متأسفانه با توجه به وجود شمار بسیار زیاد مجرمین جنسی در جوامع، مبحث کودک آزاری دیر زمانیست که در جامعه ی در حال رشد ایران، آمار رو به فزونی گرفته است.

به گزارش شرح آنلاین-پریسا قاسمی، وکیل پایه یک دادگستری، دکترای حقوق/حال با بررسی پرونده‌های جرائم جنسی قبل از انقلاب اعم از پرونده معروف به علی اصغر بروجردی ملقب به اصغر قاتل مورخ ۱۳۰۰ خورشیدی، که از سن ۱۰ سالگی با فروش تنقلات به دانش آموزان تعرض می‌نمود و در ۱۴ سالگی به علت تعرض جنسیکودک آزاری به ۹ سال زندان محکوم گردید و سپس در افغانستان و عراق به چندین فقره تعرض و قتل کودکان مبادرت کرد و پس از این جنایات در سن ۲۷ سالگی به ایران فرار نموده و در کاروانسرای رضاخان سکنی گزیده و همچنان به افعال مجرمانه تعرض و کشتار کودکان بی‌گناه، جهت فرار از قانون ادامه می‌داد تا اینکه توسط اداره نظمیه آن زمان دستگیر و در چهارشنبه ای مطابق با ششم تیرماه هزار و سیصد و سیزده حکم اعدام وی در میدان توپخانه تهران به اجرا درآمد.

در موارد مشابه بسیار زیادی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون مشاهده گردیده استاز این دست پرونده ها می‌توان به پرونده فجیع راننده سرویس مدرسه ابتدائی … اشاره نمود که فرد جنایتکار، به یکی از دختران مدرسه که هشت سال بیشتر سن نداشت قبل از رساندن به مدرسه با تهدید به وسیله چاقو و تهدید بر اینکه در صورت افشای این موضوع پدر و مادرش را نیز به قتل می‌رساند بارها مورد تعرض جنسی قرار داده بود، در حدی آسیب روانی وارده به قربانی جدی و جبران ناپذیر بود که حتی بعد از گذشت چندین ماه صرف نظر از آسیب‌های روانی دهشتناک و روان درمانی‌های عدیده، حاضر نبود که حتی لحظه‌ای در کنار برادر یا پدرش بماند.

خوشبختانه با توجه به فراگیر شدن فضای مجازی و اطلاع رسانی در مورد موضوعاتی که سابقاً اجتماع، تاب شنیدن آنها را نداشته و به نوعی جهت جلوگیری از تشویش اذهان عمومی و یا بر هم نخوردن نظم جامعه از انتشار اینگونه مطالب خودداری می‌گردید وضع به گونه‌ای دیگر رقم خورد و بررسی و ارائه آماری و تحقیق در این باب دیگر تابو قلمداد نمی‌گردد. چرا که روزی نیست از طریق فضای مجازی و یا مراکز اورژانس اجتماعی، آمار بسیار بالای مفقودی کودکان یا تعرض جنسی به قربانیان فارغ از جنسیت در بیمارستان‌ها را مشاهده نکنیم!!

کودک آزاری

برابر با تحقیقات گسترده بین‌المللی مجرمین جنسی علیه کودکان اغلب، اقوام درجه یک خانواده هستند. حال سئوالی که ذهن را درگیر می‌نماید آن است که نقش والدین در جلوگیری از سوء استفاده از کودک چگونه است؟

پدر و یا مادرانی که به دلیل مسائل شهرنشینی و مشغله بیش از حد کاری، فرزندان خود را به دست دیگران اعم از دائی یا عمو و غیره می‌سپارند و کودک بی‌دفاع بارها و بارها به انحاء مختلف مورد تعرض قرار می‌گیرد… مقصر کیست؟!

یا هنگامی که قربانی، خشونت جنسی را نزد افراد خانواده بازگو می‌کند و والدین به علت حفظ شئونات خانوادگی و یا مسئله‌ای به نام آبرو، سنت‌گرایی و علل دیگر… هیچ پرونده‌ای علیه مجرمین جنسی، حال از ارقاب یا بیگانه تشکیل نمی‌دهند، واقعاً نقش والدین در این آسیب روانی عظیم و جلوگیری از تکرار جرم چه می تواند باشد؟ چگونه راهکاری متناسب با این موضوع می‌توان پیدا نمود؟و پاسخ به این سوالات در حالی است که ؛ کودکی که مورد تعرض جنسی قرارمی گیرد دارای بالاترین سطح بی‌اعتمادی، خشم، تحقیر و آسیب جبران ناپذیر روانی تا انتهای عمر می‌شود. که این احساس با توجه به گزارش آماری تحقیقی تیم بین‌المللی، در برخی از موارد باعث بروز موفقیت و پیشرفت بسیار زیاد بانوان در آینده می‌شود ولی در اکثریت موارد آسیب روانی، احساس عدم اطمینان، اضطراب، ناامنی باقی می‌ماند.

دکتر سیدعلوی حسینی مقدم، طی آماری که از پایان دهه ۸۰ میلادی اداره جنائی آلمان برآورد و اعلام نموده که سالانه ۱۲۰ هزار تا ۱۵۰ هزار مورد سوء استفاده و تعرض به کودکان در کشور آلمان طی دهه ۸۰ سرشماری شده است و به نظر کارشناسان رقم موارد نامشخص که اعلام نمی‌شود در تمامی کشورهای جهان بیشتر از آمارهای رسمی و اعلامی است.

کودک آزاری

مجرمین و قربانیان در ۷۰ درصد موارد با یکدیگر آشنا و یا از خویشاوندان یکدیگر می‌باشند و مجرمین مطرح دیگر نیز شخصیت‌های مقتدری مانند معلمین، مربیان، کشیشان و… هستند. حال توجه فرمائید آثار فوق که صرفاً در آلمان گزارش شده است به چه تعدادی است؟!

اگر آمار واقعی آزار و سوء استفاده از کودکان در ایران در دسترس می‌بود تصور می‌کنید که با چه اعداد و آماری مواجه می‌شدیم؟!!!

آنچه در پایان مبحث قابل تأمل است که باید این واقعیت تلخ اجتماعی که نه صرفاً در جامعه ما بلکه در تمامی کشورها آمار بسیار بالا و مشکل جدی می‌باشد را بپذیریم و مقابله کنیم، باید بدانیم اگر فرزندت مورد آزار قرار گرفت برای ترمیم آسیب روانی و حمایت عاطفی از او می‌بایست شکایت طرح نمود. اگر فرزندت به هر نحوی مورد تعرض قرار گرفت در جهت جلوگیری از تکرار این عمل مجرمانه توسط مجرمین جنسی و بیماران روانی از این دست می‌بایست اقامه دعوی نمود، حتی علیه اقارب درجه اول!

آنچه باعث سستی بنیان خانواده می‌شود، سکوت در برابر جنایات وارده به کودکانی است که آینده سازان این مرز و بوم می‌باشند.