وحید خوش زرع// شهر پر شده است از بوی پیراهن حسن ……آری باید باور کرد که بعد از سی وچهار سال دوری شهید فهمیده آذربایجان همان رزمنده کم سن وسال اما بزرگ همت و دریا دل آذربایجانی در جبهه های هشت سال نبرد حق علیه باطل ،شهید حسن جنگجو  دارد به وطن باز می گردد . […]

وحید خوش زرع//
شهر پر شده است از بوی پیراهن حسن ……آری باید باور کرد که بعد از سی وچهار سال دوری شهید فهمیده آذربایجان همان رزمنده کم سن وسال اما بزرگ همت و دریا دل آذربایجانی در جبهه های هشت سال نبرد حق علیه باطل ،شهید حسن جنگجو  دارد به وطن باز می گردد . شهید بزرگوار حسن جنگجو همان پسر نوجوانی که تفنگ M1 اش هم قد او بود با قدرت آن را به دست گرفت. تفنگ مماس با سینه‌اش در آب گل‌آلود پیش می‌رود. پوتین پسر از پایش بزرگتر است. می‌توان فضای خالی میان ساق و پشت پوتین را دید ولی پسر مصمم است. خستگی در صورتش دیده نمی‌شود، او تصمیمش را گرفته است و راهش را پیدا کرده است.

به گزارش شرح آنلاین،تصویری که از این بزرگ مرد تبریزی در قاب عکاسان آن دوران ثبت شد را می توان یکیاز بهترین و تاثیرگذارترین تصویر اجنگ تحمیلی نامید.

شاید شما نیز به کرات عکس بسیجی نوجوانی را دیده باشید که اسلحه به دست میان گل و لای در حال سینه‌خیز است، با چهره‌ای صبور و گل‌آلود که در خیلی جاها به عنوان نمادی از مقاومت جوانان ایران و شهیدان کم سن و سال به کار می‌ رود و به تصور خیلی‌ها مربوط به شهید حسین فهمیده است. او شهید حسن جنگجو است. شهیدی از فهمیدگان شهر تبریز که به راستی نمادی از سلحشوری و دلاوری نوجوانان و دانش‌آموزان غیور ایران است.

این عکس در سال ۵۹ و روزهای نخست جنگ ایران و عراق توسط «آلفرد یعقوب‌زاده» گرفته شده است.

 “حسن جنگجو” همان نوجوان کم سن و سالی است که خیلی زود ردای مردانگی بر تن کرد و در ایامی که همسالانش با زوزه‌ خمپاره به پناهگاه‌ها هجوم می‌بردند، مردانه به معرکه‌ بلا رفت و رشادت‌های ماندگاری آفرید، همچون قاسم ابن‌الحسن در نوجوانی بزرگ شد، قد کشید و تا خدا رسید.

پیکر مطهر شهید جنگجو روز سه شنبه ۱۴ شهریور ساعت ۹ صبح در فرودگاه بین‌المللی تبریز در سالن حجاج مورد استقبال مردم ولایت‌مدار و شهیدپرور آذربایجان وارد تبریز می‌شود.

روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور بعد از نماز مغرب و عشاء مراسم وداع با این شهید عزیز در مسجد شهید شمعچیان- خیابان عباسی بالاتر از توانیر برگزار می‌شود.

مراسم تشییع شهید فهمیده آذربایجان روز چهارشنبه ۱۵ شهریور ساعت ۹:۳۰ از میدان شهدا به سمت میدان ساعت برگزار می‌شود.

مراسم بزرگداشت این شهید روز پنج‌شنبه ۱۶ شهریور از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ در مسجد شهید شمعچیان- خیابان عباسی بالاتر از توانیر در تبریز برگزار می‌شود.

رجعت پیکر مطهر شهید والامقام «حسن جنگجو» را پس از ۳۴ سال غربت گرامی داشته و  عظمت جاودانه او را ارج می‌نهیم.