معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، پیش بینی سرویس رفت و آمد برای کارکنان را یکی از راهکارهای اصلی کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهری خواند و گفت: ما این کار را از مجموعه خودمان شروع کردیم و این باید برای سایر ادارات و ارگان‌ها یک نمونه باشد.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از شهریار، عده‌ای می‌گویند «این‌همه ماشین در شهر اضافی هست». درحالیکه خودشان همان‌هایی هستند که هرروز وقتی می‌روند اداره یا محل کارشان از خودروی شخصی استفاده می‌کنند.

عده کثیری از شهروندان در موضوع ترافیک، مدیریت شهری را مقصر می‌دانند که چرا زیرساخت‌های شهر برای روان‌سازی ترافیک فراهم نیست. اما مدیران شهری نیز معتقدند زیرساخت‌هایی که به فرهنگ ما وارد نشوند، به درد نمی‌خورند.

حالا اوضاع ترافیک در تبریز همین است که می‌بینیم و هرروز لمس می‌کنیم؛ سوال اصلی این است که چه باید کرد؟ این سوال را از مهدی یوسفی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری کلانشهر تبریز پرسیدیم و او گفت: «نمی‌توانم در یک جمله جواب شما را بدهم». همین باعث شد که دقایقی پای صحبت‌های معاون حمل و نقل شهرداری تبریز بنشینیم تا ببینیم ترافیک از کجا می‌آید و چگونه باید از شهر بیرونش کنیم. این گفتگوی مفصل را در ادامه می‌خوانید.

*دوست داریم موضوع ترافیک کلانشهر تبریز را شما برایمان توصیف کنید.

واقعیت این است که من فکر می‌کنم ترافیک به همه‌چیز ربط دارد. یعنی نمی‌توانیم در به وجود آمدن ترافیک چیزهای مختلف را از هم تفکیک کنیم. هرکس و هرچیز می‌تواند به سهم خودش در افزایش و کاهش میزان ترافیک موثر باشد.

زیرساخت‌ها، امکانات، تجهیزات و در کنار این‌ها فرهنگ؛ اگر بخواهیم ترافیک شهر را روان کنیم، باید همه این اجزا را با همدیگر ببینیم و روی تک‌تک‌شان تمرکز داشته باشیم.

*بنظر شما بهتر است از کجا شروع کنیم؟ فرهنگ یا زیرساخت‌ها؟

اولین بحث فرهنگ است. وقتی از روان‌سازی ترافیک صحبت می کنیم، اولین چیزی که به ذهن می‌آید بحث فرهنگ است. چراکه ما می‌بینیم در یک خیابان عریض هم که از تمامی امکانات برخوردار است، باز ترافیکی سنگین وجود دارد. این ترافیک از فرهنگ ناشی می‌شود؛ زیرا شهروندان خودروهایشان را دوبله و سوبله پارک می‌کنند، در ایستگاه تاکسی و اتوبوس خودروی شخصی پارک می‌کنند، در پشت فرمان با تلفن همراه صحبت می‌کنند و باید توجه داشته باشیم که همه این‌ها دخیل هستند.

*کمی بحث را جزئی‌تر بکنیم؛ مشخصا مهم‌ترین مشکل فرهنگی ما در حوزه ترافیک چیست؟

ما متاسفانه هنوز از فرهنگ تک‌سرنشینی فارغ نشده‌ایم و همین مهم‌ترین عامل به وجود آمدن ترافیک‌های سنگین در شهر است. معتقدم باید ادارات و و مجموعه‌های مختلف برای کارکنانشان سرویس ایاب و ذهاب در نظر بگیرند. ما استارت این کار را از مجموعه خودمان که معاونت حمل و نقل است شروع کردیم و این باید برای سایر ادارات و ارگان‌ها یک نمونه باشد. این خواسته ما از ادارات است که برای سرویس کارکنان از این پس بودجه در نظر بگیرند.

توجه داشته باشید که ما در تبریز ۶۰۰کیلومتر معبر داریم و این برای شهری با مساحت ۲۵۰کیلومتر مربع کم نیست بلکه تعداد خودروهای ما زیاد است و در کنار این روزانه سفرهای زیادی با خوردو انجام می‌دهیم. برای مثال شهروندی از ولیعصر به بازار می‌آید برای خرید درحالی که اگر هرمنطقه برای خود کاربری‌های مناسب و مورد نیاز داشته باشد، نیازهای شهروندان برطرف می‌شود. واقعیت این است که ما بسترهای خوبی برای حمل و نقل عمومی داریم اما برای استفاده از این‌ها باید فرهنگ لازم را داشته باشیم.

*شما وضعیت حمل و نقل عمومی تبریز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما در واقع منتظر هستیم که تراموا راه بیفتد و اگر این اتفاق رخ ندهد، به فکر آن هستیم که خط ویژه تازه‌ای برای بی‌آرتی تعریف کنیم که مسیر آن شمال تبریز به جنوب و جنوب به شمال خواهد بود و بی‌آرتی‌های ما در دو نقطه به هم متصل خواهند شد که یکی چهارراه آبرسان و دیگری نصف‌راه است. همچنین ما منتظر هستیم که قطار شهری راه‌اندازی شود و خط یک آن تکمیل شود.

*فکر می‌کنید اولویت ما در حمل و نقل عمومی باید چه باشد؟

اولویت در واقع راه‌اندازی مترو است اما در کنار آن شدیدا پیگیر تعریف کردن وسیله‌ای مابین ون و اوتوبوس شبیه مینی‌بوس هستیم که برخی از مسیرها را پوشش بدهند اما همانطور که گفتم باید پیش از راه‌اندازی آن، فرهنگ استفاده رایج شود چراکه بخش خصوصی به دنبال سودآوری از این طریق است.

*برای حمل و نقل پاک هم برنامه‌ای دارید؟

بله اخیرا خودروهای برقی در مجموعه عون‌ابن‌علی و پیاده‌راه تربیت راه‌اندازی کرده‌ایم که مردم بسیار راضی هستند چراکه نه صدا دارد و نه آلودگی هوا. در کنار این، برنامه ویژه‌ای برای دوچرخه‌سواری داریم. امیدوارم تا آخر سال بتوانیم بزرگ‌ترین سامانه دوچرخه کشور را در تبریز بهره‌برداری کنیم که در مراحل آخر قرار دارد. با این سامانه مکانیکی شهروندان می‌توانند در ایستگاه‌های مختلف با یک کارت هوشمند دوچرخه به امانت بگیرند و در هر ایستگاه دیگری بازگردانند. به دلیل همواری سطح زمین در مرکز شهر، می‌توانیم از دوچرخه‌سواری جواب خوبی بگیریم.

*وضعیت تجهیزات ترافیکی شهرمان چگونه است؟

واقعیت این است که یکی از عوامل مهم در روان‌سازی ترافیک، بحث تجهیزات فیزیکی در سطح خیابان‌ها و معابر است که از جمله آن‌ها می‌توان به تابلوهای علائم رانندگی، سرعت‌گاه‌ها، چراغ‌های راهنمایی و… اشاره کرد.

تابلوهایی که اخیرا در سطح شهر نصب شده‌اند با در نظر گرفتن استانداردها و شاخصه‌های بین‌المللی به مناسبت «تبریز۲۰۱۸» نصب شده‌اند که به زبان انگلیسی و بین‌المللی هستند. حتی رنگ تابلوها هم از هویت و ماهیت مکان خبر می‌دهند. همچنین تابلوها مبتنی بر حمل و نقل پاک هستند و نشان می‌دهند که یک مسیر را با دوچرخه یا پیاده در چند دقیقه می‌توان پیمود.

*حرف آخر…

یکی از نیازهای امروز شهرمان راه‌اندازی و توسعه سیستم‌های هوشمند در تقاطع‌هاست که از طرفی باعث کاهش ترافیک و از طرفی دیگر عامل کاهش تصادف‌ها به شمار می‌آید.

برای توسعه تقاطع‌های هوشمند تجهیزات لازم را خریداری کرده‌ایم و فقظ منتظر فرصتی مناسب برای اجرای آن هستیم. با توجه به گرمای هوا و قرار گرفتن در فصل گردشگری نمی‌خواهیم شهروندان و مسافران‌مان را اذیت کنیم و اجرای سیستم‌های هوشمند را به زمان مناسب‌تری موکول کرده‌ایم.

وقتی به مردم توصیه می‌کنیم که حتما بین خطوط خودروهایشان را برانند، باید خط‌کشی‌ها را به شکلی صحیح انجام دهیم و از اواخر سال ۹۵ خط‌کشی خیابان‌ها را آغاز کرده‌ایم و خط‌کشی‌های جدیدمان را هم تا چندماه آینده از سرمی‌گیریم و از شهروندان تقاضا داریم که ما را تحمل کنند چراکه تنها دغدغه‌مان راحتی آن‌هاست.