ایراکلی کارسلادزه گفت که دولت گرجستان 32 میلیارد پوند (حدود 11 میلیارد دلار / 10 میلیارد یورو) در 10 سال آینده برای توسعه زیرساخت ها و افزایش استانداردهای زندگی شهروندان هزینه خواهد کرد.
کارسلادزه که در قالب ساعت وزیر در پارلمان گرجستان صحبت می کرد، گفت که ساخت تمام بزرگراه های برنامه ریزی شده برای این کشور تا سال ۲۰۳۰ به پایان می رسد همچنین در مجموع ۵۱۲ کیلومتر جاده در دو سال گذشته بازسازی شده و به برنامه هایی برای بازسازی و نگهداری تا ۶۰۰ کیلومتر اشاره کرد.
این وزیر اشاره کرد که برنامه مناطق تجدید شده در سال ۲۰۲۱ که توسط نخست وزیر گرجستان آغاز شد “از نظر محتوا و مقیاس بی سابقه بود” و افزود که کارهای نوسازی شهری در ۶۳ شهرداری گرجستان در حال انجام است که برخی از آنها قبلاً تکمیل شده اند. کارها در مرحله اول این برنامه ۵۰۰ میلیون لاری (حدود ۱۷۵ میلیون دلار / ۱۶۴ میلیون یورو) برآورد شده است که در حال حاضر بودجه مرحله دوم تا ۳۰۰ میلیون پوند (حدود ۱۰۵ میلیون دلار / ۹۸ میلیون یورو) است.
کارسلادزه گفت که با بودجه رو به رشد سالانه در طول هشت سال گذشته برای توسعه برنامه ریزی شده زیرساخت های تامین آب، این کار دارای بودجه “تاریخی بالا” ی ۳۸۰ میلیون پوند (حدود ۱۳۳ میلیون دلار / ۱۲۴ میلیون یورو) در سال جاری خواهد بود و با اجرای این پروژه در دست اجرا به ارزش ۳ میلیارد لاری (حدود ۱ میلیارد دلار / ۹۸۴ میلیون یورو)، تامین آب برای ۵۸۵هزار شهروند دیگر در ۱۸۲ منطقه بهبود می یابد که از این تعداد ۲۰۰هزار نفر هرگز به آب ۲۴ ساعته دسترسی نداشته اند.
وزیر همچنین به “پیشرفت قابل توجه” در مدیریت پسماند جامد، از جمله ساخت پنج ایستگاه انتقال زباله اشاره کرد.
کارسلادزه افزود: بیش از ۱۶۰ واحد تجهیزات ویژه مدرن و بیش از ۲۰هزار کانتینر جمع آوری زباله به شهرداری ها ارائه شده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: از ۵۴ محل دفن زباله شهری، ۲۴ محل دفن زباله قدیمی موجود تعطیل شده و ۳۰ مورد به طور سیستماتیک نگهداری و احیا می شود.
این مقام مسئول همچنین به نمایندگان مجلس گفت: با تکمیل موفقیت آمیز استادیوم های استاندارد بین المللی در خاشوری و پوتی در غرب گرجستان و همچنین مناسب سازی ورزشگاه در شهر زغدیدی، سال ۲۰۲۱ سال توسعه زیرساخت های ورزشی بود.
وی خاطرنشان کرد: مجموعه های ورزشی در شهرهای بزرگ روستاوی، زغدیدی و آخالتسیخه در حال ساخت بودند، در حالی که شهر منطقه غربی کوتایسی شاهد ساخت استخر المپیک بود.
وزیر همچنین به بازسازی مکان های موجود برای برگزاری مسابقات قهرمانی اروپا زیر ۲۱ سال ۲۰۲۳ اشاره کرد.
کارسلادزه بر حمایت دولت از سکونتگاه ها و مناطق مرتفع در مجاورت خط اداری هم مرز با سرزمین های اشغالی کشور تاکید کرد.
وی خاطرنشان کرد که کارهای مقدماتی در روستای زردیانتکاری در شهرداری گوری گرجستان مرکزی برای بازسازی ۲۸ خانه آسیب دیده در جنگ ۲۰۰۸ در حال انجام است.
وزیر همچنین به “حمایت بزرگ” اتحادیه اروپا در توسعه نهادی و زیرساختی شهرداری ها اشاره کرد و گفت: برنامه آزمایشی توسعه یکپارچه منطقه ای برای سال های ۲۰۲۰-۲۰۲۲ با بودجه کل ۲۰۰ میلیون لاری (حدود ۷۰ میلیون دلار/۶۵ میلیون یورو)”به طور فعال اجرا می شود”.
بر اساس این برنامه، بیش از ۱۴۰ پروژه زیربنایی به ارزش تقریبی ۱۴۲ میلیون لاری (حدود ۴۹ میلیون دلار / ۴۶ میلیون یورو) تأمین مالی شده که تقریباً ۲۰ درصد آن قبلاً تکمیل شده است.
  • منبع خبر : آگندا