مهر ، ( شرح آنلاین)- مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: بستر تسویه معاملات نفت خام، در شرکت سپرده گذاری مرکزی به بهره برداری رسید.

حسین فهیمی از به بهره‌برداری رسیدن بستر تسویه معاملات نفت خام در شرکت سپرده گذاری مرکزی خبر داد و گفت: این سامانه تسویه معاملاتی با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا راه‌اندازی شده و کار تسویه معاملاتی نفت خام، میعانات گازی و محصولات کشاورزی مثل زعفران را نیز انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه دو بورس کالایی مهم به عنوان بورس انرژی و بورس کالا در کشور مشغول به کار هستند، افزود: بسیاری از کالاهای پایه مثل فلزات، محصولات کشاورزی و پتروشیمی در این دو بورس معامله می‌شود و شفافیت معاملاتی و قیمتی آن‌ها به کل اقتصاد و بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کند تا آن‌ها نیز فعالیت خود را شفاف کرده و به کالاهای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

فهیمی افزود: تسویه صحیح و کارآمد و کم هزینه معاملات و ردیابی نحوه تحویل آن‌ها کمک می‌کند که فرآیند تجاری کالاهایی که در این بورس‌ها معامله می‌شود، بهبود پیدا کند و وقتی این بنگاه‌های اقتصادی محصولات خود را در بورس‌های ما عرضه می‌کنند از یک سامانه تسویه مطمئن برخوردار می‌شوند و می‌توانند روی بازار این محصولات حساب کرده و به صورت مستقیم این امر به رونق اقتصادی بنگاه‌هایی که محصولات نهایی خود را در بورس‌های ما عرضه می‌کنند کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: تمام فعالان بازار به این سامانه تسویه دسترسی دارند و این سامانه طی دو ماهی که به صورت تستی در داخل کشور اجرا شد تمام نیازهای ما را رفع کرد.

 

الف ق۷۲/