«نادر انتصار» معتقد است که سخنان ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل ملغمه ای از عوام فریبی, فحاشی و دروغگوئی بوده و جهان نباید انتظاری بجز قلدری و چاله میدانی حرف زدن از ترامپ داشته باشد. شرح آنلاین – مهر: «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا که برای ایراد سخنرانی سالانه خود در مجمع عمومی سازمان ملل […]

«نادر انتصار» معتقد است که سخنان ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل ملغمه ای از عوام فریبی, فحاشی و دروغگوئی بوده و جهان نباید انتظاری بجز قلدری و چاله میدانی حرف زدن از ترامپ داشته باشد.

شرح آنلاین – مهر: «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا که برای ایراد سخنرانی سالانه خود در مجمع عمومی سازمان ملل حضور یافته بود، در همان ابتدای سخنرانی خود با ارائه کارنامه‌ای از عملکرد اقتصادی  خود مدعی شد که دولت او طی کمتر از دو سال گذشته بیش از هر دولت دیگری در آمریکا دستاورد موفقیت آمیز در حوزه اقتصادی داشته است.

این سخنان ترامپ در همان ابتدای سخنرانی اش با واکنش تمسخر آمیز و خنده نمایندگان کشورها و دیپلمات‌های حاضر در مجمع عمومی روبرو شد و ترامپ نیز با قطع چند ثانیه‌ای سخنان خود به حاضران اعلام کرد که «اشکالی ندارد؛ انتظار چنین واکنشی را نداشتم».

ترامپ در ادامه سخنان خود علاوه بر مسائل اقتصادی آمریکا به دیگر موضوعات بین‌المللی از جمله مذاکرات کره شمالی، تحولات خاورمیانه و موضوع صلح فلسطین نیز اشاره کرد.

رییس جمهوری امریکا در پایان گفت: باید از استقلال خود پیش از هر چیزی حمایت کنیم؛ سپس راه های همکاری جدی را پیش روی خود می بینیم. بگذارید صلح و آزادی را به جای تحکم استوار سازیم.

در این ارتباط خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور « نادر انتصار» استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*سخنرانی ترامپ در سازمان ملل حاوی نکاتی در خصوص تقابل جدی وی با ایران بود. اظهارات او را چگونه ارزیابی می کنید؟

ترامپ همانگونه که از او انتظار داشتم در سازمان ملل سخنرانی کرد. ولی سخنان او ملغمه ای از عوام فریبی, فحاشی و دروغگوئی بود که باعث خنده و تمسخر حضار در مجمع عمومی سازمان ملل شد.  صحبتهای ترامپ در مورد ایران هم همان حرفهائی است که او همیشه در مورد ایران می زند.  ما نباید انتظاری بجز قلدری و چاله میدانی حرف زدن از ترامپ داشته باشیم.

*ترامپ در سخنرانی خود اعلام کرد مخالف جهانی شدن است چرا که جهانی شدن باعث سواری دادن مجانی امریکا شده است. چرا ترامپ با جهانی شدن که حتی برخی آنرا آمریکایی شدن می نامند مخالفت می کند؟

ترامپ در زمان انتخابات رئیس جمهوری و قبل از اینکه انتخاب بشود جهانی شدن را مورد انتقاد قرار داده بود و آن را باعث رکود اقتصادی و بیکاری در آمریکا معرفی می کرد.  برداشت ترامپ  از پدیده  جهانی شدن خیلی سطحی و پوپولیستی است. ولی ترامپ درک کرده بود که با مخالفت با جهانی شدن می تواند آرائی برای انتخاب شدنس بدست بیاورد. تمام تجارت شخصی خود ترامپ وابسته به اقتصاد جهانی است و بدون جهانی شدن خود ترامپ خسارات زیادی را متحمل خواهد شد. منظور ترامپ از جهانی شدن مورد قبول او نوعی  جهانی شدن است که آمریکا بر اقتصاد دنیا کنترل کامل و صد در صدی داشته باشد و خود ترامپ  به عنوان رئیس اقتصاد دنیا مورد قبول سایر کشورها شناخته شود. این نمونه ای از طرز تفکر ابر قلدری است که ترامپ و طرفدارانش از آن حمایت می کنند.

*ترامپ همچنین در سخنرانی خود اعلام کرد بودجه صلحبانی سازمان ملل را دیگر نخواهد داد. این موضوع چه آثاری بر روند صلح در نقاط مختلف جهان خواهد داشت؟

در این سالهای اخیر دولتهای آمریکا بودجه سازمان ملل را کم کرده اند. کاهش بیشتر و یا قطع کامل بودجه صلحبانی سازمان ملل این نهاد بین المللی را در یکی از مهمترین کارهائی که باید انجام بدهد در عمل عقیم خواهد کرد.

*ترامپ همچنین به سازمان اوپک تاخت و از متحدان خود در اوپک انتقاد کرد که قیمت نفت را بالا نگه می دارند. آیا این امر موجب تقابل ترامپ با متحدانی چون عربستان، امارات و … خواهد شد؟ 

چندین بار تا کنون ترامپ به متحدان عرب خود در اوپک حمله های لفظی کرده است و این حملات موجب تقابل ترامپ با متحدانی چون عربستان و  امارات نشده است چون آنها در موقعیتی نیستند که بخواهند یا بتوانند ترامپ را به چالش بطلبند. ترامپ بارها به این کشورها گوشزد کرده است که بدون پشتیبانی آمریکا رژیمهای آنها سقوط خواهند کرد و خود آنها هم بر این امر واقف هستند.