استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان، با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم برای گسترش همه‌جانبه روابط با همسایگان، از آمادگی کامل مدیریت دولتی و بخش خصوصی استان برای توسعه همکاری‌های دو کشور بویژه در زمینه اقتصادی و تجاری خبر داد.

عابدین خرّم با تشریح برخی از ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی استان در حوزه‌هایی مانند پتروشیمی، معادن، کشاورزی، صنایع غذایی و مصالح ساختمانی، گفت: آذربایجان شرقی با دارا بودن ۵۷ ناحیه و شهرک صنعتی، ۶ شهرک تخصصی و شهرک سرمایه‌گذاری خارجی و منطقه آزاد ارس به وسعت ۵۱ هزار هکتار، مستعد و آماده جذب سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره به زیرساخت‌های مناسب ارتباطی و صنعتی در منطقه آزاد ارس، پیشنهاد کرد شهرک صنعتی و بازارچه مرزی مشترک به صورت دائمی در مرز دو کشور ایجاد شود.

خرّم اظهار داشت: منطقه آزاد ارس، مسیر دسترسی تولیدکنندگان ارمنستان به بازار ایران و محور شمال جنوب است و در مقابل، این کشور نیز می‌تواند مسیر دسترسی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای اروپای شرقی باشد.

استاندار آذربایجان شرقی بر حل‌وفصل مسائل گمرکی و حمل‌ونقل در مرز ایران و ارمنستان تأکید کرد و گفت: امیدواریم با نگاه مثبت مسئولان دولتی و اراده جدی بخش خصوصی دو کشور، بتوانیم آثار مثبت این سفر را در میدان عمل شاهد باشیم.

واهان کروپیان، وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان هم در این دیدار سفر هیأت اقتصادی و تجاری آذربایجان شرقی به این کشور را مفید و موثر دانست و با اعلام آمادگی برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک در مرز دو کشور، گفت: ما در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد بندر خشک در ارمنستان هستیم که می‌تواند هاب صادراتی و ترانزیتی برای کشورهای منطقه باشد.

وی همچنین از تمایل سرمایه‌گذاران ارمنی برای ایجاد واحدهای تولیدی در منطقه آزاد ارس خبر داد و پیشنهاد کرد هیأتی با حضور مسئولان دو طرف برای تسهیل این امر و امکان صادرات کالاهای تولیدی ارمنستان به بازار ایران تشکیل شود.

وی افزود: هدف‌گذاری ما ارتقای سطح مبادلات تجاری دو کشور به یک میلیارد دلار است و برای تحقق این امر اراده جدی داریم.

در این نشست که معاونان وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان نیز حضور داشتند، مسائل مربوط به توسعه روابط این کشور با استان آذربایجان شرقی ازجمله مسائل گمرکی، صادرات و واردات و حمل‌ونقل و ترانزیت بررسی شد.

 

  • منبع خبر : استانداری آذربایجان شرقی