یک شرکت صنعتی موتورسازی ترکیه اعلام کرد که تلاش می کند تا پهپاد «بیرقدار آکینجی» ساخت این کشور را به موتور بومی مجهز کند.

شرکت صنعتی موتورسازی «توساش» ترکیه تلاش می‌کند تا در سال جاری پهپاد جنگی «بیرق‌دار آکینجی» را با موتور بومی آماده و عرضه کند.

طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی» از ۲۶ تا ۲۹ می، باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، میزبان فعالیت‌های جشنواره فناوری هوافضا «تکنوفست» ترکیه با مشارکت شرکت توساش بوده است.

این جشنواره توسط تیم فناوری ترکیه موسوم به «وقف تی۳» و وزارتخانه‌های توسعه دیجیتال و حمل‌و‌نقل کشور جمهوری آذربایجان و همینطور وزارت صنعت و فناوری ترکیه، با حمایت شرکت‌ها و موسسات مختلف و با مشارکت خبرگزاری آناتولی به عنوان شریک رسانه‌ای برگزار شد.

در نمایشگاه‌های این جشنواره، شرکت «توساش» موتورهای تولیدشده و توسعه‌یافته داخلی و همچنین محصولات دفاعی مختلف [که برخی از آن‌ها را در عملیات نیروهای امنیتی آذربایجان به‌صورت میدانی استفاده شده بود] به نمایش گذاشت؛ پهپادهای بیرق‌دار ترکیه «تی‌بی۲»، خودروهای زرهی و تجهیزات تاکتیکی برای مین زدایی از جمله این محصولات بوده‌اند.

پهپادهای جنگی ترکیه به نام «بیرق‌دار آکینجی» که توسط شرکت ترکیه‌ای «بایکار» برای صنایع دفاعی تولید می شود، یکی از نمونه‌های پهپاد تولید داخل است که آنکارا اخیراً به چندین کشور نیز صادر کرده است.

طبق آمارهای رسمی منتشرشده در دوماه گذشته، کشور اوکراین در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۳۰برابر بیشتر از سال قبل از ترکیه تجهیزات نظامی خریداری کرده است؛ کی‌یف این تسلیحات را در جنگ با روسیه به کار می‌گیرد. امری که باعث مخالفت مسکو شده و براساس آن، سفیر روسیه در آنکارا اذعان کرد که عرضه پهپادهای بیرق‌دار ساخت ترکیه به اوکراین برای مردم کشورش قابل پذیرش نیست.

این در حالی است که اخیراً یک منبع آگاه روسی با بیان اینکه پهپادهای ترکیه‌ای بیرقدار هدف آسانی برای پدافند هوایی روسیه هستند، از سرنگونی حدود ۹۰ فروند از این پهپادها توسط نیروهای روسی در آغاز جنگ اوکراین تاکنون خبر داد.

  • منبع خبر : آناتولی