ترکیه از جمله کشورهای جهان است که بنا به دلایل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی خواستار رفع بحران اوکراین است.

تلاش‌های ترکیه که از هفته ها پیش از آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین با هدف جلوگیری از آن شروع شده بود همچنان تا کنون ادامه دارد.

در روزهای پایانی هفته گذشته، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در راستای تلاش های خود دیپلماسی فشرده تلفنی با رهبران کشورهای درگیر و نیز برخی کشورهای دیگر را پی گرفت.

مساله درگیری های بین روسیه و اوکراین مهمترین محور گفت وگوهای اردوغان در دو روز آخر هفته در تماس های تلفنی با “آلکساندر ووچیچ” رییس جمهوری صربستان، ” شارل میشل” رییس شورای اروپا، “گیتاناس نائوسدا” رییس جمهوری لیتوانی و “بوریس جانسون” نخست وزیر انگلیس بود.

بجز مکالمات یاد شده، اردوغان با “ولادیمیر زلنسکی” رییس جمهوری اوکراین و نیز ” ولادیمیر پوتین” رییس جمهوری روسیه نیز مکالمات تلفنی انجام داد.

منطبق با اطلاعیه های صادره از سوی ریاست جمهوری ترکیه، محور اصلی تمامی مکالمات یاد شده بحران بین روسیه و اوکراین بود.

گفت وگوی تلفنی اردوغان و پوتین در بین تماسهای چند روز اخیر رئیس جمهوری ترکیه شاید مهمترین تماس شمرده شود.

اردوغان در مکالمه تلفنی با پوتین ضمن تاکید بر لزوم حل مسایل روسیه و اوکراین از راه های مسالمت آمیز، یکبار دیگر آمادگی خود را برای هر گونه کمک اعلام کرد.

رییس جمهوری ترکیه همچنین با تاکید بر اینکه یک آتش بس کلی بر نگرانی‌های موجود انسانی خاتمه خواهد داد، این امر را راهگشای یافتن راه حل سیاسی خواند و خطاب به پوتین گفت: همه با هم راه صلح را باز کنیم.

اردوغان در مکالمه تلفنی با پوتین خواستار برداشتن گامی برای اعلام فوری آتش بس، باز شدن کریدور انسانی و نیز قرارداد صلح شد و بر اهمیت این مسایل تاکید کرد.

اردوغان با تاکید بر اینکه در این راستا با اوکراین و دیگر کشورها نیز در تماس مستمر است، اعلام کرد که برای انجام مذاکرات همه جانبه و نتیجه گیری از این مذاکرات تلاشهایش را ادامه خواهد داد.

علاوه بر اردوغان، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه نیز روز یکشنبه با الکسی رزنیکوف همتای اوکراینی خود یک مکالمه تلفنی انجام  داد.

بنا به اطلاعیه صادره از سوی وزارت دفاع ترکیه وزیران دفاع ترکیه و اوکراین، در این مکالمه بر لزوم اعلام حتی یک آتش بس موقت برای تخلیه غیرنظامیان و بهبود وضع انسانی تاکید کردند.

آکار در این مکالمه بر این نکته که برای رساندن کمکهای انسانی به اوکراین و تأسیس صلح و امنیت ترکیه همانند گذشته آنچه را که در توان دارد بعد از این نیز  انجام خواهد داد، تاکید کرد.

از سوی دیگر روز یکشنبه مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه با “سرگئی لاوروف” وزیرخارجه روسیه و “دیمیتری کولبا” وزیرخارجه اوکراین نیز مکالمات تلفنی انجام داد.

بنا به اطلاعیه کوتاه صادره از سوی وزارت خارجه ترکیه در مکالمه تلفنی چاووش اوغلو با همتایان روس و اوکراینی وی در زمینه بحران جاری بحث و تبادل نظر شد.

آنکارا در پایان این هفته همچنین میزبان خانم وندی شرمن معاون وزیرخارجه آمریکا بود. شرمن نخستین دیدار خود با مسؤولان ترکیه را با ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در استانبول انجام داد. وی همچنین با صدات اونال معاون وزیر خارجه ترکیه نیز در آنکارا دیدار کرد.

بنا به اطلاعیه صادره از سوی وزارت خارجه ترکیه، در دیدار معاونان وزارت خارجه ترکیه و آمریکا علاوه بر ابعاد مختلف روابط دوجانبه، مساله اوکراین نیز مورد بحث و تبادل نظر گسترده طرفین قرار گرفت و طرفین بر اهمیت حمایت از یک راه حل دیپلماتیک برای حل بحران روسیه و اوکراین و نیز بر لزوم هماهنگی نزدیک ترکیه و آمریکا در این زمینه تاکید کردند.

گفتنی است؛ پس از شروع درگیری‌های روسیه و اوکراین، این مساله موضوع نخست رسانه ای جامعه ترکیه را تشکیل می دهد. از بدو شروع درگیری‌ها تاکنون قریب به تمامی شبکه های خبری تلویزیونی ترکیه به طور ۲۴ ساعته اخبار مرتبط با درگیری‌ها و ابعاد مختلف این بحران در جهان و تاثیرات آن در زمینه های گوناگون در ترکیه را مورد بررسی قرار می دهند.

  • منبع خبر : ایرنا