دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به تلاش برخی بازیگران فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای برای ایجاد اختلاف و بحران در منطقه قفقاز گفت: آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و رژیم صهیونیستی ‌اشتراتژی تغییرات سیاسی و ژئوپلیتیکی در ‌منطقه را دنبال می‌کنند.

سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در جریان بازدید دانشجویان دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه از مرزهای شمالغرب کشور اظهار داشت: به فضل و توفیق الهی به اتفاق دانشجویان دوره دکترای دانشگاه فرماندهی و ستاد سپاه بازدیدی از نوار مرزی شمال غرب کشور داشتیم.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با بیان اینکه مرزهای ایران و کشورهای همجوار در دامنه کوه آرارات و کنار رودخانه قره‌سو و رودخانه ارس، منطقه بورالان تا چشمه ثریا از پیچیده ترین مرزهای ایران محسوب می‌شوند افزود: آنچه را که بنده و دانشجویان در این منطقه مشاهده می‌کنیم اقتدار کامل نیروهای مرزبانی مان در تأمین امنیت پایدار مردمی است که نیروی انتظامی قهرمانمان به خوبی در منطقه مستقر است، پاسگاه‌های مرزی ما و همچنین قرارگاه عاشورای سپاه پاسداران امنیت این منطقه را به صورت پایدار تأمین کرده اند، به صورتی که دریک سال گذشته هیچ نوع ناامنی را در این منطقه وسیع شاهد نبودیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از مرز قره‌سو و بورالان تا انتهای این مرز که به آستارای ایران می‌رسد حدوداً ۷۶۸ کیلومتر مرز دارد، قسمتی از آن با جمهوری آذربایجان است، ۴۸ کیلومتر با ارمنستان است.

سردار صفوی تأکید کرد: جمهوری آذربایجان و ترکیه مکمل ژئوپلیتیک ایران هستند، مرزهای ایران و ترکیه در ۵۰۰ سال اخیر پس از جنگ چالدران در سال ۱۵۱۴ میلادی و ۹۲۰ هجری قمری میان سلطان سلیم عثمانی و شاه اسماعیل صفوی مرزهای امن و صلح بوده‌ است.

وی با اشاره به تلاش برخی بازیگران فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای برای ایجاد اختلاف و بحران در منطقه قفقاز خاطرنشان ساخت: نیروهای فرامنطقه‌ای به دنبال تغییرات و تحولاتی هستند که این تغییرات و تحولات هم به ضرر روسیه هم به ضرر ایران و کشورهای آذربایجان و ارمنستان است و امیدواریم با تفاهم و دیپلماسی فعال سیاسی، دفاعی و امنیتی ایران، روسیه، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان که کشورهای منطقه حساس و ژئوپلیتیکی قفقاز محسوب می‌شوند، بتوانند استراتژی آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و رژیم صهیونیستی را که به دنبال تغییرات سیاسی و ژئوپلیتیکی در این منطقه هستند با شکست مواجه کنند. البته ایران قدرتمند به تنهایی هم قادر به دفاع از منافع و امنیت ملی خود است.

وی افزود: به فضل الهی انقلاب اسلامی و نظام سیاسی قدرتمند ایران به رهبری حضرت امام (رضوان الله علیه) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) طی ۴۴ سال گذشته با رشادت نیروهای مسلح قدرتمند ایران توانسته‌اند از استقلال و تمامیت ارضی و منافع ملی ایران دفاع کنند.

بازدید ازدریاچه ارومیه و تلاشهای صورت گرفته برای احیای آن، بازدید از گمرک مرزی سرو، جلسه با استاندار آذربایجان غربی، مدیرکل اطلاعات استان آذربایجان غربی، فرماندهان قرارگاه حمزه سیدالشهداء علیه السلام و قرارگاه عاشورای سپاه، بازدید از گمرک مرزی بازرگان، قره کلیسا، یادمان شهدای جنگ چالدران و نقاط صفر مرزی در منطقه بورالان، چشمه ثریا، رودخانه قره سو، رود ارس و سدارس و گمرک جلفا از جمله برنامه‌های سفر سرلشکر صفوی و دانشجویان دوره دکتری دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه بوده است.

  • منبع خبر : تسنیم