مهر ، (شرح آنلاین) - مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه از رهاسازی ۲۱۵ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه طی ۱۰ روز فروردین ماه امسال خبر داد.

فرهاد سرخوش با اشاره به سرریز شدن برخی از سدهای استان در پی بارش‌های اخیر و نیز مصوبات ستاد احیا مبنی بر رهاسازی آب مازاد سدهای استان به دریاچه ارومیه افزود: در این راستا تاکنون طی مراحل اول و دوم ۷۳۰ میلیون مترمکعب آب سدها به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

وی با بیان اینکه از این میزان ۲۱۵ میلیون مترمکعب آب سدها طی ۱۰ روز فروردین به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده عنوان کرد: رهاسازی آب مازاد سدهای استان تا رسیدن به تراز مورد نظر تداوم خواهد داشت.

سرخوش با اشاره به افزایش میزان دبی رهاسازی سدها تا ۳۵۹ مترمکعب بر ثانیه افزود: با توجه به پیش بینی بارشها طی هفته جاری رهاسازی آب سدها بر اساس منابع و مصارف به سمت دریاچه ارومیه تداوم دارد.

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه در پی ورود روان آب‌ها و نیز رهاسازی آب مازاد سدها به همراه بارش‌ها سطح تراز دریاچه ارومیه ۳۴ سانتیمتر افزایش یافته است گفت: هم اکنون سطح تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۱ سانتیمتر رسیده است.

سرخوش از افزایش ۳۷۳ کیلومتر مربعی وسعت دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: هم اکنون وسعت دریاچه ارومیه به دو هزار و ۶۲۷ کیلومترمربع رسیده است.

وی همچنین با اشاره به افزایش ۸۳۰ میلیون مترمکعبی آب دریاچه ارومیه عنوان کرد: در حال حاضر حجم آب دریاچه ارومیه به دو میلیارد و ۷۸۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود با توجه به ورود روان آب‌ها، بارشها و رهاسازی آب سدها سطح تراز دریاچه ارومیه تا ۲۰ سانتیمتر افزایش یابد که نشان دهنده تثبت دریاچه ارومیه و بارقه‌های امید برای احیاست.

منبع: مهر
الف خ ۷۲ /