روز گذشته (چهارشنبه) مسئولان ارشد دیپلماسی خارجی جمهوری های ارمنستان و آذربایجان با مسئولان ارشد و رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند.

روز گذشته «آرمن گریگوریان» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ارمنستان و «خلف خلف اف» دستیار رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در امور ویژه، طی دیدارهای جداگانه ای با دبیر شورای عالی امنیت ملی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران به تشریح آخرین وضعیت منطقه قفقاز و مسایل موجود بین جمهوری های ارمنستان و آذربایجان پرداختند.

در این دیدار «خلف خلف‌اف»، دستیار الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در امور ویژه در ملاقات با «علی‌اکبر احمدیان» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به سیاست جمهوری آذربایجان در حفظ آرامش و ثبات در منطقه و همچنین حل و فصل مسائل منطقه در چارچوب‌های منطقه‌ای بر گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

علی اکبر احمدیان در این دیدار با توجه به اهتمام ویژه جمهوری اسلامی ایران برای دور کردن منطقه از هرگونه ناامنی و بحران بر ضرورت تشریک مساعی کشورها برای ایجاد صلح و ثبات و امنیت پایدار از طریق گفتگو در قالب‌های منطقه‌ای تاکید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران در

 

مورد تعلق قره‌باغ به جمهوری آذربایجان، تصریح کرد: اقداماتی که موجبات ایجاد تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه را فراهم می‌کند، نظیر آنچه که در موضوع کریدور زنگزور دیگران مطرح می‌کنند، نه‌تنها کمکی به کشورهای این منطقه نخواهد کرد، بلکه سبب فراهم کردن زمینه‌ی مداخله نیروهای فرامنطقه ای شده، موجب ایجاد بحران‌های جدید در این حوزه راهبردی خواهد شد.

وی با تبیین خطراتی که این‌گونه اقدامات برای امنیت و ثبات منطقه دارد گفت: جمهوری اسلامی قاطعانه با هر طرحی که منجر به تغییر ژئوپلیتیک منطقه شود مخالف است.

در ادامه «خلف خلف‌اف» دستیار رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در امور ویژه در دیدار با دکتر رئیسی رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از موضع جمهوری اسلامی ایران و نیز نقش موثر رئیس جمهور ایران در حفظ روابط فی ما بین پس از واقعه رخ داده برای سفارت این کشور در تهران گفت: جمهوری آذربایجان و ایران ظرفیت‌های بزرگی برای تقویت و تعمیق روابط دوجانبه و منطقه‌ای دارند.

خلف‌اف جمهوری اسلامی ایران را کشور قدرتمند منطقه و همسایه و دوست کشورش خواند و خاطرنشان کرد: جمهوری آذربایجان نیز عمیقا معتقد است که مسائل منطقه باید با همکاری و گفتگو میان کشورهای منطقه حل و فصل شده و پای کشورهای دیگر نباید به منطقه باز شود.

وی گفت که جمهوری آذربایجان از هر گونه گفتگو بخصوص در قالب گفتگوهای ۳+۳ برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و نیز حل و فصل مسائل منطقه استقبال می‌کند.

 

دکتر سید ابراهیم رئیسی در دیدار آقای «خلف خلف‌اف» دستیار رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در امور ویژه، روابط دو کشور را متکی به اشتراکات فرهنگی و باورهای دینی تاریخی و عمیق توصیف و تصریح کرد: ایران و جمهوری آذربایجان ظرفیت‌های متنوع و متعددی دارند که مبادله آنها منافع دو کشور و دو ملت را تامین می‌کند.

رئیس جمهور، ارتقای سطح روابط میان تهران و باکو و مقابله با طرح‌هایی را که به منظور ایجاد اختلاف و اختلال در روابط دو کشور طراحی می‌شوند، ضروری دانست و با بیان اینکه حفظ و ارتقای ثبات در منطقه در گرو همکاری و هم‌افزایی کشورهای منطقه است، افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه قدرتمند جمهوری آذربایجان و ارمنستان، آمادگی کامل دارد تا به رفع اختلافات و مشکلات این دو کشور کمک کند.

دکتر رئیسی با تاکید بر اهمیت حفظ مرزها و ژئوپلتیک منطقه اظهار داشت: ایران از گفتگوهای منطقه‌ای در قالب ۳+۳ یا در هر شکل و قالب دیگری که بتواند به رفع مشکلات و باز کردن گره‌ها در روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان کمک کند، استقبال می‌کند. کشورهای منطقه ظرفیت حل مسائل منطقه را دارند و باز شدن پای کشورهای بیگانه به منطقه به هر بهانه‌ای به صلاح و منافع هیچ کدام از کشورهای منطقه نیست.

همچنین «آرمن گریگوریان» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ارمنستان نیز در دیداری جداگانه با رئیس جمهوری کشورمان پس از ارائه گزارشی از آخرین تحولات منطقه قفقاز به دکتر رئیسی، با بیان اینکه کشورش برای روابط با جمهوری اسلامی ایران ارزش و جایگاه خاصی قائل است، از حمایت ایران از لزوم احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای منطقه تقدیر و تشکر کرد.

گریگوریان با تاکید بر علاقمندی و آمادگی کشورش برای توسعه روابط و همکاری‌های جامع با جمهوری اسلامی ایران ابراز امیداوری کرد دو کشور شاهد جهش در روابط در سطوح مختلف باشند.

دکتر سید ابراهیم رئیسی در دیدار آقای «آرمن گریگوریان» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ارمنستان، روابط دو کشور را مبتنی بر پیوندهای تاریخی و برخوردار از امتیاز همسایگی و در حوزه‌های مختلف سازنده ارزیابی کرد.

رئیس جمهور ضمن اعلام مخالفت با حضور و دخالت بیگانگان در منطقه قفقاز، بر موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حل مسائل جمهوری آذربایجان و ارمنستان از طریق گفتگو تاکید کرد.

دکتر رئیسی با تاکید بر لزوم احترام به تمامیت ارضی کشورهای منطقه، هرگونه تغییرات ژئوپلتیک در قفقاز را غیرقابل قبول و مضر برای منافع کشورهای این منطقه دانست و با تاکید بر ضرورت حفظ حقوق و امنیت ارامنه منطقه قره‌باغ، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در جهت برقراری و حفظ صلح، ثبات و امنیت منطقه قفقاز تاکید کرد.

پیش از این دیدار سردار سرلشکر محمد باقری در دیدار آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان که به دعوت همتای خود به ایران سفر کرده بود، تاکید کرد: تحولات و روندهای امنیتی در قفقاز جنوبی بر امنیت منطقه تاثیرگذار است.

وی افزود: تداوم تنش در این منطقه به نفع دو کشور ارمنستان و آذربایجان و سایر کشورهای منطقه نیست و باید تلاش‌ها بر رفع این اختلافات و تنش‌ها متمرکز شود و جمهوری اسلامی ایران آمادگی کمک به رفع این تنش‌ها را دارد.

رییس ستادکل نیروهای مسلح ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای اعزام ناظر به مرزهای دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، گفت: ارتقاء توان دفاعی و توانمندی‌های نظامی هر کشوری نباید با اهداف و نیات تهاجمی همراه باشد.

سرلشکر باقری عنوان کرد: صلح و آرامش در منطقه به نفع همه کشورها است و امنیت در منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود و حضور نیروهای فرامنطقه‌ای مغایر با آرامش منطقه است.

وی با بیان اینکه هیچ دلیلی برای ایجاد بحران در منطقه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: تفرقه و ناآرامی سیاست‌های بیگانگان است و کشورهای منطقه باید با گفتگو مسائل و مشکلات خود را حل کنند.

رییس ستادکل نیروهای مسلح در مورد برگزاری رزمایش اخیر آمریکا در خاک ارمنستان اظهار داشت: حضور بازیگران جدید و خارج از منطقه به پیچیدگی و عدم ثبات می‌افزاید.