رئیس‌جمهور گرجستان از کشورهای غربی می‌خواهد که برای مقابله با روسیه و «فشار بسیار سنگین» که به گفته او مسکو بر کشورش وارد می‌کند، در حالی که «مسیری طبیعی» را برای ادغام با اروپا دنبال می‌کند، اقدامات بیشتری انجام دهند.
سالومه زورابیشویلی که در ماه دسامبر به عنوان اولین رئیس جمهور زن گرجستان کار خود را آغاز کرد، در مصاحبه ای در ژنو تاکید کرد که گرجستان روزی به اتحادیه اروپا و ناتو خواهد پیوست.
زورابیشویلی، دیپلمات سابق فرانسوی که در پاریس از پدر و مادر گرجی متولد شده است، گفت: «من برنامه عملی ندارم که ما را به آنجا برساند. اما من فکر می‌کنم که بسیار واضح است که راه ما به سمت ناتو – و به اتحادیه اروپا – به روش‌های مختلف، اما به صورت موازی، با موفقیت به پایان خواهد رسید.
زورابیشویلی همچنین پیش بینی کرد که گرجستان اوستیای جنوبی و آبخازیا را بازپس خواهد گرفت، استان هایی که پس از جنگ اوت ۲۰۰۸ با روسیه کنترل آنها را از دست داد. مسکو این مناطق را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت و در هر دو کشور حضور نظامی دارد.
زورابیشویلی آنها را “سرزمین های اشغالی” می نامد. روسیه مدعی است که پس از آغاز حمله گرجستان به اوستیای جنوبی، نیروهای خود را به گرجستان اعزام کرده است.
زورابیشویلی گفت: «به تدریج، فکر می‌کنم، جمعیت در سرزمین‌های اشغالی متوجه می‌شوند که چشم‌انداز در شمال (با روسیه) نیست.
زورابیشویلی ۶۷ ساله برای جشن صدمین سالگرد تاسیس سازمان بین المللی کار که دوشنبه افتتاح شد، در ژنو حضور داشت. دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه نیز در میان حدود دوجین رئیس دولت و دولت حاضر در این مراسم بود.
از آنجایی که گرجستان پس از درگیری در سال ۲۰۰۸ – زمانی که مدودف رئیس جمهور روسیه بود – روابط دیپلماتیک خود را با روسیه قطع کرد – زورابیشویلی گفت که این به متحدان گرجستان در غرب بستگی دارد که بر موضوع مشکلات ارضی گرجستان با مسکو فشار بیاورند.
او گفت: «آنها باید بیشتر در مورد گرجستان صحبت کنند که ملاقات های مستقیم داشته باشند. این باید در دستور کار هر ملاقات با روسیه باشد.»
زورابیشویلی پس از سفیر فرانسه در گرجستان شهروند گرجستان شد و سپس وزیر امور خارجه گرجستان شد. در ماه فوریه، او در پاریس با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، که حمایت خود را از تمامیت ارضی گرجستان ابراز کرد، ملاقات کرد.
  • نویسنده : نوشته جیمی کیتن
  • منبع خبر : GHN