رویترز ، (شرح آنلاین) - از ۳ ماهه دوم امسال، بازار نفت با کسری متوسطی روبرو خواهد شد و اوپک ظرفیت تولید ذخیره بالایی برای جلوگیری از جهش قیمت‌ها در صورت بروز اختلال در تولید، در اختیار خواهد داشت.

آژانس بین‌المللی انرژی ، روز جمعه اعلام کرد، از ۳ ماهه دوم امسال، بازار نفت با کسری متوسطی روبرو خواهد شد و اوپک ظرفیت تولید ذخیره بالایی برای جلوگیری از جهش قیمت‌ها در صورت بروز اختلال در تولید، در اختیار خواهد داشت.

آژانس بین‌المللی انرژی که سیاست‌گذاری‌های انرژی کشورهای صنعتی را هماهنگ می‌کند، پیش‌بینی خود در مورد رشد تقاضای نفت را بدون تغییر و در ۱.۴ درصد یا ۱.۴ میلیون بشکه در روز نگاه داشت.

آژانس همچنین اعلام کرد که رشد قدرتمند تولید غیراوپک، با پیشتازی آمریکا، باید تضمین کند که این تقاضا پاسخ داده می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی، که دفتر آن در پاریس قرار دارد اعلام کرد: بازارها در ۳ ماهه اول ۲۰۱۹ با اندکی مازاد عرضه روبرو خواهند بود، اما در ۳ ماهه دوم با کسری عرضه متوسطی که حدود ۰.۵ میلیون بشکه در روز است مواجه خواهند شد.

این آژانس اعلام کرد به ویژه در مورد احتمال کاهش تولید نفت ونزوئلا، که در ماه‌های اخیر در حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز تثبیت شده بود، نگران است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد اختلال گسترده در سیستم برق ونزوئلا، که برای تولید نفت حیاتی است، به شکلی است که نمی‌توان در مورد قابلیت جبران آن مطمئن بود.

اما در صورتی که عرضه ونزوئلا به شدت کاهش یابد، سازمان کشورهای صادرکننده سوخت، اوپک، به علت کاهش تولیدات خود، حدود ۲.۸ میلیون بشکه در روز ظرفیت ذخیره دارند، که یک سوم آن در اختیار عربستان است.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرد که در سال ۲۰۱۸ تولید نفت کشورهای غیراوپک ۲.۸ میلیون بشکه در روز رشد کرده است که ۷۹ درصد آن مربوط به آمریکا است.

 

الف ق /۷۲