مهمترین مشکل خرید هواپیمای پهن پیکر در مکانیسم پسابرجام آن هم در چارچوب خرید اقساطی این است که در صورت بازگشت تحریم ها به صورت موردی یا عمومی، عملا امکان انتقال وجه اقساط به ایرباس از بین می رود. خبر خرید ۳۰( یا ۶۰؟) هواپیمای بوئینگ مناسب برای پروازهای کوتاه برد، توسط  هواپیمایی آسمان یکی […]

مهمترین مشکل خرید هواپیمای پهن پیکر در مکانیسم پسابرجام آن هم در چارچوب خرید اقساطی این است که در صورت بازگشت تحریم ها به صورت موردی یا عمومی، عملا امکان انتقال وجه اقساط به ایرباس از بین می رود.

خبر خرید ۳۰( یا ۶۰؟) هواپیمای بوئینگ مناسب برای پروازهای کوتاه برد، توسط  هواپیمایی آسمان یکی از خبرهای خوب و با ارزش روز گذشته بود. این خرید به مراتب قابل دفاع تر و با نقاط ضعفی کمتر از خرید انجام شده از ایرباس است.

متاسفانه بخش اصلی ارزشی سبد خرید از ایرباس متعلق به هواپیماهای پهن پیکر بود. مهمترین مشکل خرید هواپیمای پهن پیکر در مکانیسم پسابرجام آن هم در چارچوب خرید اقساطی این است که در صورت بازگشت تحریم ها به صورت موردی یا عمومی، عملا امکان انتقال وجه اقساط به ایرباس از بین می رود و حقوقا قرارداد معلق شده، هواپیمای پهن پیکر در صورت سفر به خارج از ایران در معرض مصادره یا سایر مشکلات حقوقی قرار می گیرد. در واقع در صورت بازگشت تحریم ها حتی به صورت موردی، هواپیمای پهن پیکر فوق در آسمان ایران حبس می شود و به صورتی کاملا غیر اقتصادی باید از آن مثلا در خط تهران-اصفهان استفاده کنیم.

ممکن است کسانی بگویند بر مبنای  بخش پرسشهای متداول اوفک هر کالایی که انتقال آن به ایران تکمیل شده باشد، بعد از بازگشت تحریم ها مشکلی برای بازپرداخت اقساط نخواهد داشت. در پاسخ به این ادعا باید اشاره کرد به صریح بیان مسئول مستقیم پروژه خرید ایرباس، آقای دکتر کاشان، تا زمان پرداخت اخرین قسط هواپیما به نام یک spc ثبت شده در خارج از ایران خواهد بود و انتقال مالکیت هواپیما رخ نداده است. از این زاویه خرید ایرباس پهن پیکر به صورت اقساطی یکی از خطاهای استراتژیک دولت محترم است که روزی شدیدا عواقب ان را خواهیم چشید.

بدیهی است که درباره هواپیما، بازگشت تحریم ها ربطی به پاره شدن برجام ندارد و مجوز موردی اوفک برای خرید هواپیما آنقدر اگر و اما دارد  که بهانه های کافی برای بازگرداندن موردی تحریم در فرآیند خرید هواپیما را کاملا به اوفک می دهد.

از همین زاویه خرید هواپیمای کوچک( اصطلاحا بچه بوئینگ) که فقط برای پروازهای regionall کاربرد دارد بسیار صحیح و فکر شده است. در صورت بازگشت تحریم به صورت موردی یا کلی این نوع هواپیما کاملا ظرفیت استفاده در داخل آسمان ایران را دارد و این از نکات مهم این خرید از زاویه مالی تحریم هاست و جای خسته نباشید به مسئولان محترم شرکت آسمان دارد.

پی نوشت

خوب است بر عکس خرید ایرباس توسط هما، در این مورد از محرمانگی بیهوده پرهیز شود و دستکم یک فکت شیت از روند خرید در اختیار افکار عمومی قرار گیرد

* کاوه تقوی