فارس،(شرح آنلاین )- یک سند سیا مربوط به سال 1981 اذعان می‌کند که سرزمین اشغال‌شده جولان هرگز دارای جمعیت قابل توجه یهودی در طول تاریخ نبوده است.

تصمیم هفته گذشته «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر به‌رسمیت شناختن ادعای رژیم صهیونیستی در خصوص حاکمیت بر جولان اشغالی سوریه موجی از انتقادها را در سطح بین‌المللی برانگیخته است، روزنامه « دیلی صاباح » ترکیه با استناد به یک مقاله تهیه شده توسط سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده در سال ۱۹۸۱، نشان داده که اقدام رئیس‌جمهور آمریکا تا چه حد با واقعیات تاریخی مورد استناد در این مقاله در تعارض است.

این سند سیا ( CIA ) می‌نویسد: «از منظر تاریخی، بلندی‌های جولان هرگز بخشی از کشور یکپارچه یهودی نبوده و این منطقه در ۳۰۰۰ سال گذشته فاقد جمعیت قابل توجه یهودی بوده است.»

این گزارش نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی چگونه با استفاده از شهرک‌سازی ترکیب جمعیتی منطقه را تغییر داده است و می‌افزاید: «بیش از ۱۰۰ هزار عرب سوری در سال ۱۹۶۷ و یا پس از آن از این منطقه بیرون رانده شدند.»

بر اساس گزارش فوق، رژیم صهیونیستی نه‌تنها اجازه بازگشت این ۱۰۰ هزار سوری را به سرزمین خود نداد بلکه از سال ۱۹۶۸ شروع به ایجاد جوامع کشاورزی در جولان اشغالی کرد. تا سال ۱۹۶۷، جولان بخشی از استان قنیطره سوریه بود که جمعیت آن به ۱۴۲۶۰۰ نفر می‌رسید که عموما از اعراب مسلمان، درروزها، اعراب مسیحی و ۱۳ هزار پناهجوی فلسطینی تشکیل می‌شد.

از سال ۱۹۶۷، صهیونیست‌ها دست‌کم ۸۰ روستا از ۱۹۰ روستای منطقه را نابود کردند تا راه برای شهرک‌های صهیونیست‌نشین، مزارع و مناطق آموزش نظامی هموار شود.

منطقه جولان در جریان جنگ شش روزه کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ به اشغال صهیونیست‌ها درآمد و ۱۴ سال بعد، پارلمان این رژیم بصورت یک‌جانبه آن را بخشی از خاک فلسطین اشغالی قلمداد کرد. با این حال، شورای امنیت تاکید کرده است که جولان بخشی از خاک سوریه و منطقه‌ای تحت اشغال است.

 

منبع:فارس

ن ش۶۵/