دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گرجستان ساعت ۸ صبح امروز ( چهارشنبه ) در سراسر این کشور آغاز شد .

شرح آنلاین – ایرنا: در این دور از انتخابات «سالومه زورابیشویلی» نامزد حزب حاکم ‘ رویای گرجستان ‘ و «گریگول واشادزه» نامزد اتحاد نیروهای مخالف دولت ، که بیشترین آرا را در دور اول کسب کرده اند ، رقابت می کنند.
بیش از سه میلیون و ۵۲۸ هزار نفر از شهروندان گرجستانی واجد شرایط رای دادن هستند و می توانند با حضور در سه هزار و ۷۰۳ حوزه انتخاباتی در سراسر این کشور و ۵۵ حوزه انتخاباتی در خارج از کشور به نامزد مورد نظر خود رای دهند .
به گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات روند اخذ رای شهروندان در حوزه های انتخاباتی در داخل کشور تا ساعت ۸ شب و در خارج از کشور تا ساعت ۱۲ شب ادامه خواهد یافت .
نزدیک به یک هزار نفر از نیروهای نظامی گرجستان مستقر در افغانستان در قالب ماموریت های بین المللی حفاظت صلح چند روز پیش در پای صندوق های انتخاباتی ایجاد شده در پایگاههای ‘ باگرام ‘ و ‘ مارمال’ در مزار شریف رای دادند .
همچنین بیش از ۴۸ هزار ناظر محلی و یک هزار و ۳۰۰ ناظر خارجی و نیز ۲ هزار و ۳۰۰ نماینده رسانه ای به چگونگی برگزاری این دور انتخابات ریاست جمهوری نظارت می کنند .
ایلیای دوم اسقف اعظم گرجستان چند روز قبل از آغاز انتخابات طی پیامی شهروندان این کشور را برای حضور فعال در این دور انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرد .
دور اول انتخابات ریاست جمهوری گرجستان ۶ مهر ماه با مشارکت ۲۵ نامزد انتخاباتی برگزار شد .
در این دور از انتخابات هیچ کدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور نتوانستند،یک باضافه ۵۰ درصد آرا را برای کسب پیروزی به دست آورند.
بر اساس نتایج نهایی اعلام شده از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات در دور اول انتخابات ریاست جمهوری زورابیشویلی ۳۸,۶۴ درصد و واشادزه ۳۷,۷۳ رای مردم را توانستند به دست آورند .
یکی از ویژگی های این دوره از انتخابات ریاست جمهوری گرجستان آن است که مردم این کشور برای آخرین بار برای انتخاب مستقیم رئیس جمهوری خود در پای صندوق های رای حاضر می شوند.
بر اساس تغییرات قانونی ایجاد شده ، دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری یعنی در سال ۲۰۲۴ میلادی، رئیس جمهوری گرجستان از سوی پارلمان انتخاب خواهد شد .
رئیس جمهوری این دور انتخابات ، به مدت شش سال عهده دار این مسئولیت خواهد بود. مدت ریاست جمهوری دوره های قبلی در گرجستان پنج سال بود .