مدیر گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی تبریز، آگاه سازی، آموزش و مطلبه گری را از مهمترین وظایف سازمان های مردم نهاد عنوان کرد.

به گزارش شرح آنلاین، دکتر مهستی علیزاده در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به ضرورت وجود ان جی او ها در جوامع و اهمیت آنها در نظام سلامت گفت: ان جی او ها سازمان های غیر انتفاعی، غیرتجاری و غیر دولتی هستند که اهداف آنها ارتقای جامعه و نظام سلامت است به طوری که به صورت اثر بخش و کارآمد فعالیت هایی را که از طریق نهادهای دولتی اقدام آنها امکان پذیر نیست را انجام می دهند.

وی در ادامه افزود: ارتقای سلامت، کاهش فقر، گسترش صلح و جلب مشارکت مردمی در حوزه های مختلف شاکله فعالیت های سازمان های مردم نهاد در تمام دنیاست و بیش از نیم قرن در خصوص ان جی او ها مطالعه انجام شده و هر روز بیش از گذشته بر ضرورت حضورشان و تاثیرگذاری آنها معترف هستند.

مدیر اداره مولفه های اجتماعی سلامت معاونت دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر اینکه اسازمان های مردم نهاد صرفا کارشان تامین دارو نیست، اظهار داشت: ان جی او ها آگاه سازی جامعه، آشنایی افراد با حقوق خود در جامعه در حوزه هایی همچون سلامت، حمایت طلبی از سطوح مختلف جامعه و مردم برای مردم و اموزش مطالبه گری را در اولویت فعالیت های خود دارند.

دکتر علیزاده در عین حال تصریح کرد: دولت ها بدون مشارکت این نهادهای مردمی نمی توانند در رسیدن اهداف و چشم اندازهای خود در حوزه سلامت موفق عمل کنند و این درحالیست کشورهایی که نظام سلامت موفقی دارند از مشارکت مردمی خوبی در سازمانهای مردم نهاد بهره می برند.

رئیس هیئت مدیره موسسه تسکین همچنین یاداور شد: با پیشرفت علم پزشکی عمر بیماران مبتلا به سرطان افزایش یافته و همچون افراد عادی است و این درحالیست که نقش سازمانهای مردم نهاد در این راستا با حمایت های مادی و معنوی در کاهش میزان اضطراب خانواده ها و اموزش بسیار موثر است.