شرایط فعلی اقتصاد ما برآیند خیلی از سیاست‌هایی است که در طول سالیان گذشته اخذ شده و تنها یک سیاست اشتباه منشأ معضلات کنونی نیست.

به گزارش شرح آنلاین – سیدجواد مرتضوی ، دکترای مدیریت/ تمام سیاست‌های غلط سیاستگذاران اکنون در حال بروز خود در ظرف اقتصاد است و نمی‌شود یک عامل را مشخص کرد بخش‌های مختلفی از روابط خارجی گرفته تا سیاست‌های داخلی را در برمی‌گیرد ازجمله سیاست‌های انحصارگرایانه دولت و نقشی که به آن در اقتصاد داده شده است. این موضوع را در تجربه کشورهای موفق به هیچ عنوان نمی‌توان دید. اینکه بخش خصوصی و فعالان بازار را کنار بگذارند و دولت جای آنها بنشیند.

اما برای مشخص کردن مشکل حاد اقتصاد ایران و راه حل آن باید زمان را نیز در نظر گرفت. اینکه می‌خواهیم مشکلات قابل حل در کوتاه‌مدت را بررسی کنیم یا مشکلات قابل رفع در بلندمدت. لذا افق زمانی اهمیت ویژه‌ای در بررسی این موضوع دارد.

اگر روی کل اقتصاد بحث باشد، بزرگ‌ترین مشکل اقتصاد ما این است که توانایی تولید ثروت را ندارد. یعنی نمی‌توانیم در این اقتصاد، از عوامل تولیدی که در اختیار داریم، درست و بجا استفاده کنیم تا ثروت جدید ایجاد شود.

تا زمانی که این افزایش ثروت را نداشته باشیم، تقریباً مشکلات بنیادی اقتصاد نیز نه تنها قابل حل نیست بلکه هر روز بیشتر هم می‌شود. مهم تر آن که اقتصاد ایران به هدف غایی خود یعنی ایجاد رفاه اجتماعی نخواهد رسید. هدفی که در هر اقتصادی یک اصل و دستاورد نهایی است. لذا بالاترین مشکل اقتصاد ایران بحث نتوانستن ثروت آفرینی است.

برای حل مشکلات، نوع نگاه تصمیم‌سازان کشور نباید ساده انگارانه باشد. اینکه بگوییم مشکلی پیش آمده، باید حل شود و در کوتاه‌مدت قابل حل است، فقط یک شعار خواهد بود.

دامنه مشکلات اقتصاد ایران آن قدر وسیع است که ذکر آن و راه‌حل‌هایش در یک یا دو صفحه هم نمی‌گنجد. اما آنچه که به‌صورت کلی به نظر می‌آید، این است که ما باید یک بازنگری در رفتار مدیریتی کشور داشته باشیم و ببینیم که این مشکلات را چگونه می‌توانیم حل کنیم و نقش بیشتری به بخش خصوصی بدهیم.

فراموش نشود آنجایی که دولت دخالت می‌کند، باید کارایی داشته باشد، وگرنه حضورش در آن بخش لازم نیست و باید آن قسمت به فعالان اقتصادی سپرده شود.

اما درباره این که چه اتفاق‌هایی در ماه‌های آتی برای اقتصاد ایران خواهد افتاد، علائم خوبی دریافت نمی‌شود. با این حال باید امیدوار بود و ما نیز امیدواریم که علائم درست نباشد. شرایط بهتر خواهد شد اگر مسئولان به توصیه‌ها گوش کنند و در سیاست‌ها تجدید نظر کنند.