مهر ، (شرح آنلاین) -دبیر دومین دوره جایزه شعر بهاران در مراسم اختتامیه گفت: از همین تریبون اعلام می‌کنم که این جایزه هدف نیست، وسیله و امکان است و قرار نیست نقطه پایان باشد.

آئین اختتامیه دومین دوره جایزه شعر بهاران عصر روز گذشته (۲۶ اسفندماه) با حضور علاقه‌مندان به شعر و ادبیات در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. رشید کاکاوند اجرای این مراسم را برعهده داشت.

گروس عبدالملکیان، دبیر این دوره از جایزه شعر بهاران با اشاره به فراخوان دومین دوره شعر بهاران گفت: دومین دوره جایزه شعر بهاران کار خود را از تابستان ۱۳۹۷ آغاز کرد و پس از برگزاری چند جلسه در راستای روشن نمودن مسیر دومین دوره، با داوران منتخب، هماهنگی‌های لازم انجام پذیرفت و دبیرخانه جایزه فراخوان خود را در آبان ماه ۹۷ منتشر کرد.

استقبال بسیار گسترده شرکت‌کنندگان از این دوره جایزه همزمان توان‌بخش و توان‌فرسا بود. ارسال بیش از چهار هزار اثر به دبیرخانه، بی‌تردید برای برگزارکنندگان این جایزه روحیه بخش بود و از جهتی دیگر کار را در مراحل مختلف ثبت، کدگزاری و چند مرحله داوری سخت و سنگین می‌کرد.

وی افزود: داوری این جایزه در دو مرحله انجام پذیرفت. ابتدا توسط دبیرخانه اسامی شاعران شرکت‌کننده با کد جایگزین شدند تا نام شرکت کنندگان مشخص نباشد و آثار، مستقل از نام مولفینشان قضاوت شوند. در مرحله اول داوری آثار ضعیف و متوسط کنار گذاشته شد و از میان چهار هزار اثر، حدود پانصد شعر به مرحله نهایی راه یافتند. تمام شعرهای راه یافته به مرحله نهایی به شکل جداگانه در اختیار هر پنج داور قرار گرفت تا هر داور فارغ از هر معیار تعریف شده بیرونی یا هر ملاک تحمیل شده پیشینی، صرفاً از منظر نگاه زیباشناسانه مستقل خود به کدهای مشخص شده امتیاز بدهد.

خالق مجموعه شعر «سه‌گانه خاورمیانه» در توضیح داوری‌های این دوره اظهار کرد: برای امتیاز دهی تمام آثار هر شاعر یا بهتر است بگوییم تمامی آثار هر کد در نظر گرفته شد و امتیازات به میانگین مجموع آثار هر شاعر داده شد، نه به شعرهای مجزا. نهایتاً امتیازات جمع و۳۰ برگزیده جایزه دومین دوره شعر بهاران مشخص شدند.

جمع امتیازات هر ۳۰ نفرِ برگزیده تا حدود زیادی به هم نزدیک بود و بر اساس آماری دقیق می‌توان گفت جمع امتیازات نفر اول با برگزیده سی‌ام ۲۴ امتیاز فاصله داشت. یعنی به شکل میانگین کمتر از ۵ امتیاز اختلاف توسط یک داور.در نهایت از میان ۳۰ برگزیده، ۶ نفر به عنوان برندگان جایزه مشخص شدند.

وی ادامه داد: همان‌گونه که در سال گذشته نیز اعلام شد از نظر مؤسسه بهاران هر ۳۰ برگزیده منتخب، برندگان جایزه ما هستند و هرگز چند امتیاز کم و زیاد ملاک ما برای حمایت از برخی از این عزیزان نخواهد بود و مالاً ما تلاش می‌کنیم تا از جهات مختلف در معرفی بیشتر شعر این عزیزان به مخاطبان ادبیات کوشا باشیم.

عبدالمکیان با اشاره به حمایت از شاعران برگزیده گفت: جایزه بهاران و دست‌اندرکارانش در سال گذشته حمایت کردند تا چند کتاب از مجموعه شعرهای برگزیدگان سال گذشته، در نشرهایی چون مروارید، چشمه، فصل پنجم و غیره منتشر شوند یا در حال حاضر برخی از آن‌ها در مسیر انتشار قرار داشته باشند.

هم‌اکنون نیز برای برگزیدگان‌مان آماده هر نوع همکاری دیگری در این زمینه و معرفی آثار آنها به نشرهای مختلف هستیم. جایزه بهاران پس از رایزنی با دو ناشر مختلف نهایتاً تصمیم گرفت کتاب این جایزه را به صورت دوسالانه منتشر کند و تا چند ماه آینده کتاب دوسالانه جایزه بهاران که شامل آثار برگزیدگان سال گذشته و امسال است در یکی از این دو نشر معتبر منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: در فضایی دیگر و به صورت مجزا گفت‌وگوهایی مفصل انجام شده است تا در سال ۹۸ گزیده‌ای از آثار برگزیدگان هر دو دوره به انگلیسی ترجمه شده و به صورت کتابی دیگر که بخشی از چهره شعر جوان امروز را منعکس می‌کند، منتشر شود. همین جا اعلام می‌کنم که از خرداد ماه با تمامی برگزیدگان برای آماده کردن این مجموعه در تماس خواهیم بود و از تابستان ۹۸ کار ترجمه را آغاز می‌کنیم.

در راستای حمایتی دیگر سالن اجتماعات مؤسسه بهاران طی سال گذشته به صورت رایگان در اختیار چندین تن از شاعران برگزیده برای رونمایی، نقد و بررسی کتاب منتشر شده‌شان قرار گرفت و امسال نیز این آمادگی را داریم تا در صورت درخواست دوستان این روند را ادامه دهیم.

دبیر دومین دوره جایزه شعر بهاران در پایان گفت: باز هم از همین تریبون اعلام می‌کنم که این جایزه هدف نیست، وسیله و امکان است. نقطه پایان راه نیست. بلکه آغاز مسیری‌ست تا از آن طریق و در حد توان خود بتوانیم استعدادهایی شعری را که به عنوان برگزیدگان این جایزه شناسایی می‌شوند، حمایت کنیم تا بستری مناسب‌تر برای ادامه روند شاعری‌شان فراهم شود.

در ادامه احمد پوری، مترجم شناخته شده حوزه شعر درباره این موضوع که چرا کشور ما را دنیا به عنوان کشور شعر می‌شناسند، توضیح داد.

تلاش کردم تا چراغ شعر را روشن نگه دارم

ابوالفضل بانی، مدیر مؤسسه بهاران، دیگر سخنران این نشست بود که ضمن خوش‌آمدگویی به افراد حاضر در سالن گفت: من شاعر نیستم و شاعرانگی هم نکردم؛ اما همواره دوست داشتم در حال و هوای ادبیات باشم و در این سال‌ها تلاش کردم تا چراغ شعر، دانش و آگاهی را روشن نگه دارم.

وی ادامه داد: ما امروز این مراسم را با حضور اهالی ادبیات برگزار می‌کنیم و شما می‌بینید که هیچ مسئولی در این مراسم حضور ندارد و این موضوع به این دلیل است که ما مستقل هستیم و به نهاد یا سازمان یا اداره‌ای وابسته نیستیم. خیلی خوشحالم که امروز همه دور هم جمع هستیم و در اختتامیه جایزه بهاران حضور داریم؛ چراکه شرایط بسیار سختی را تحمل کردیم و با چنگ و دندان سال ۹۷ را گذراندیم.

مدیر مؤسسه بهاران در پایان گفت: بهاران رسالت خود می‌داند که به شعر امروز توجه‌ای ویژه داشته باشد. ما مؤسسه شعر و داستان و ترانه‌ایم. پس این دلیل خود به تنهایی برای برگزای جایزه شعر بهاران کافی است. از سوی دیگر شناساندن استعدادهای تازه در عرصه شعر ازاد هم یکی دیگر از اهداف ماست.

بعد از صحبت‌های ابوالفضل بانی، بهزاد خواجات به نمایندگی از هیأت داوران پشت تریبون آمد و بیانه هیأت داوران را قرائت کرد و بعد از آن گروه موسیقی نویش به اجرای چند قطعه موسیقی پرداخت.

آخرین بخش مراسم اختتامیه، اعلام اسامی برگزیدگان بود که در نهایت با حضور هیأت داوران از ۶ برگزیده این جایزه تقدیر شد. در این انتخاب هر شش نفر در یک جایگاه قرار داشتند و تقدم و تاخری وجود نداشت. اسامی برندگان به شرح زیر بود:

آرش نصرت‌اللهی، حافظ عظیمی، علیرضا قاسمیان خمسه، محمد عارفی‌فر، محمد عسگری ساج، مجتبی تهال.

 

منبع: مهر

س الف ۸۱/