صدا و سیما ، ( شرح آنلاین ) - وزیر نفت: صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی با وجود برخی مشکلات به خوبی در حال انجام است و تحریم‌ها خللی در این زمینه وارد نکرده است

بیژن زنگنه در دیدار با نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ساختمان مرکزی شرکت ملی گاز ایران گفت: صادرات فرآورده‌های نفتی با تلاش شبانه‌روزی همکارانمان شرایط مطلوبی دارد، البته برخی مشکلات وجود دارد که لاینحل نیست.و فرآورده‌های نفتی به خوبی صادر می گردد و تحریم ها هم دخالتی در فرآورده‌های نفتی ایجاد نکرده است

زنگنه صادرات نفت و میعانات گازی را به دلیل تحریم آمریکا یکی از مشکلات وزارت نفت عنوان کرد و افزود: تلاش‌مان این است هیچ رقمی از صادرات نفت و میعانات گازی عنوان نشود و تاکنون نیز در این زمینه موفق بودیم، زیرا اعلام رقم صادرات نفت سبب سوء استفاده دشمنان می‌شود.

وی تاکید کرد: ما توانایی صادرات این مقدار نفت را برخلاف عده‌ای که عنوان می‌کنند به دلیل ناکارآمدی نداریم، داریم. مشکل کنونی صادرات نفت سیاسی و امنیتی است، نه عملیاتی.

وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون بخشی از میعانات گازی در اختیار پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرار می‌گیرد و مشکلات صادرات این بخش کمی برطرف شده است، افزود: همه راه‌های فروش نفت از بورس انرژی گرفته تا تهاتر را آزمایش کردیم و با هر فردی یا سازمانی که خواستار خرید نفت ایران باشد نیز مذاکره کردیم و به‌تازگی نیز اعلام کردم صورتجلسه این مذاکرات نیز امضا شود.

وی  گفت: تاکنون فرد یا سازمانی در بخش تهاتر نفت با کالا وارد نشده است. دریافت پول نفت برای ما بسیار مهم است و باید نسبت به پرداخت آن مطمئن شویم تا مشکلات همانند بابک زنجانی بار دیگر تکرار نشود.

وزیر نفت با بیان اینکه سال۹۷ سال خوبی برای صنعت نفت بود افزود: در این سال برای نخستین بار با وجود افزایش جمعیت زیر پوشش گازرسانی هیچ محدودیتی حتی در بخش صنعتی و نیروگاهی اعمال نشد. کار بزرگی بود که از سوی شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران انجام شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۹۲ درصد جمعیت کل کشور به‌طور مستقیم از نعمت گاز بهره‌مند هستند، گفت: بیش از ۹۹ درصد جمعیت شهری و ۸۰ درصد جمعیت روستایی هم اکنون از نعمت گاز برخورداند؛ البته در این بخش شاهد نبود تعادل هستیم. کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، آذربایجان غربی اندکی از بقیه استان‌ها عقب هستند.

زنگنه درباره سیل نیز که نگرانی برخی نمایندگان بود، با بیان اینکه بخش زیادی از سیل مربوط به مناطق نفت‌خیز خوزستان است، افزود: توصیه خود را در این زمینه به همه شرکت‌های تابعه وزارت نفت اعلام و تاکید کردم آسیب هموطنان عزیز در مناطق سیل‌زده ایجاب می‌کند که همه نیرو‌ها و تجهیزات صنعت نفت همچنان با هماهنگی کامل با ستاد فرماندهی مدیریت بحران، برای یاری‌رسانی و ارائه خدمات به مردم، حضوری فعال داشته باشند تا مردم هرچه سریع‌تر به خانه و زندگی‌شان برگردند.

وزیر نفت به شعار امسال (رونق تولید) اشاره کرد و افزود: امسال می‌توان بخش عمده‌ای از سفره پارس جنوبی را جمع کرد، مشکلاتی را که در پالایشگاه فاز ۱۴ است باید حل کنیم و بقیه نیز امسال جمع می‌شود؛ افزون بر این، در زمینه طرح‌های نفتی نیز ما نخستین اوراق مشارکت را به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان فروختیم که با هدف آغاز به کار سریع‌تر پیمانکاران است و این اقدام در مناطقی که سیل رخ نداده با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

وی از تحول بزرگی در صنعت پتروشیمی کشور در دو سال آینده خبر داد و گفت: بر اساس این تحول، تولید صنایع پتروشیمی ایران از لحاظ وزنی نزدیک به دو برابر خواهد شد که در میان طرح‌های نیمه‌تمام خوراک پتروشیمی‌ها، کار بسیار بزرگی است؛ از امسال مقدار خوراک از مصرف بیشتر می‌شود.

زنگنه با ارائه توضیحاتی درباره صنعت پالایش نفت، به توسعه فاز‌های پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در سال ۹۷ اشاره کرد و افزود: امسال نیز در پی افزایش ظرفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس هستیم.

 

منبع : صدا و سیما

الف ق ۷۲/