تبریز - دهمین و یازدهمین کارگاه آموزشی دو سالانه تذهیب های قرآنی با موضوعات اصول سایه روشن و نور در هنر گل و مرغ و اصول ترکیب بندی تذهیب در آثار کلاسیک تیموری و صفوی، با حضور سردار یوسف شاکری در محل سالن جلسات حوزه هنری استان برگزار شد.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از حوزه هنری آذربایجان شرقی، معاون امور زیربنایی سازمان پدافند غیر عامل کشور در این کارگاه آموزشی گفت: زبان هنر بسیار نافذ است و دنیا را زیزر و رو می کند.

سردار یوسف شاکری با بیان اینکه هنر حوزه لطیفی است و هنرمندان هم ظریف اند، ادامه داد: در حوزه هنر تذهیب که در طول تاریخ فراز و نشیبی های فراوان داشته است و برای خود مکتبی محسوب می شود، ظرافت خاصی نهفته است.

وی افزود: در آستانه تحولات بین المللی باید در مجموعه مفاهیم هنری تحولاتی را ایجاد کنیم چرا که جامعه بین الملل به سمت این تحولات می رود و ابزاری که تحولات را دامن می زند ابزار هنر است و ما نیز نباید از این قافله عقب بمانیم.

وی تصریح کرد: آستان قدس رضوی فعالیت هایی را آغاز کرده که در راستای همین رویکرد گفته شده است و در این رویکرد جدید آستان قدس در اثر تدبیرهای رهبری به فعالیت های هنری روی آورده است.

در ادامه کارگاه آموزشی دو سالانه تذهیب های قرآنی، رضا مهدوی از هنرمندان و از اساتید مکتب هنر رضوان در خصوص اصول سایه روشن و نور در هنر گل و مرغ به ارائه مطالبی پرداخت و گفت: کارگاه تذهیب های قرآنیده سال است که در پنج دوره دوسالانه برگزار می شود و امسال اولین دوسالانه است که در سطح کشور برگزار می شود.

مهدوی ادامه داد: تا کنون تمامی ورک شامها در مشهد برگزار شده و با توجه به اینکه در سایر استانها هم احساس نیاز می شد لذا در استانها هم این ورک شاپها دایر شد.

وی با بیان اینکه تبریز چهارمین شهری است که ورک شاپ دوسالانه تذهیب های قرآنی در آن برگزار می شود، گفت: قبل از این این ورک شاپ در شهرهای بوشهر، شیراز و ساری برگزار شده است.

وی با بیان اینکه تبریز سابقه زیادی در هنر دارد، گفت: در دوره های مغول و صفوی آثار فاخری در امر هنر در تبریز خلق شده است و الان نسل جدید هنرمندان در تبریز طلوع کرده و می کنند و دلیل انتخاب تبریز برای این دوسالانه نیز همین است.

مهدوی تصریح کرد: از هنرهای تصویری که با قرآن بسیار مانوس است، هنر گل و مرغ است و بعد هنر تذهیب که هر دو هم هدفی جز شانیت دادن به قرآن ندارند، چرا این هنر تزیینی برای قرآن ها بشمار می رود.

این استاد نگارگری افزود: این وظیفه هنرمندان است که آیات که کلام الهی را زیبا نشان دهند و از این طریق مخاطبین قرآن را افزایش می دهند.

مهدوی با بیان اینکه هنر زبان مشترک بین ملل است اظهار داشت: بنابرین باید از این زبان برای اشاعه فرهنگ قرآنی نهایت استفاده را بکنیم.

وی خاطر نشان کرد: هنر گل و مرغ امروزه از این نظر حائز اهمیت می باشد که هم در افزایش مخاطب قرآن نقش دارد و هم در زبان بین الملل قرآن را به جوامع بشری معرفی می نماید.