روزنامه حریت از اتمام تقریبی احداث دیوار مرزی بین ترکیه و ایران خبر داد.

گزارش ارائه شده به یکی از کمیسیون‌های پارلمان ترکیه در امور مهاجرت نشان می‌دهد که ترکیه تاکنون دیواری به طول ۱۰۷۹ کیلومتر در امتداد مرزهای خود با ایران برای جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران را تقریباً تکمیل کرده است.

به نوشته شماره سه شنبه روزنامه «حریت»، بیشتر افغان‌ها و پاکستانی‌ها با پای پیاده از مرزهای ایران عبور می‌کنند و وارد ترکیه می‌شوند.

در ۱۳ ژوئن (دوشنبه ۱۴ خرداد)  گزارش ارائه به کمیسیون پارلمان ترکیه همچنین بر ساخت ۱۰۲۱ کیلومتر جاده برای گشتزنی تاکید کرد. در این گزارش آمده است که حدود ۳۴۱ برج نیز تکمیل شده است.

«مهمت امین بیلمز» فرماندار سابق استان «وان» که با ایران هم مرز است، در سخنرانی در این کمیسیون گفت: «با حفظ اقدامات احتیاطی امنیتی در سطح بالا، هدف ما این است که به جهان نشان دهیم که مرزهای ترکیه به آسانی قابل عبور نیست.»

این پروژه در سال ۲۰۱۵ با هدف جلوگیری از جریان فزاینده مهاجرت‌های دسته جمعی در امتداد ۲۹۴۹ کیلومتر مرز زمینی ترکیه آغاز شد. از سال ۲۰۱۵، ۸۳۷ کیلومتر از مرز ۱۲۹۵ کیلومتری جنوبی ترکیه با دیوار مرزی مسدود شده است. ساخت دیوار در امتداد ۷۳ کیلومتر از مرزهای زمینی شرقی و جنوبی ترکیه در همسایگی ایران  به طول ۲۴۷۷ کیلومتر امسال نیز ادامه یافت.

ترکیه از جمله کشورهایی است که برخورد بد آن با پناهجویان و مهاجران زبانزد عام و خاص است و به ویژه با یونان همسایه خود بانت این موضوع مشکل دارد.

یونان،  بارها مقامات آنکارا را بی‌تفاوتی در قبال جان پناهجویان و تلاش در انتقال آن‌ها به مرزهای این کشور متهم کرده است. یونان بارها از برخورد خشونت آمیز مرزبانان ترکیه با مهاجران خبر داده است.

یونان نیز به تازگی از تکمیل دیوار ۴۰ کیلومتری در مرز با ترکیه مجهز به دستگاه‌های نظارتی جدید برای جلوگیری از تردد محتمل پناهجویان از این نقطه به اروپا به ویژه بعد از تحولات در افغانستان خبر داد.

  • منبع خبر : حریت