( شرح آنلاین)- روز شمار انقلاب اسلامی را از این قسمت می توانید روز به روز پی گیر باشید.

امام آمد تا غیر خدا برود

پرواز انقلاب مردی را در آغوش خود داشت که با یک عبا و قبا و نعلین طلبگی همه هیبت دنیا را به اراده اش درهم شکست تا نفس اسلام بار دیگر در سینه ایرانی ها گرم شود و حُرم سینه سوزش پاسخی باشد به استجابت دعای مادران سینه سوخته ای که یا داغ فراغ مردی را در خانه داشتند یا حسرت عزت.

۱۲ بهمن سرآغاز حرکتی بود برای شکوفایی گل امید ملتی که تشنه حیات در سایه کلمه طیبه بود و از صدر اسلام تا فجر اسلام با همین آرزو خون فرزندانش را به قربانگاه عاشقی هدیه داد بلکه افراشته شدن پرچم حسین در میان معرکه به دست علمدار تشنه ولایت را ببینند.

برخی که ادعای همراهی با انقلاب او را داشتند پشت عناوین دهن پرکن هاریه ای از فرنگ پنهان شده بود اما او تنها و تنها اسلام را می دید و برای اسلام می کوشید. از اسلام الگو می گرفت و برای اسلام فدا می شد.

در این روز مردی پا به خاک کشور نهاد که تصویر پادشاهان و فتح الفتوح هایشان برایش در برابر اسلام ارزشی نداشت و کاخ هایشان در برابر کوخ های مستضعفین به سکه ای سیاه نمی ارزید. جوانانش توان به فعل رساندن هر آنچه غیر ممکن می نمود را داشتند و عاشقانش فوج فوج در رکاب لشکر صاحب الزمان برای رهایی قدس آمادگی کامل داشت و می رود تا با منطق اسلام و عقلانیت لرزه بر کاخ ارباب زر و زور و تزویر در آن ینگه دنیا بیندازد. خمینی ما نشان داد که بی بی سی این خاله زنگ انگلیسی هرگز نمی تواند دلسوز ملتی باشد که ۳۰۰ سال برای استعمار ملتش و به انحطاط کشیدن دینش از هیچ پستی ای فروگذار نکرده و آمریکایی های گاو چران که جز با تیر شش لول و طناب مهار و اسب غرور با چیزی آشنا نیستند نمی توانند برای ما در خانه مان تعیین تکلیف بکنند.

در منطق اسلامی امام ما تخطئه اسلام و تحقیر آن توسط صهیونیسم نباید بی جواب بماند و محور مقاومت فارغ از مذهب باید در خدمت شجره طیبه اسلام باشد.

آری امام آمد تا همه آن چه غیر خدا بود برود.

 

روز شمار انقلاب/۱۴ بهمن ۵۷

ساعت ۹ بامداد روز شنبه ۱۴ بهمن در محل مدرسه شماره ۲ علوی یک مصاحبه مطبوعاتی با حضور قریب به ۳۰۰ خبرنگار ایرانی و خارجی برگزار شد که در آن ابتدا خلاصه‌ای از نظریات امام خمینی (ره) خوانده شد؛ سپس سوالات خبرنگاران آغاز گردید که خلاصه‌ای از پاسخ امام خمینی به این شرح بود:

کاری نکنند که مردم را به جهاد دعوت کنم، اگر موقع جهاد شد می‌توانیم اسلحه تهیه کنیم. دولت را بزودی معرفی خواهیم کرد. اعضای شورای انقلاب تعیین شده‌اند. از ارتش می‌خواهم هر چه زودتر به ما متصل شود. ارتشیان فرزندان ما هستند، ما به آن‌ها محبت داریم باید به دامان ملت بیایند. قانون اساسی که تدوین شده به آراء عمومی گذاشته می‌شود تمام اتباع خارجی بطور آزاد در ایران زندگی خواهند کرد…

* حضرت امام درسخنرانی پرشور بهشت زهرا صراحتاً دولت بختیار را غیر قانونی خوانده بودند و اعلام کردند که دولتی اسلامی متکی به حکم خدا وآرای ملت تشکیل خواهند داد.این مهم بر عهده ی شورای انقلاب بود.صبح روز چهاردهم جلسه شورای انقلاب ، برای تعیین نخست وزیر دولت موقت ،تشکیل شد.دراین جلسه پس از بحث و بررسی ، مهندس مهدی بازرگان برای نخست وزیری دولت موقت انتخاب شد.

* امام خمینی در جمع روحانیون درباره تز استعماری جدایی دین از سیاست و کنار زدن روحانیت از سیاست و پیامدهای آن صحبت کردند.

* امام خمینی در جمع اعضای کمیته استقبال شعار “ملیت” را نیرنگ آمریکا خواندند.

* بختیار در مصاحبه با لوماتن گفت: بعضی اوقات صبر بهترین تاکتیک است و اگر آیت الله خمینی بخواهد در شهر مقدس قم دولت پیشنهادی خود را به وجود آورد، به او اجازه خواهم داد تا دولتی شبیه به واتیکان تأسیس کند.

* اولین کتاب درباره بحران ایران تحت عنوان ” ایران بر ضد شاه ” در پاریس منتشر شد . نویسنده کتاب، احمد ناروقی ، از نویسندگان روزنامه لوموند و از طرفی نوه احمد شاه قاجار می باشد.

* تااین روز سی وپنج هزار آمریکایی ایران را ترک کرده بودند. به گزارش رسانه های گروهی دولت آمریکا تماس خودرا با شاه قطع کرده است.

* روسای سازمان انرژی اتمی تحت تعقیب دیوان کیفر قرار گرفتند.

* بختیار اعلام کرد نقش آیت الله خمینی را در حل و فصل مسائل اجتماعی و مذهبی می پذیرد.

* مردم در تمام کشور به اعتصاب عمومی دست زده اند. کارکنان ادارات و وزارتخانه های مختلف، وزیران و مدیران دولت را به محل کار خود راه نمی دهند.

* اعلام آمادگی ۴۰ تن از نمایندگان مجلس برای استعفا.

* اعلام همبستگی کارکنان نخست وزیری با شورای انقلاب.

* همافران در شهرستان بهبهان تظاهرات کردند و علیه رژیم پهلوی ودر حمایت از امام خمینی شعار دادند.

* خانواده های گروهی از همافران دستگیر شده مجدداً در کاخ دادگستری تحصن کردند.

* جواد شهرستانی، شهردار وقت تهران، به دیدار امام رفته  و استعفانامه اش را به ایشان تسلیم می کند .حضرت امام مجدداً ایشان را به سمت شهردار تهران منصوب فرمودند. بختیار پس از انتشار این خبر و احتمال تکرار آن از سوی سایرمسئولین ، طی یک مصاحبه سایر کارمندان و مسئولان دولت را تهدید می کند.

* یاسر عرفات طی پیامی برای امام اظهار داشت: نتایج پیروزی ملت ایران در مرزهای آن کشور متوقف نخواهد شد.

* پیشنهاد نخست وزیری مهندس مهدی بازرگان درجلسه شب چهاردهم به اطلاع امام رسانیده شد . جلسه این شورا با حضور حضرت امام و اعضای شورای انقلاب برگذار گردید.پس از بحث و بررسی مجدد، به پیشنهاد اعضای شورای انقلاب و موافقت امام، مهندس مهدی بازرگان برای نخست وزیری دولت موقت انتخاب شد.

روز شمار انقلاب/۱۵ بهمن ۵۷

حضرت امام خمینی طی یک سخنرانی جوانان را به ادامه تظاهرات و اعتصابات فرا خواندند.

به دنبال جلسه شب گذشته شورای انقلاب ـ پیشنهاد نخست وزیری دولت موقت به مهندس بازرگان ـ این شورا برای گرفتن جواب قطعی و سایر مذاکراک تشکیل جلسه داد.

درجلسه شورای انقلاب مقرر گردید مراسم معارفه مهندس بازرگان در بعد از ظهر شانزدهم بهمن ماه در آمفی تئاتر مدرسه رفاه برگزار گردد.

حضرت امام طی حکمی ، به پیشنهاد شورای انقلاب ، مهندس مهدی بازرگان رامأمور تشکیل دولت موقت کردند.

شاپور بختیار در مصاحبه مطبوعاتی گفت: درهای مذاکره با آیت الله خمینی همچنان باز است … جمهوری اسلامی برای من مجهول است. وی افزود که من نه با شاه و نه با [امام] خمینی سازش نمی کنم و اجازه تشکیل دولت موقت را به او [امام خمینی] نمی دهم. کسانی را که جنگ داخلی راه بیندازند،تیرباران می کنم.

امام خمینی در پاسخ تبریک آیت الله سیدکاظم شریعتمداری به ایشان به مناسبت ورود به ایران، در نامه ای از ایشان تشکر کردند.

روحانیون خواستار آزادی همافران زندانی شدند.

خبرگزاری پارس: دویست نفر از وزرای سابق،معاونین وزارتخانه ها،بعضی از مدیران بخش خصوصی، استانداران و حتی مدیران کل از طرف دولت ممنوع الخروج شدند.

کارکنان نخست وزیری به منظور پشتیبانی از مبارزات ملت مبارز ایران،اعتصاب کردند.

ارتشبد جم در لندن اظهار کرد : فقط تفاهم رهبران مذهبی با ارتش می تواند بحران را حل کند.

روز شمار انقلاب/۱۶ بهمن ۵۷

مراسم معارفه مهندس بازرگان در آمفی تئاتر مدرسه علوی برگزار وحکم نخست وزیری دولت موقت ایشان، رسما اعلام شد. در ابتدای مراسم حضرت امام در بیاناتی با اشاره به آشفتگی حاکم بر کشور ، برلزوم غلبه بر این آشفتگی ها تاکید کردند.ایشان با اشاره به عدالت امام علی (ع) فرمودند : ما می خواهیم یک همچو حکومت عدلی ایجاد کنیم.

ده ها خبرنگار داخلی و خارجی، گروه های مختلف مردم و جمعی از نزدیکان و یاران امام در سالن مدرسه ی علوی اجتماع کرده اند.

پس از بیانات امام ،حکم و فرمان نخست وزیری که با اتفاق آراء شورای انقلاب و تصویب امام خمینی صادر شده بود، توسط حجت الاسلام والمسلمین رفسنجانی در حضور حضرت امام و آقای بازرگان قرائت شد.

حضرت امام در حکم نخست وزیری بازرگان، وی را موظف به انجام رفراندوم تغییر نظام به جمهوری اسلامی، تشکیل مجلس مؤسسان (خبرگان) برای تصویب قانون اساسی، برگزاری انتخابات مجلس شورا طبق قانون اساسی جدید و انتخاب هیأت وزیران بدون در نظر گرفتن روابط حزبی کردند. در متن حکم آمده است: بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، بر حسب حق شرعی و قانونی ناشی از آراء اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم نسبت به رهبری جنبش ابراز شده است… جنابعالی را مأمور تشکیل دولت موقت می نمایم.

مهندس مهدی بازرگان سپس در حضور حضرت امام حکم نخست وزیری را از دست حجت الاسلام والمسلمین رفسنجانی گرفت و سپس به ایراد سخنرانی پرداخت.وی در بخشی از سخنان خود گفت : خدای بزرگ را شکر می کنم که چنین اعتبار و حسن شهرتی را که به هیچوجه اهلیت و لیاقت آن را نداشتم، به من ارزانی داشته و همین موهبت الهی باعث شده که آیت الله، ابراز اعتماد و ارجاع چنین مأموریتی را به بنده عنایت بفرمایند و همچنین تشکر از ملت ایران می کنم…

حضرت امام در فرمایشات خود بعد از سخنان مهندس بازرگان ، از مردم خواستند تا با تظاهرات آرام و از طریق مطبوعات، نظر خود را درباره دولت بازرگان ابراز نمایند.

بختیار به دنبال انتخاب بازرگان به ریاست دولت موقت گفت: در ایران تنها یک حکومت وجود خواهد داشت.

بازرگان پس از خروج امام از محل جلسه، در رابطه با تهدید بختیار در مورد نخست وزیری دولت موقت، گفت: این تهدیدها کوچکتراز آن است که بتوان درباره ی آن اندیشه کرد…

۲۸ نماینده مجلس استعفا دادند.

آیت الله گلپایگانی بازگشت حضرت امام به میهن را به ایشان تبریک گفت.

آیت الله گلپایگانی با صدور پیامی خطاب به ارتش، از فرماندهان نظامی خواست تا از رویارویی و مقابله با انقلاب اسلامی بپرهیزند.

به نقل از برخی خبرگزاری ها حدود هشت هزار یهودی ( تا این تاریخ ) از ایران خارج شدند.

اعضای شورای انقلاب، آیت الله دکتر بهشتی، آیت الله مطهری و مهندس بازرگان با تماس های مداوم با فرماندهان ارتش سعی می کنند ارتش را بدون خونریزی، متحد ملت کنند. مردم با گل و اشک و شعار به استقبال ارتشیان می روند.

رادیو مسکو برای اعلام نخست وزیری بازرگان برنامه خود را قطع کرد.

بنا به نوشته مجله تایم: سالیوان، سفیر آمریکا در ایران، از همکاران خود خواسته است که با مخالفان رژیم گفتگو کرده، سیاست آمریکا را برای آنان تشریح کند.