برایش خون ها داده اند، سرها پیش پایش به کرنش خم شده است، در برابرش هر که باشی باید زانوی ادب بر زمین بزنی و وفاداریت را به آن اعلام کنی. وقتی در اوج اهتزاز قرار می گیرد تو را مغرور می کند و مفتخر می شوی به بودن در زیر سایه اش.

به گزارش خبرنگار شرح آنلاین، سخن از پرچم است، نمادی برای اعلام تفاوت ها و هویت ها که می تواند به عنوان نشانی از یک جغرافیا، مذهب، قومیت یا گروه مورد استفاده قرار بگیرد.

پرچم را در ایران بیرق، لوا، علم، رایت یا درفش هم گفته اند اما بی شک در بین همه مردم ایران پرچم یعنی سه رنگ سبز و سفید و سرخ. نمادی از عزت، شرف، اقتدار، تاریخ و فرهنگ و در یک کلام هویت هر ایرانی. عمرش به قدمت هزاران سال تاریخ قد می دهد و عمودش به خون مردان و زنان کشورمان سیراب شده تا در اهتزاز باشد. کسی نیست که از مرگ در راه سرافرازی پرچم کشورش ابایی داشته باشد، هر ملتی فدایی پرچم خود است و توهین به پرچم یعنی توهین به آن ملت.

اما قصه پر غصه ما از جایی دیگر است. پرچم ایران را که دست برخی از مردم می دهیم وارونه اش می گیرند و این یعنی آن که هنوز برخی از مردممان ترتیب رنگ های پرچم ملی کشورمان را نمی شناسند، پرچم برایشان چیزی شبیه چراغ راهنمایی است یعنی قرمز نارنجی و سبز.

چند وقت پیش شهروندی را دیدم که با پرچم پاره پاره ای در حال تمیز کردن ماشینش بود. وقتی اعتراضم را شنید گفت: ای بابا تو این مملکت به همه چیز گیر می دهید پارچه است دیگر…. من دیگر جوابی نداشتم سطح آگاهی این شهروند همین است و بس.

کار به همین طبقه از جامعه کشورمان محدود نمی شود و اشتباهات فاحش را حتی در کار معدود رسانه های جمعی هم می بینیم همین چند وقت پیش بود که خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا پرچم را وارونه در عکس خبری اش استفاده کرده بود.

پرچم

از این هم می گذریم، مسئولان کشوری مان هم در کار پرچم شگفت زده مان می کنند. اقدام استاندار سابق سیستان و بلوچستان در فاتحه بر سر مزار شهید مدافع حرم و قدم گذاشتن بر روی پرچم کشورمان یا بی توجهی اش به وارونگی پرچم کشورمان در دیدار با استاندار ایالت بلوچستان پاکستان از نمونه های این بی توجهی و بی حرمتی به هویت ملی ایرانیان است.

پرچم

پرچم

از سطح این مسئول که بالاتر برویم کارنامه رئیس جمهور پیشین ما هم در این امر درخشان است. تحریف شکل کلمات پرچم در سفرش به ویتنام یا تغییر رنگ آن از سبز به آبی در نشست خبری یا تصویر پرچم کشورمان در پشت سر معاون اول رئیس جمهور دولت نهم که متفاوت از پرچم ملی کشورمان بود یا اقدام آلمانی ها در سال ۹۰ با وارونه نصب کردن پرچم ایران در سفر پاپ به شهر فرایبورگ همه و همه مواردی هستند که هر ایرانی را انگشت به دهان می کند.

پرچم

پرچم

پرچم

کشورهای مختلف برای حفظ حرمت پرچم و سرود ملی خود قوانین خاصی دارند که نشان از جایگاه نماد ملی آنهاست. در آلمان اگر کسی به پرچم فدرال آلمان آسیب برساند و یا به آن توهین کند با مجازات حبس به مدت ۵ سال روبرو خواهد شد.

بر اساس قوانین یونان، هر کسی به نمادهای ملی از جمله پرچم و سرود ملی بی احترامی کند با مجازات ۲ سال زندان و جریمه نقدی روبرو خواهد شد. بر اساس قوانین این کشور، اگر کسی به پرچم و سرود ملی یک کشور بیگانه در یونان توهین کند، بنا به‌درخواست دولت همان کشور، فرد مورد نظر ممکن است با مجازات حبس شش ماهه و یا جریمه نقدی مواجه شود.

پاسخ بی احترامی به پرچم ترکیه گلوله است

به کشورهای همسایه خودمان سری می زنیم. پرچم در ترکیه نمادی است که هر کسی جرئت اهمال کاری درباره آن را ندارد. چندی پیش در آشوب های دیاربکر فردی از معترضان پرچم این کشور را پایین کشیده و قصد آتش زدن ان را داشت. فردی از افراد پلیس محلی در وسط معرکه اغتشاش و آشوب که حق استفاده از سلاح گرم در ان وجود ندارد با تیر مستقیم این شهروند کرد ترکیه را از پا در آورد. آشوب های محلی بالا گرفت و فردای آن روز رجب طیب اردوغان در تلویزون رسمی این کشور با اهدای نشان لیاقت به افسر پلیس پاسخ هر نوع بی احترامی به پرچم این کشور را گلوله عنوان کرد.

پرچم

در مورد دیگر که دانش آموزی از دیار بکر پرچم ترکیه را در جریان  تشییع جنازه فردی که در منطقه “لیس” در نزدیکی دیاربکر کشته شده بود پایین کشید رییس ستاد کل ارتش ترکیه با صدور بیانیه‌ تندی گفت: ما شدیدا حمله به پرچم ترکیه را محکوم می‌کنیم. نماد کشور ترکیه و استقلال‌ ما که خون شهیدان برای آن‌ ریخته شده است، توسط فردی که هیچ ارزشی ندارد، مورد بی احترامی قرار گرفت. ما به اطلاع مردم می‌رسانیم که فرد خاطی را تحت پیگرد قرار داده و محاکمه خواهیم کرد.

رجب طیب اردوغان هم در این باره گفت: این که گفته می‌شود یک بچه معترض این اقدام را انجام داده ما را نگران نمی‌کند، او نیز همانند کسانی که او را به آنجا فرستادند، بهای کارش را می‌پردازد. ما به این دلیل که او کودک است، ساکت نمی‌مانیم.

داشتن میدان پرچم یکی دیگر از اقدامات کشورهای جهان برای نشان دادن جایگاه هویت ملی شان به دیگران است. شهرهای مرزی نمونه بارز این اقدامات هستند. در مرز جلفا با جمهوری خود مختار نخجوان اهتزاز پرچم کشور دوست و همسایه با بهترین پارچه و بهترین جانمایی شهری قابل مشاهده است اما در این سوی مرزها و خاک کشورمان پرچمی خسته و دود گرفته هر از چندگاهی مورد عنایت مسئولان قرار می گیرد و تعویض می شود. در کشور مقابل این کار هر دو هفته یک بار با تشریفات رسمی تعویض پرچم در حال انجام است.

پرچم

سطح شهرهایمان پر از پرچم های رنگ و رو رفته و پاره پاره است، انگار پرچممان در این کشور هم باید خودش جور حفظ وجهه اش را بکشد.

مسئولان استانداری آذربایجان شرقی می گویند کار تشریفات پرچم بر عهده واحد روابط عمومی و امور بین الملل هر مجموعه دولتی است و اگر بی احترامی ای به نماد ملی کشور صورت بگیرد فرماندار آن شهرستان باید پاسخگو باشد.

پرچم

اما این فرهنگ باید از کجا در وجود این ملت نهادینه شود. یقینا آموزش و پرورش پایه تربیتی هر نظام حکومتی است و همه مان برگزاری صبحگاه مشترک و ادای احترام به پرچم و خواندن سرود ملی را به یاد داریم. اما با این همه متاسفانه در برخی مدارس میل پرچم خالی از پرچم است یا حال پرچم باز نامساعد.

اجتماعات ملی هم مزید بر علت شده اند. مراسم یوم الله ۲۲ بهمن یا روز ۱۳ آبان نمونه ای از بسترهای بی توجهی به نماد ملی کشورمان است! تعجب نکنید. اگر علتش را بپرسید می گویم تمام پرچم های کاغذی و پوسترهای حاوی تصاویر پرچم بعد از راهپیمایی ها در کجا هستند؟ پاسخ را خودتان می دانید کف خیابان و سطل زباله. واقعا برای این آشفتگی کسی پاسخگو نیست؟

استفاده از پرچم های غیر استاندارد در سطح شهرها چندی پیش صدای سید یونس حسینی عالمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران را هم در آورد.

وی در نشستی خبری گفت: جایگاه پرچم هر کشور به عنوان نماد تجسم هویت ملی، انسجام اجتماعی و نشانه شناخت هر کشوری در  جهان با این نماد مهم است. با توجه به اینکه اخیراً در طراحی، دوخت و نصب پرچم جمهوری اسلامی در نقاط مختلف شهری و به ویژه از سوی شهرداری ها، استاندارد‌های ابلاغی قانونی در موارد بسیاری رعایت نشده و شاهد پرچم‌ های بسیاری با اشکال مختلف و بر خلاف ضوابط استاندارد می‌باشیم ضرورت دارد در رعایت زیبایی، آراستگی و نصب در موقعیت برتر از سایر پرچم ها، پرچم نهاد ها، ادارات اهتمام لازم صورت گیرد.

حسینی عالمی، به کلیه دادستان‌ های عمومی و انقلاب مازندران تاکید کرد: با توجه به ماده ۲۷ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، با اعطای مهلت ۲۰ روزه به کلیه ادارات، نهاد‌ها و سازمان‌ها به ویژه شهرداری‌های تابعه درخصوص تعویض و همچنین رعایت و نصب پرچم‌های مطابق با استاندارد اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اداره صنعت معدن و تجارت و اتاق اصناف متبوع باید بر نحوه فروش پرچم و توزیع آن در کلیه فروشگاه‌ های نظارت کامل داشته باشند، گفت: افرادی که اقدام به فروش یا تولید پرچم غیر استاندارد می‌ کنند نسبت به توقف توزیع و مرجوع نمودن پرچم‌ های غیر استاندارد با نظارت ویژه بر رعایت ضوابط و قوانین موضوع مزبور اقدام و نتیجه پس از مهلت مقرر با هماهنگی دادستان‌ های هر شهرستان، در گزارشی جامع و مستند به این مرجع اعلام نمایند.

صحبت از فروش پرچم شد و بحث اینجا باز جالب تر می شود. تا حالا برای خرید پرچم به مغازه های فروش محصولات فرهنگی مراجعه کرده اید؟ من رفته ام و برای خرید پرچم جهت نصب در اماکن عمومی اقدام کرده ام. مغازه دار طاقه پارچه پرچم را مثل متقال جهاز مادرش روی میز مغازه باز کرد و سه عدد پرچم از آن برید و به من داد. پرچم های سلاخی شده را که در دستم گرفتم تعداد الله اکبرها را شمردم. باید ۱۱ تا بالا و ۱۱ تا پایین می بود اما طرف پرچم را جوری قیچی کرده بود که ۱۰ الله اکبر نصیبم شده بود. وقتی اعتراض کردم و بحث بالا گرفت چاره ای در پذیرش منطق بی منطق صاحب مغازه نداشتم و آنها را خریدم. چون اگر نمی خریدم سر از سطل آشغال در می آوردند یا در جایی دیگر به شکلی نامناسب استفاده می شدند.

پرچم

اما شکل فروش پرچم در کشوری مثل ترکیه چگونه است؟ بسته بندی شکیل و با ارزش برای آن چه هویت یک ملت را بر دوش می کشد.

قضیه را بیشتر جلو می بریم. کاربرد پرچم در فیلم های کشورمان به چه میزان است. در همین فیلم های دفاع مقدس هم، نه که نیست بلکه حضورش کمرنگ است به عبارتی حاجی در متن است و پرچم در حاشیه.

الغرض نظارت بر حفظ حرمت و احترام پرچم ملی کشورمان امری است که نباید به این سادگی از کنار آن گذشت. در تهیه این گزارش هیچ مقام مسئولی در استانداری آذربایجان شرقی وظیفه نظارت این مجموعه دولتی بر اجرای تشریفات پرچم در سطح عمومی و دولتی استان بر عهده نگرفت یا بهتر بگویم همگی اظهار بی اطلاعی کردند. تنها سخن عزیزان این بود که سوژه شما بدیع و بی نظیر است و حتما جناب استاندار را در جریان امر بگذارید اما لطفا نامی از ما برده نشود. حال سوال ما این است آیا پرچم مقدس کشورمان در این استان خادمی دارد یا نه؟!

در پایان گزارش را با شعری از جواد جعفری نسب در مدح پرچم که در حضور مقام معظم رهبری در سال جاری قرائت کرده به پایان می بریم.

این پرچمی که در همه دوران سر آمد است / از انقلاب کاوه ی آهنگر آمده ست

از گرگ و میش مبهم اسطوره های دور / از روشنِ حماسه ی این کشور آمده ست

در دست های رستم دستان در اهتزاز / بر شانه ی سیاوَش از آتش در آمده ست

با سرخِ لعل و سبزِ زمرّد، سپید دُر / در جلوه زار عشق به صد زیور آمده ست

خون دل از خیانت تاریخ، خورده است / از خاک و خون و خنجر و خاکسترآمده ست

از آتش تو نیست هراسش که بارها / ققنوس وار از دل آتش برآمده ست

در موج خیز حادثه افتاده است و باز / خیزان به رزم معرکه ای دیگر آمده ست

تنها نه با مَوالی مختار بوده است / هر جای در حمایت حق با سر آمده ست

با سربدارها به سرِ دار رفته است / چنگیز در برابر او مضطر آمده ست

گاهی برای قوّت قلب رییس علی / در رزمگاه دشمن افسونگر آمده ست

گاهی انیس جنگلیان بوده است و گاه / مشروطه خواه را علمِ لشگر آمده ست

حبل المتین وحدت مستضعفان شده ست / آیینه دار هیمنه ی رهبر آمده ست

در جبهه تیر و ترکش خمپاره خورده است / شب زنده دار خلوت همسنگر آمده ست

گاهی شده ست زینت تابوت لاله ای / با عطرو بوی دسته گلی پَر پَر آمده ست

چون پرچمی که در کف سردار کربلاست / گاهی مدافع حرم حیدر آمده ست

زخم سنان دشمن و زخم زبان دوست / از هر طرف به پیکر او خنجر آمده ست

با این همه همیشه سرافراز و ماندگار / در اهتزاز بر سر این کشور آمده ست

گزارش از: رامین فرهودی

 

  • نویسنده : رامین فرهودی
  • منبع خبر : شرح آنلاین