پلیس ترکیه در عملیاتی علیه گروه موسوم به 'فتو' در 31 استان در سراسر این کشور، 40 نظامی را به اتهام طرفداری از فتح اله گولن رهبر این گروه بازداشت کرد.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرگزاری آناتولی در روز چهارشنبه، در این عملیات که به مرکزیت استان قونیه انجام شد، ۴۰ نظامی به اتهام عضویت در گروه فتو (گروه تروریستی فتح‌الله گولن) بازداشت شدند. عملیات برای دستگیری ۱۰ متهم دیگر ادامه دارد.

دولت آنکارا مدعی است که اقدام به کودتا در این کشور توسط طرفداران فتح اله گولن رهبر مخالفان دولت ترکیه و با دستور مستقیم وی، عملی شده است.

بر اساس این ادعا، گولن با تشکیل گروهی موسوم به ‘فتو’ و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶(۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۵) را سازماندهی کرده است.

بر این اساس، دولت آنکارا چند روز پس از کودتای نافرجام با تصویب قانون وضع فوق العاده، برخورد با عوامل کودتا و گروه گولن را آغاز کرد.

گولن که از سوی دولت ترکیه متهم اصلی کودتای نافرجام ۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۵ است، این اتهام را رد کرده است.

وی بیش از ۱۷ سال است که در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن بوده و استرداد او به ترکیه جزو خواسته های دولت اردوغان از دولت اوباما بود که با مخالفت دولت قبلی آمریکا مواجه شده و موجب تیره شدن روابط دو کشور شد.

مقامات ترکیه در دیدار با همتایان خود، دولت جدید آمریکا را نیز هنوز نتوانسته اند نسبت به اعاده و تحویل گولن متقاعد کنند و تاکنون هشت درخواست استرداد وی، با جواب منفی مقامات واشنگتن مواجه شده است.