مهر ، ( شرح آنلاین ) - وزیر راه و شهرسازی از آسیب به ۱۰ هزار کیلومتر راه روستایی، فرعی و شریانی کشور خبر داد و گفت: سیلاب ۱۶۰۰ میلیارد تومان خسارت به راه‌های کشور وارد کرد.

محمد اسلامی شامگاه یکشنبه در ارتباط زنده تصویری از استان لرستان گفت: بارش‌ها، خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های استان لرستان وارد کرده است که امیدواریم تا فردا بعد از ظهر بتوانیم این وضعیت را به ثبات برسانیم.

وی بیان کرد: در تعدادی شهرهای این استان پیش بینی‌ها خوب پیش رفته و عوامل بحران ساز و تشدید کننده سیل‌ها حذف شده است.

وزیر راه و شهرسازی هشدار داد: مردم به صحبت‌های ستاد بحران توجه کنند و در مناطقی که هشدار تخلیه داده شده حتماً اقدام کنند.

اسلامی تاکید کرد: به سایر استان‌ها نیز بر اساس مصوبات ستاد بحران، منابعی تخصیص داده شده است و تنخواه‌هایی در اختیار مردم آسیب دیده قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص برآورد اولیه خسارات راه‌ها و تأسیسات از بارش‌های اخیر تصریح کرد: ۱۰ هزار کیلومتر از راه‌های روستایی، فرعی و شریانی کشور دچار آسیب‌هایی همچون ریزش کوه، رانش زمین و خرابی پل‌ها شده است. برآورد اولیه حاکی از خسارت ۱۶۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کل کشور است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این ایام ۱۴ هزار راهدار با ۱۰ هزار ماشین آلات مشغول بازگشایی راه‌ها و ایمن سازی آن بوده‌اند که به محض وقوع سیل در محل حاضر شده و مسیرها را بازگشایی کردند. اطلاعات راه‌ها پیوسته از طریق سامانه ۱۴۱ به اطلاع هموطنان می‌رسد.

اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر راه‌های اصلی به غیر از چند محور که ریزش کوه قابل توجه داشته، باز است.

وی تاکید کرد: با تأمین اعتباری که با تصمیم هیأت دولت صورت گرفته است، در جهت جبران خسارات گام بر می‌داریم.

این عضو کابینه دولت در خصوص وضعیت ناوگان ریلی و هوایی گفت: خوشبختانه مشکل خاصی در نظام حمل و نقل ریلی و هوایی پیش نیامده است تنها برای چند فرودگاه، خطر وجود داشته که ایمن سازی سالم صورت گرفته و به جز مواردی که استاندارد پرواز اجازه فرود و پرواز نمی‌داد، مابقی پروازها انجام گرفته است.

اسلامی افزود: محورهای اصلی هراز و چالوس به صورت مقطعی بسته و پس از ایمن سازی بازگشایی می‌شود. محور اصلی شیراز- یاسوج بسته است چراکه ۲۰۰ هزار متر مکعب ریزش کوه داشته است.

وی ادامه داد: محور گرگان- آق قلا هم به خاطر برش جاده بسته شده بود که با تلاش راهداران و نیروهای مسلح بازگشایی شده است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در ابتدا همراه با دکتر جهانگیری سفری به استان کرمانشاه داشتیم و بازدیدهایی از چند نقطه در نزدیکی آن داشتیم و بعد هم در ستاد بحران استان لرستان شرکت داشتیم.

اسلامی افزود: در این جلسه کل مسائل از قبیل آخرین وضعیت استان و تمهیداتی که اتخاذ شده و همچنین برنامه‌هایی که برای جلوگیری از تخریب‌ها در استان اتخاذ شده بود را مرور کردیم. همان طور که مردم عزیز کشورمان مستحضر هستند شدت بارش‌ها و به ویژه بخش نگران کننده آنکه سیلابی شدن به واسطه شدت بارش‌ها است از امشب تا فردا بعدازظهر ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در این جلسه این اطمینان حاصل شد که ستاد بحران استان با مدیریت استاندار و همکاری نیروهای مسلح، کل دستگاه‌های اجرایی و دیگر نهادها در حال آماده باش بوده و تمهیدات لازم را اتخاذ کردند. بارش‌ها در این چند روز گذشته خسارات زیادی را به زیرساخت‌های استان وارد کرده است و ما امیدواریم با شرایطی که ایجاد شده و وضعیتی که در کرمانشاه وجود دارد تا فردا بعدازظهر بدون کوچک‌ترین حادثه‌ای که آثار جانی برای مردم نداشته باشد از این وضعیت عبور کنیم.

 

 

منبع : مهر

س ب ۶۳/