شرح آنلاین - رئیس سابق شورای شهر تهران ترس زیاد دشمنان از بیانیه گام دوم انقلاب را مورد اشاره قرار داد و گفت: این بیانیه به قدری که لازم بود به آن پرداخته نشد، باید مطالعه کنیم و برای گام دوم برنامه‌ریزی کنیم.

مهدی چمران در جمع دانشجویان آموزش مبانی اندیشه اسلامی (خط امام) دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه شخصیت‌هایی که در صدر اسلام داریم که در کنار پیامبر جنگیدند و حتی جانباز شدند ولی در نهایت عاقبت بخیر نشدند، اظهار داشت: برخی از آنها مانند شمر و خوارج و… به جایی رسیدند که همواره مورد لعن قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه عمل بعد از ایمان مهم است افزود: اگر همه این آموزش‌ها را کسب کنیم ولی در جامعه عملیاتی نکنیم، به جایی نمی‌رسیم. شاعری که به دانشکده ادبیات برود و به تمام اشعار شعرا هم مسلط شود ولی خودش نتواند حتی یک بیت شعر بگوید به درد نمی‌خورد.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب، برجام را نمونه عینی در مصداق «عمل دیرهنگام» دانست و گفت: برخی باید شرایط فعلی را که بارها هشدار داده می‌شد، دوسال پیش درک می‌کردند که به موقع درک نکردند و کشور را دچار چالش کردند.

وی وقت شناسی جوانان در فتنه ۸۸ را یادآور شد و افزود: جوانان متدین در فتنه ۸۸ خوب فهمیدند و به میدان آمدند اما بعضی‌ها نیز با تأخیر چندماهه به میدان آمدند.

رئیس اسبق شورای شهر تهران با تاکید بر اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب، افزود: سال پیش جان بولتن به فرانسه سفر کرد و در نشست منافقین گفت که ایرانیان در روز ۲۲ بهمن جشن انقلابشان را نمی‌بینند، اما مقام معظم رهبری دقیقاً در جشن ۴۰ سالگی انقلاب، منشور ۴۰ سال دوم را تدوین و منتشر کردند که به نمادی برای عزت و اقتدار تبدیل شد.

چمران ترس زیاد دشمنان از این منشور را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: این بیانیه به قدری که لازم بود به آن پرداخته نشد. باید مطالعه کنیم و برای گام دوم برنامه ریزی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در اوایل هشت سال دفاع مقدس به خاطر کمبود و تحریم، ما در صنایع دفاعی و هوایی کشور، هواپیماهای دشمن شهرهای ایران را بمباران می‌کرد ابراز داشت: به خاطر ارتفاع زیاد هواپیما، ضد هوایی‌ها و اف ۱۴ های ما نمی‌توانستند انها را هدف قرار دهند و موشک‌های ما نمی‌توانست به حد ارتفاع هواپیمای دشمن برسد اما اکنون با تکیه بر توان داخلی موشک های دور برد و نقطه زن ساخته ایم که قدرت بازدارندگی ایران را به صورت چشمگیری افزایش داده است.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب ادامه داد: با بمباران می‌خواستند مردم را بر ضد حکومت بشورانند. چون صدام می‌گفت بیایید صلح کنیم؛ همان موقع نهضت آزادی می‌گفت عراق مسلمان است و طبق قرآن باید می‌رفتیم و صلح کنیم اما می‌دانستیم اگر می‌رفتیم و صلح می‌کردیم، همانند وضعیت کنونی صهیونیست‌ها در جولان بود و عراق هم سرزمین‌های ما را نگه می‌داشت.

وی با اشاره به اینکه وقتی ستاد جنگ‌های نامنظم شکل گرفت، ما در کارگاه، اولین موشک پرتابی را ساختیم و همانجا آزمایش کردیم افزود: البته برد آن کمتر از ده کیلومتر بود ونقطه زن نبود. از طرف دیگر، اولین پل چریکی را هم با تیوب و چوب و طناب ساختیم، موشک زیرآبی تولید کردیم و ثابت شد که ما می‌توانیم.

مهدی چمران در ادامه به شرح روایتی از شهید مصطفی چمران پرداخت و گفت: در زمانی که دکتر چمران وزیر دفاع بود، با مهندس آفریقایی به دفتر نخست وزیری آمد. به او گفتم آمریکا اعلام کرده که ما تحت تحریم نظامی هستیم. شهید چمران گفت الهی شکر، گفتم تحریم نظامی و… تانک و هلی کوپتر و…، دوباره گفت الهی شکر، با عصبانیت علت شکر کردنش را جویا شدم. او به من گفت «بخاطر اینکه هر چقدر به صنایع دفاع میگویم برویم بسازیم اینها خودشان را باور نمی‌کردند و میل به خرید آنها داشتند. حال که تحریم شدیم می‌رویم و می‌سازیم».

رییس سابق شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بر اثر خودباوری و تحریم‌ها، سال ۵۹ بدون اینکه زیر دریایی را دیده باشیم ساختیم و آزمایش کردیم، تصریح کرد: قبل از انقلاب برای فروش قطعات و تجهیزات نظامی از ما پول گرفتند اما به ما چیزی ندادند، شاه که در مقابل آمریکا باید دست به سینه می‌ایستاد، فکر می‌کردند کار ما تمام است اما اشتباه فکر کردند ما با قدرت و خودباوری پیش رفتیم و اکنون در مرزهای رژیم اشغالی هستیم.

منبع : تسنیم