رایزن سابق فرهنگی ایران در ترکیه شخصیت و منش امام خمینی(ره) را عامل مطالعه و گرایش جوانان ترک به مذهب تشیع در ترکیه عنوان مرد. به گزارش شرح آنلاین ، حجت اسلام حسن شعبانی در حاشیه گردهمایی بررسی سیر تحول آیین های مذهبی محرم در قفقاز و ترکیه که در محل موسسه آران برگزار شد، […]

رایزن سابق فرهنگی ایران در ترکیه شخصیت و منش امام خمینی(ره) را عامل مطالعه و گرایش جوانان ترک به مذهب تشیع در ترکیه عنوان مرد.

به گزارش شرح آنلاین ، حجت اسلام حسن شعبانی در حاشیه گردهمایی بررسی سیر تحول آیین های مذهبی محرم در قفقاز و ترکیه که در محل موسسه آران برگزار شد، ضمن تاکید بر این مطلب گفت: شخصیت و حرکت سیاسی امام(ره) ، ایستادگی و مقاومت ایشان در برابر استکبار جهانی چنان مورد توجه جوانان ترک قرار گرفته است که بیشترین روحیه انقلابی ملت ترکیه را در این جوانان مستبصر می توان دید.

وی با اشاره به ویژگی های جمعیتی و مذهبی ترکیه افزود: هم اکنون سه میلیون شیعه در مناطق نزدیک به ایران و آذربایجان، بخش های مرکزی و استانبول به عنوان شهروند ترکیه ساکنند که اگر جمعیت علوی های این کشور نیز محاسبه شود حدود ۲۵ میلیون از جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی این کشور را شیعیان تشکیل می دهند.

شعبانی با تاکید بر اینکه تجمعات شیعیان ترکیه به صورت متمرکز و با حضور مقامات دولتی این کشور همراه است گفت: در این مراسم نوحه های عزادارای به زبان های ترکی آذری، ترکی استانبولی، کردی و زازا بیان می شود که تهیه محتوا در این زمینه باید در کانون توجه علاقمندان به نشر فرهنگ تشیع قرار گیرد.

وی ارادت مسئولان ترکیه ای به امام حسین(ع) و بهره مندی از ظرفیت های آن برای حفظ وحدت ملی در این کشور را قابل توجه دانست و گفت: رجب طیب اردوغان خود در این مراسم حضور داشته و به تبیین برخی از جنبه های انسانی و سیاسی واقعه عاشورا برای حضار پرداخته است.

به گفته شعبانی از مهمترین ویژگی های عزاداران ترکیه ای در ماه محرم عطش آنان به شنیدن سخنرانی های سیاسی فرهنگی و اجتماعی مرتبط با واقعه عاشوراست.