشست، گفت که هیات‌های ترک برای تعیین نقشه راه همکاری‌های جامع بلند مدت بنا به پیشنهاد ایران، تلاش خواهند کرد.

همچنین روزنامه ینی آکیت نوشت: «ابراهیم رییسی» رئیس جمهوری ایران از توافق با ترکیه خبر داد. رئیسی با اشاره به آمادگی ایران برای همکاری با ترکیه در خصوص مبارزه با تروریسم و ​​جرایم سازمان یافته، گفت: همکاری‌های منطقه‌ای باید به همکاری‌های بین‌المللی تبدیل شود.

این روزنامه ترک به نقل از ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران افزود که تهران و آنکارا می‌توانند مشترکا در خصوص مبارزه تروریسم اقدام کنند که توافق‌نامه‌ای بلند مدت در این زمینه امضا خواهد شد.

رئیسی گفت که با امضای این توافق، روابط ایران و ترکیه به همکاری چندجانبه تبدیل خواهد شد. وی همکاری‌ دو کشور را به نفع منطقه و مردم دو کشور دانسته و گفت: روابط ما با ترکیه و آذربایجان فراتر از روابط همسایگی دارای مفاهیم عمیق و تاریخی است.

وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه در سفر به تهران با رئیس جمهوری و وزیر خارجه ایران دیدار و گفت و گو کرد.

  • منبع خبر : ایرنا