نخستین اندیشکده تخصصی آذربایجان شرقی در حوزه مطالعات قفقاز و آناتولی توسط بخش خصوصی در تبریز آغاز به کار کرد.

اندیشکده ترند با ابتکار تحریریه پایگاه خبری شرح آنلاین به عنوان بازوی مطالعاتی و پژوهشی این مجموعه خبری به منظور مطالعه، تحقیق و پژوهش در خصوص مسایل کشورهای همسایه استان آذربایجان شرقی از مهر ماه سال گذشته در تبریز آغاز به کار کرده که می توان آن را نخستین اندیشکده این استان و نخستین اندیشکده فعال در مسایل قفقاز و آناتولی آذربایجان شرقی و شمالغرب کشور دانست.

مدیر اندیشکده ترند در این باره گفت: این اندیشکده  با هدف ارتقای جایگاه شهر تبریز به عنوان دروازه سیاست خارجی ایران از گذشته تاکنون در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های مسئولان ارشد کشوری ایجاد شد.

رامین فرهودی اظهار داشت: این اندیشکده به دلیل همسایگی ایران با کشورهای حوزه قفقاز و آناتولی از نظر قرابت های تاریخی، فرهنگی، زبانی، دینی و مذهبی تلاش دارد با ارایه تصویری شفاف تر از مشکلات و فرصت های موجود بین دولت ها، یاری گر دلسوزان در حفظ دوستی ها، تثبیت مناسبات موجود و توسعه روابط در آینده کشورهای این منطقه باشد.

وی ابراز داشت: متاسفانه ورود برخی افراد غیرمتخصص در مسایل قفقاز و آناتولی در هر دوی سوی مرزها باعث ضربه خوردن روابط بین دولت ها و تشدید مسایل دیپلماتیک گردیده و زمینه های حضور دولت های فرامنطقه ای را با هدف ضربه زدن به روابط سیاسی و تاریخی کشورها فراهم کرده است؛ از این رو لازم است تا مراکز علمی با مطالعه هوشمندانه وقایع در حال رخداد، راهکارهای عملی برای بهبود شرایط فراهم کنند.

مدیر اندیشکده ترند بیان داشت: اندیشکده ها قدرتمندترین ابزارهای مشورتی برای مسئولان سیاسی و دولت ها در تمام دنیا هستند و جایگاه آنان در بین سیاستگذاران کشورهای مهم و قدرتمند تثبیت شده است. ما هم امیدواریم اندیشکده ترند بتواند به این سطح از فعالیت ملی و بین المللی دست یابد.

فرهودی در خصوص فعالیت های انجام شده توسط این مجموعه علمی گفت: انجام پژوهش در خصوص دیپلماسی آب و بررسی راهکارهای همکاری های منطقه ای در این موضوع، مشاوره جهت تولید مستند تلویزیونی برای یکی از شبکه های برون مرزی، حضور اندیشه ورزان مرتبط با اندیشکده در برنامه های سیاسی مختلف صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و تولید چندین مقاله علمی در موضوعات مرتبط با قفقاز و آناتولی از جمله کارهای انجام گرفته در این مدت کوتاه است.

وی ادامه داد: مطالعه رفتار کشورها در قفقاز، مطالعه نفوذ اندیشه های نو و سنتی در جمهوری آذربایجان، تحلیل جنگ روسیه و اوکراین، تولید بولتن برای چهره های تاثیر گذار در روابط بین الملل و دیگر موارد از دیگر فعالیت های انجام شده در این اندیشکده است.

مدیر اندیشکده ترند افزود: کمک به رفع موانع توسعه روابط دوستانه بین ایران، کشورهای حوزه قفقاز و ترکیه، شناسایی و پیشنهاد فرصت های همکاری فی مابین کشورهای هدف، تاثیرگذاری بر روند سیاست خارجی ایران در روابط با کشورهای حوزه قفقاز و ترکیه، اجرای پروژه های تحقیقاتی و مطالعاتی در موضوعات مرتبط با منافع ملی جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اصل حسن همجواری، رصد و دیده بانی اخبار تاثیرگذار بر روابط بین الملل در حوزه کشورهای هدف، طراحی چشم انداز، سناریو و راهبرد گفتگوی بین نخبگانی کشورهای منطقه از اهداف مهم این اندیشکده است.

وی در ادامه از دیگر اهداف این اندیشکده به تهیه گزارش های پیش بینی و بولتن، مقابله با تخریب چهره جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف، توسعه همکاری های بین اندیشکده ای و موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی در کشورهای حوزه قفقاز و ترکیه اشاره کرد.

مدیر اندیشکده ترند در پایان گفت: علاقمندان به همکاری با این اندیشکده می توانند پژوهش های خود را به پست الکترونیکی info@trendthinktank.ir ارسال یا از طریق درگاه اینترنتی http://www.trendthinktank.ir با فعالیت های اندیشکده ترند آشنا شوند.

  • منبع خبر : شرح آنلاین