رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وجود دولت پهن پیکر یکی از مشکلات بزرگ است که هزینه زیادی برای کشور دارد و این حجم گسترده دولت، منابع کشور را در خود هضم می‌کند.

به گزارش خبرنگار شرح آنلاین: علی لاریجانی امروز در نشست خبری به مناسبت روز مجلس با خبرنگاران داخلی و خارجی تصریح کرد: یکی از گامهای بزرگ در برنامه ششم این بوده که ۱۵ درصد دولت کوچک شود و این رویه دنبال می شود.

وی ادامه داد: نظام بودجه ریزی ما بسیار قدیمی است و حتماً باید بر اساس عملکرد باشد که توسط دیوان محاسبات و مرکز پژوهش ها در این زمینه طرحی را تنظیم شده و در کمیسیون بودجه در حال بررسی است.

وی با اشاره به دیگر معضلات دیگر کشور از جمله وضعیت نقدینگی گفت: مرکز پژوهش های مجلس در این زمینه ورود کرد و مجلس هم این اختیار را به دولت داد که برای مدیریت این نقدینگی، طرح های عمرانی نیمه تمام را واگذار کند.

وی ادامه داد: متاسفانه با گذشت سه سال هنوز حرکت مطلوبی در این زمینه صورت نگرفته است و اخیراً هم در شورای هماهنگی سه قوه بر ضرورت اجرای این مسئله تاکید شد.

لاریجانی با اشاره به چالش های دیگر کشور از جمله وضعیت بانک ها و موسسات مالی و اعتباری بود گفت: از سال ۹۴ مرکز پژوهش های مجلس هشدارهایی را در این زمینه داده اما جنس حل مشکلات بانکی صرفاً از راه تقنین قابل حل نیست و لازم است که دولت هم منابعی را در این زمینه هزینه کند.

وی به حل مشکلات ایجاد شده از سوی موسسات مالی و اعتباری ورشکسته چون کاسپین تاکید کرد و گفت: در این زمینه مشکلاتی به وجود آمد و چند میلیون نفر را درگیر کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساختار خاصی در هر سه قوه برای حل این موضوع ایجاد و تا حدودی این مشکلات برطرف شده است تصریح کرد: به دولت اختیار دادیم از یک سری منابع مشخص شده بدهی‌های صندوق های بازنشستگی را پرداخت کند اما متاسفانه در این زمینه هم هنوز اقدامات خوبی انجام نشده است.

وی تعداد قوانین مصوب در مجلس یازدهم در حدود ۱۲۸ قانون عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر تصویب این تعداد از قوانین برخی از قوانین هم اصلاح شده است و از جمله قوانین مهمی که در این دوره به تصویب رسید قانون اشتغال پایدار برای روستائیان بود که بر اساس آن تسهیلاتی با سود پائین برای کسانی که در روستاها سرمایه گذاری می کنند، تخصیص داده می شود تا جوانان در روستاها مجبور به مهاجرت نشوند.

علی لاریجانی اظهار داشت: قانون مدیریت مصرف سوخت، قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور، قانون استاندارد، قانون صدور چک، قانون حقوق کودکان و نوجوانان، قوانین بودجه سالانه، قانون ثبت اختراعات صنعتی، لایحه هوای پاک و لایحه خاک و همچنین قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، که سروصدای زیادی کرد، از دیگر قوانین مهمی است که به تصویب مجلس رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: قانون صندوق مکانیزه فروش، قانون ارزش افزوده و چند قانون مهم دیگر در کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار گرفته و به اتمام رسیده‌اند و به زودی در دستور کار مجلس قرار می گیرند.

 

   بررسی قانون تجارت در کمیسیون تخصصی با ۱۲۰۰ ماده به اتمام رسیده است

 

وی در خصوص قانون تجارت نیز گفت: بررسی قانون تجارت در کمیسیون تخصصی خود با ۱۲۰۰ ماده به اتمام رسیده است و بررسی آن در مجلس کار ساده ای نیست و اگر شورای نگهبان قبول می کرد که این قانون اصل ۸۵ شود و در کمیسیون بررسی گردد، بهتر بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برخی از مسائل کشور نیاز به قانونگذاری ندارد بلکه نیاز به فهم مشترک دارد گفت: مجلس حدود ۲۸ جلسه برای حل چالش های بزرگ کشور از جمله حل بحران آب، بررسی مشکلات فضای مجازی، وضعیت سرمایه گذاری و مشکلات آن، آسیب های اجتماعی، وضعیت بازار، موضوع ریزگردها، صندوق های بازنشستگی، وضعیت ارز و همچنین شرایط مناطق زلزله زده برگزار کرده است.

علی لاریجانی با بیان اینکه حل مشکل ریزگردها و آب نیازمند سرمایه گذاری است تصریح کرد: مجلس نمی‌تواند برای حل مشکلات کشور طرح هایی ارائه دهد که بار مالی داشته باشد، چون شورای نگهبان ایراد اصل ۷۵ می‌گیرد، لذا باید وفاقی بین دولت و مجلس ایجاد شود.

وی در خصوص لزوم بازنگری در قانون اساسی و تشکیل مجلس دوم گفت: در شرایط فعلی بررسی چنین موضوعی مناسب نیست چرا که چالش عمده کشور ما تحریم‌ها و مسائل اقتصادی است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه بن بستی در قانون اساسی وجود ندارد، افزود: می توان با تدبیر رهبری مسائل را حل کرد.

رئیس مجلس گفت: بررسی چنین پیشنهادی سه قوه را درگیر می کند و وقت مناسبی برای این کار نیست.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام، بحث‌هایی را مطرح کردند و اصرار داشتند که ایران از برجام خارج نشود تصریح کرد: تاکنون اروپایی ها خود اقدام عملی خاصی در این راستا انجام نداده‌اند.

علی لاریجانی با اشاره به اینکه البته اتحادیه اروپا تاکنون راهکارهایی را ارائه کرده‌اند که ما رصد می‌کنیم، افزود: در شورای هسته‌ای در این زمینه بحث‌های زیادی صورت گرفته است و از سوی دیگر، توافق هسته‌ای یک توافق بین‌المللی است و اتحادیه اروپا مُصِرانه بیان کردند که ما صد درصد می‌خواهیم که برجام بماند و پای این توافق هستیم اما متأسفانه از لحاظ اجرایی، مشکلاتی وجود دارد.

رئیس مجلس اظهار داشت: هنوز در حال مذاکره با اتحادیه اروپا هستیم و اگر مذاکره نهایی به نتیجه برسد، نسبت به آن عمل می‌شود اما در غیر این صورت تصمیم دیگری می‌گیریم.